Tiedätkö mitä on kuntouttava työtoiminta tai terapeuttinen työtoiminta?
Täälläkin puhutaan vaikka ja mitä, ja varmasti on kuntien välillä suuria eroja miten lakeja toteutetaan, mutta ihmetelen sitä miksi näitä asioita pidetään rangaistuksena.
Itse olen työvalmentajana töissä Suomen toiseksi suurimmassa työpajassa, ja meillä jokainen valmentautuja eli kuntouttavassa tai terapiatyössä oleva on siellä ihan syystä, ja he hyötyvät siitä, jos eivät hyödy, sopimusta ei jatketa. Meidän maakunnassa on "sote" jo käytännössä, eli sosiaali- ja terveyspalvelut on yhdistetty maakunnan tasolle. Meillä on tullut myös työttömille ym. vapaus valita, eli meidän alueella on muitakin tahoja jotka järjestävät näitä valmennuspalveluja, ja tuleva kuntouttavan työn tekijä saa itse valita mihin menee kuntouttavaan työtoimintaan.
Meillä on kymmenkunta erilaista työpajaa/osastoa ja niiltä kaikilta löytyy monia eri tasoisia työtehtäviä, valmentautuja saa valita mieleisensä työn, ja sitä voi vaihtaa kun kyllästyy. Ja työt on ihan oikeita töitä, ei mitään vessapaperirullista askartelua. Meillä oppii työntekoa ja meiltä saa yksilövalmentajalta apua työn hakemisessa ja aika moni työllistyykin tai pääsee kouluun.
Mun osastolla on esimerkiksi kuntouttavassa työtoiminnassa nuori mies joka on yläasteella alkanut käyttää huumeita, hänellä on ADD ja vaikka hän on ollut käyttämättä päihteitä jo 3 vuotta, hänellä on vaikeaa päästä aamulla töihin. Hän ei ole laiska tai vaan nuku pommiin, vaan hän "jumittaa" kotiin tekemään jotain muuta vaikka tietää että töihin pitäisi lähteä. Hän on meillä sen takia että haluaisi aloittaa opiskelut mutta pitäisi päästä siihen rytmiin ensin että pääsee kotoa ajoissa sinne minne pitää mennä. Hän on erittäin hyvä työmies, tarkka ja ahkera, mutta kun työaika on 10-14 hän tulee usein töihin vasta 15-16 aikoihin. Erittäin fiksu nuori mies, ja minä teen kaikkeni auttaakseni häntä pääsemään päämääräänsä, vaikeaa se on, mutta pienin askelin mennään ja hän saa kaiken mahdollisen tuen useammalta taholta.
Jos meille tulee joku kuntouttavaan työtoimintaan joka on täysin valmis työelämään, ei meillä ole lupaa pitää häntä meillä töissä, meille ei makseta siitä että valmennamme ihmisiä jotka eivät sitä tarvitse, koska tarvitsevia on paljon ja rahaa siihen vähän. Hyvin harvoin tulee meille kukaan vain sen takia että on ollut niin kauan työttömänä, syynä on aina joku muu asia, joka voi toki olla seurausta siitä että on ollut vuosia työttömänä, mutta itsessään se työttömyys ei ole se juttu.