Taas osa-aikatyötätekevää ja opiskelevaa rangaistaan...
Opiskelen työttömyysetuudella ja teen samalla osa-aikaisesti töitä (n. 10h/vko), olen saanut soviteltua päivärahaa työmarkkinatukena. Nyt sit minun työssäolovelvoite(?) täyttyi ja alankin saamaan peruspäivärahaa (tasan sama määrä)... ihan kiva mutta siinä on 7 päivän omavastuuaika, eli pitää olla 7 päivää työttömänä ennen kuin saan taas sitä soviteltua. Tarkoittaa sitä että ainakin kuukauden olen vain pienen palkkani varassa koska työttömyyspäiviä ei kerry kun olen lähes joka päivä koulussa tai töissä.
Jos makaisin kotona tekemättä mitään rahantulo olisi jatkunut katkeamatta. Onko reilua vai ei?
Kommentit (8)
Tämän takia en itse moiseen ryhdy, ja vitkuttelen sitten 300 eurolla kuussa. Nice.
Vierailija kirjoitti:
Ei tää kotona makaaminenkaan helppoa ole.
Huoh.
Tällainen on juuri mielestäni ihan käsittämätöntä. Mitä enemmän olet valmis tekemään työllistyäksesi ja edistääksesi opintojasi, sitä vaikeammaksi menee?
Kyllä se on ihan päinvastoin, jos teet osa-aikatyötä, maksat vähemmän veroa, jos olisit kokopäiväisesti työtön, koska verotuksessasi huomioidaan tulonhankkimusvähennys.
On todella suuri etu, jos voit samaan aikaan opiskella ja saada työttömyyskorvausta ja käydä töissä, joka tuntuu uskomattomalta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on ihan päinvastoin, jos teet osa-aikatyötä, maksat vähemmän veroa, jos olisit kokopäiväisesti työtön, koska verotuksessasi huomioidaan tulonhankkimusvähennys.
On todella suuri etu, jos voit samaan aikaan opiskella ja saada työttömyyskorvausta ja käydä töissä, joka tuntuu uskomattomalta.
On se toki noinkin ja kiitollinen mahdollisuudesta olen. Näin perheellisenä mahdollisti opiskelun kun vanhalla tutkinnolla ei löydy kun noita osa-aikaisia töitä.
Tän ahdingon kruunasi nyt vielä virhe palkanmaksussa kun 10h palkka oli jäänyt maksamatta enkä tiedä koska sen saan, mahdollisesti vasta ensi kuussa.
No ei kun soittamaan laskuille lisää maksuaikaa :(
Ap
Ei tää kotona makaaminenkaan helppoa ole.