Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Burn-outista kuntoutuminen

Vierailija
25.09.2017 |

Kirjotan nyt tänne kun en muuta keksi. Eli noin puolitoista vuotta sitten jäin sairaslomalle burn outin takia, ja nyt syksyllä aloitin opiskelun kansanopistossa uudella alalla, vähän sillä ajatuksella että kokeilen jaksamistani ja yritän päästä opiskeluun kiinni. Linja on tosi kiinnostava mutta työtä on todella paljon (tarkoituksena on suorittaa kahden yliopistoaineen perusopinnot tämän vuoden aikana). Olen yrittänyt tsempata itseäni kuuntelemaan omaa jaksamista ja olemaan tekemättä enempää kuin mihin pystyn, mutta nyt kun koulua on ollut vähän yli kuukauden verran ja ensimmäiset tentit lähestyvät, alkavat stressi ja ahdistus tuntua sietämättömiltä. Olen ollut jonkin verran poissa (ainakin enemmän kuin itse haluaisin), kun on ollut syysflunssaa ja muuta. Lisäksi saan ajoittain paniikkikohtauksia ja on välillä vielä sellaisiakin päiviä kun en vaan pääse ylös sängystä. Nyt olo on jo aika epätoivoinen. Tuntuu että olen pitkässä pimeässä putkessa, jossa aina kun saan yhden tehtävän valmiiksi niin seuraava pitäisi olla jo tehtynä, ja jossa aina kun saan itseni aamukuudelta ylös, tiedän että seuraavana aamuna sama toistuu. Olen koko ajan väsynyt ja joka päivä tuntuu jossain vaiheessa siltä että haluaisin vain kirkua. Luovuttaminen ja lopullinen syrjäytyminen tuntuvat jopa houkuttelevilta vaihtoehdoilta, vaikka tiedän etten sitä oikeasti halua. Tuntuu vain että syrjäytyneenä sentään saisi levätä. Haluaisin vain ettei koko ajan väsyttäisi.

Haluan jatkaa opiskelua, ala kiinnostaa ja saan opiskelusta onnistumisen tunteita. Kuitenkin nyt on semmoinen olo että joku raja on tullut vastaan ja jonkin pitää muuttua että jaksan. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta, tai vinkkejä toipumiseen?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kokenut burnoutin kahdesti ja olin molemmilla kerroilla noin puoli vuotta pois töistä. Sen jälkeen normisti työhön. Ei irtisanottu. Olin kyllä julkisella töissä. Nytkin taas alkaa olla kohta ihan pimeä aika, väsymys hirveää ja ei meinaa jaksaa töissä.

Toivottavasti pärjäät! Pimeys ottaa monella koville ja ainakin mulla vaikuttaa aikaisin heräämiseen tosi paljon... Kuinka paljon sulla oli aikaa noiden burn outien välissä? Millainen sun työkyky nykyään on noin keskimäärin?

AP

Vierailija
22/33 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta tassut pystyyn ja pidä tasasesti lääkitystä ja lekurikontaktia yllä. Muutama vuosi ja pääset sairaseläke laitumille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mistä syystä "loppuunpaloit"?

Aloitin yliopisto-opinnot ja stressasin niistä sen ekan syksyn niin paljon että en lopulta nukkunut juurikaan ja muisti ja keskittymiskyky oli ihan lopussa. En uskonut olevani riittävän hyvä pärjäämään, enkä ollut varma siitä mitä minulta odotetaan. Sitten kun arvosanat tulevat tietty vasta sen ekan periodin jälkeen, niin jos ei olekaan osannut niin sen saa tietää vasta siinä vaiheessa, ja suoritusten uusiminen pitäisi tehdä seuraavan periodin töiden lisäksi. Nämä ajatukset ahdistivat, samoin kuin pelko siitä etten saisi riittävästi opintopisteitä vaan joutuisin palauttamaan opintotukea. Lopulta aivot sitten kärysivät vaikka keskiarvo oli 4.

AP

Vierailija
24/33 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nosta tassut pystyyn ja pidä tasasesti lääkitystä ja lekurikontaktia yllä. Muutama vuosi ja pääset sairaseläke laitumille.

