Mitä tarjota kananmuna/maito/kaakao allergiselle
Lapsen synttäreille tulossa moniallerginen lapsi. En keksi mitään muuta sopivaa tarjoilua kuin tofujäätelön. Te joilla on vastaavia allerioita, voinko leipoa mitään, pipareita tms?
Kommentit (4)
Mutta kananmunan ja maidon jättäminen pois ei nyt kovin paljon vielä supista listaa... ainakaan kun on asian kanssa joutunut ihmettelemään.
Esim. pullataikinan voi oikein loistavasti tehdä ilman kananmunaa ja maitoa. Tai maidon voi korvata kaura/riisi/soijamaidolla. Kananmunan korvikettakin löytyy.
Itse ainakin allergisten lasteni kanssa ilmoitan kyläpaikkoihin, että tuomme itse erikoisherkut. En oleta muiden osaavan hankkia oikeanlaisia ruokia. Toisaalta onhan se kiva voida huomioida allergiset lapsetkin, mutta se vaatii emännältä asiaan perehtymistä (=aikaa).
Googlella löytyy munattoman kakkupohjan reseptejä, eikä niissä myöskään maitotuotteita. Esim. S-Kanavan resepti.
Itse olen käyttänyt kakun päällystämiseen maidottomia vispattavia vaniljakastikkeita (Oatly, GoGreen). Niillä se vaahto on löysempää kuin kermavaahto, eli ei kannata haaveilla pursotettavista koristeluista, mutta kyllä sen saa sen verran pysymään että kakku peittyy. Sitten päälle nonparelleja, sopivia karkkeja tai marjoja/hedelmää... Kelpo syötävää tulee :-)
Pikkuvieraalle varmasti iso ja hieno asia, jos saa samaa kakkua kuin muutkin. Sopivista kekseistä yms. kannattaa kysyä vanhemmilta, he ovat varmasti joutuneet niitä tuoteselosteita tutkimaan...
...vinkkejä kananmunan korvaamiseen ja joitakin munattomia/maidottomia reseptejä:
http://www.elisanet.fi/puutteenpera/muna.html
Monenlaisten allergioiden kanssa pähkäileviä ihmisiä löytyy muuten täältä Vauvan nettikeskusteluista Sairaudet ja allergiat -alueelta, siellä on mielestäni keskusteltu kaikenlaisista resepteistä paljonkin. Sanahaullakin saattaa löytää jo paljon hyviä vinkkejä.
Ja sen vielä halusin sanoa, että minusta on hienoa että haluat ottaa allergialapsen huomioon tarjoiluissa ja näet vaivaa sopivien ruokien etsimisessä!
kannattaa kysyä tarkemmin vanhemmilta