Kaipaatteko ravintoloissa tupakointia?
Olin eilen baarikierroksella maassa jossa poltetaan paljon ja melkein joka paikassa saa polttaa. Tässä vaatteita tuulettaessa mietin että mahtaako monikin vielä kaivata ravintoloissa polttamista. Ilmottautuuko kukaan?
Itse en pidä kaiken kieltämisestä mutta tässä tapauksessa lopputulos kyllä miellyttää vaikka uskon että saman lopputuloksen olisi voinut saavuttaa ilman kieltoakin markkinaehtoisesti.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Ravintoloissa vai baareissa? Ei missään nimessä ravintoloissa, mutta joissain baareissa kyllä vois sallia.
Kesällä pysähdyin eräälle maalaishuoltsikalle tankille ja kahville. Jotenkin sinne baarin puolelle olisi sopinut tupakan savu makkarakastikkeen- ja munkinkatkun sekaan.
No en kaipaa. Ennen poltin kotona sisällä ja ravintoloissa. Nyt lopettanut koko polttamisen. En todellakaan kaipaa yhtään röökinsavua.
En todellakaan! Se haju ja savu oli kamalaa. Hirvittää ajatella työntekijöidenkin keuhkoja, jotka joutuivat olla siellä savupilvessä koko yön ja illan.
Täällä yhteen ravintolaan mennään sellaisesta porttikongista. Kaikki polttavat siinä porttikongissa ja sen pinttyneen tupakan hajun haistaa jopa päivällä ohi kulkiessaan. Samalta haisi ennen ravintoloissa.
Kyllä, voisi olla "tupakointibaareja" niin jengi ei tupakoisi kaduilla. Työntekijöiksi voisi ottaa vain muutenkin tupakoivia ihmisiä, niin ei tarvitsisi itkeä savuttoman työtilan puolesta. Ovelle kyltti "sisäänkäynti omalla vastuulla". Itse en tupakoi.
Ruokaravintola savuttomana OK, mutta sellaiseen baariin en mene, missä ei ole minkäänlaista tupakointimahdollisuutta, vaikka en paljon poltakaan.
Tupakoijat voisi mielestäni vaikka ampua.
Kaipaan todella. Ja muutenkin 90-luvun vapaampaa ilmapiiriä.
En kaipaa. Hyi! Mielummin hengitän savutonta ilmaa.
Olen tupakoitsija ja alkuun vastustin baarien tupakointikieltoa. Mutta nyt olen kyllä todella iloinen että kyseinen kielto tuli.
En. Ravintolassa on tupakkahuone tai voi mennä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Ruokaravintola savuttomana OK, mutta sellaiseen baariin en mene, missä ei ole minkäänlaista tupakointimahdollisuutta, vaikka en paljon poltakaan.
Kyllä joka baarista löytyy ulko-ovi jonka kautta pääsee ulos tupakalle.
Onhan ne tupakkikopit ihan kivoja, mutta eipä siinä suurta vaivaa ole uloskaan mennä.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan todella. Ja muutenkin 90-luvun vapaampaa ilmapiiriä.
Jotain tämäntyyppistä minäkin mietin kun tein avauksen. Yleisesti ottaen en pidä asioiden kieltämisestä mutta tässä tapauksessa pidän kieltojen aikaansaamasta lopputuloksesta.
En muista yritettiinkö 90-luvulla baareja joissa ei saa polttaa siksi että yrittäjä uskoo että se on hyvä tapa houkutella asiakkaita, ja jos yritettiin niin menestyivätkö ne.
Ap:n kanssa samaa mieltä, että markkinavoimat tämänkin olisivat voineet ratkaista.
Eli savuttomia baareja niille, jotka haluavat ja sitten savuttomia toisille. Miksi näin yksinkertaiseen asiaan tarvitaan laki, joka määrää kaikki baarit savuttomiksi?
En itse polta, mutta kannatan liberaalia kapitalismia. Kenen olisi pakko mennä tähän tupakointibaariin? Ei kenenkään. Tupakka on kuitenkin laillinen tuote eli on omituista, ettei sitä saisi käyttää iltaa viettäessä sisätiloissakin.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kanssa samaa mieltä, että markkinavoimat tämänkin olisivat voineet ratkaista.
Eli savuttomia baareja niille, jotka haluavat ja sitten savuttomia toisille. Miksi näin yksinkertaiseen asiaan tarvitaan laki, joka määrää kaikki baarit savuttomiksi?
En itse polta, mutta kannatan liberaalia kapitalismia. Kenen olisi pakko mennä tähän tupakointibaariin? Ei kenenkään. Tupakka on kuitenkin laillinen tuote eli on omituista, ettei sitä saisi käyttää iltaa viettäessä sisätiloissakin.
Varmaan kaikki ymmärsivät ilman korjaustanikin. Tarkoitin tietenkin, että olisi savuttomia baareja ja sitten tupakoinnin sallivia baareja ihan kysynnän mukaan yrittäjät menisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joka baarista löytyy ulko-ovi jonka kautta pääsee ulos tupakalle.
Onhan ne tupakkikopit ihan kivoja, mutta eipä siinä suurta vaivaa ole uloskaan mennä.
Eivät kaikki baarit ole välttämättä katutasossa ja silloin tuo ulkona tupakalla käynti ei toimi.
Baareissa käynnit on muutenkin vähentyneet. Kaljan kanssa tuppakka juurikin maistuu niin terassit on suunnilleen ainoita missä tulee enää käytyä.
Ravintoloissa vai baareissa? Ei missään nimessä ravintoloissa, mutta joissain baareissa kyllä vois sallia.