Se ei ehkä nyt kumminkaan ole mulle mikään tavoite... :D

Vierailija
25/33 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ehkä nyt kumminkaan ole mulle mikään tavoite... :D

AP

Vierailija
26/33 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin yliopisto-opinnot ja stressasin niistä sen ekan syksyn niin paljon että en lopulta nukkunut juurikaan ja muisti ja keskittymiskyky oli ihan lopussa. En uskonut olevani riittävän hyvä pärjäämään, enkä ollut varma siitä mitä minulta odotetaan. Sitten kun arvosanat tulevat tietty vasta sen ekan periodin jälkeen, niin jos ei olekaan osannut niin sen saa tietää vasta siinä vaiheessa, ja suoritusten uusiminen pitäisi tehdä seuraavan periodin töiden lisäksi. Nämä ajatukset ahdistivat, samoin kuin pelko siitä etten saisi riittävästi opintopisteitä vaan joutuisin palauttamaan opintotukea. Lopulta aivot sitten kärysivät vaikka keskiarvo oli 4.

AP[/quote]

Onkohan taustalla esim. ahdistuneisuushäiriö/masennus? Vai ihan pelkkä burn out? Onko sitä tutkittu?

Vierailija
27/33 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nellaaaaa kirjoitti:

AP

Onkohan taustalla esim. ahdistuneisuushäiriö/masennus? Vai ihan pelkkä burn out? Onko sitä tutkittu?

Sairaslomalle jäin diagnoosilla vaikea-asteinen masennustila. Masennus on siitä siis jäänyt, veikkaan sen aiemmin olleen pinnan alla, ja suuremman stressimäärän laukaisseen sen. Paniikkihäiriö on ollut jo joitain vuosia.

AP

Vierailija
28/33 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kokenut burnoutin kahdesti ja olin molemmilla kerroilla noin puoli vuotta pois töistä. Sen jälkeen normisti työhön. Ei irtisanottu. Olin kyllä julkisella töissä. Nytkin taas alkaa olla kohta ihan pimeä aika, väsymys hirveää ja ei meinaa jaksaa töissä.

Toivottavasti pärjäät! Pimeys ottaa monella koville ja ainakin mulla vaikuttaa aikaisin heräämiseen tosi paljon... Kuinka paljon sulla oli aikaa noiden burn outien välissä? Millainen sun työkyky nykyään on noin keskimäärin?

AP

Oisko ollut vuosi välissä ennen toista burnoutia. Työkyky on alentunut ja teen osa-aika töitä nykyään. Silti en meinaa varsinkaan näin syksyisin ja talvisin jaksaa

Vierailija
29/33 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Oisko ollut vuosi välissä ennen toista burnoutia. Työkyky on alentunut ja teen osa-aika töitä nykyään. Silti en meinaa varsinkaan näin syksyisin ja talvisin jaksaa

Lisään vielä että lääkitys vaikuttaa itselläni muistiin eli teen vaativaa asiantuntijatyötä ja unohtelen asioita.en aina pysty keskittymään, on paniikkikohtauksia myös.

Vierailija
30/33 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Lisään vielä että lääkitys vaikuttaa itselläni muistiin eli teen vaativaa asiantuntijatyötä ja unohtelen asioita.en aina pysty keskittymään, on paniikkikohtauksia myös.

Kiitos vastauksesta, ja valoa sun syksyyn ja talveen!

AP

Vierailija
31/33 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että lääkitys vaikuttaa itselläni muistiin eli teen vaativaa asiantuntijatyötä ja unohtelen asioita.en aina pysty keskittymään, on paniikkikohtauksia myös.[/quote]

Hei sinä! :) Lääkitys, mikä lääkitys? Onko parempi lääkkeiden kanssa vai ilman? Aprikoin itse taas uudeen aloittamista. Haittavaikutukset vaan mietityttää, kun tuota keskittymiskykyä pitäisi itselläkin olla työn takia...kun tahtoo tuon lääkityksen takia keskittyminen ja muisti pätkiä....siksi lopetin lääkkeet....skarpimpi olo, mutta ahdistus palannut ja ikävä huolettomia päiviä....

Vierailija
32/33 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
33/33 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin oman linjan ohjaajalle nyt viestiä että mitä tässä vois tehdä. Ajattelin et ei se varmaan haittaa vaikka onkin jo se kuraattoriaika, parempi vaan saada tieto ja mahdollisia neuvoja useammalta aiheesta tietävältä. Helpotti vähän saada asiaa johonkin suuntaan eteenpäin... Kysyin nyt esim sitä että oisko mahdollista tehdä vain toiset perusopinnot. Kiitos kaikille täällä vastanneille <3

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän