Olen aloittanut uudessa työpaikassa, mutta kollegat eivät puhu mulle!
Olen tehnyt muutaman "virheen" tietämättömyyttäni (mulle tuntematon ala, ei perehdytystä jne) ja ihmiset jaksavat vittuilla siitä, tai siis mutista asiasta keskenään niin kovaan ääneen, että minäkin kuulen sen. Tarjoutuessani korjaamaan asian, vastaus on "Ei tarvitse". En tiedä, miten pitäisi suhtautua, aiemmissa työpaikoissani ei ole ollut tuollaista työkulttuuria..
Miten teidän työpaikallanne otetaan vastaan uudet ihmiset?
Kommentit (8)
Olen ollut samassa tilanteessa. Keskityin vain tekemään työtäni. Kovaan ääneen mutisijat on säälittävän heikkoja luonteeltaan.
Voisiko joku tyyppi, joka harrastaa tällaista toimintaa, avata hieman syitä siihen? Mistä negistely johtuu?
Työhön on perehdytettävä. Jo se on huolestuttava merkki, ettei sitä olla tehty, mutta erityisesti tuo mainitsemasi työkulttuuri herättää huolta sen verran, että suosittelen sua nostamaan kytkintä mahdollisimman pian. Älä tee samaa virhettä kuin minä ja toivo ja odota, että kollegat muuttaisivat toimintatapaansa. Joihinkin työyhteisöihin on valitettavasti juurtunut asiaton käytös.
Perehdytys pitäisi olla, mutta tietysti ei siinä ehdi kaikkea kuitenkaan neuvoa.
Miten niin olet "tarjoutunut korjaamaan" virheesi? Eikö ole ihan selvä, että jos sen voi korjata, sinå korjaat sen? Ei siihen mitään tarjoutumisia kuulu, vaan otat ja korjaat!
Vierailija kirjoitti:
Perehdytys pitäisi olla, mutta tietysti ei siinä ehdi kaikkea kuitenkaan neuvoa.
Miten niin olet "tarjoutunut korjaamaan" virheesi? Eikö ole ihan selvä, että jos sen voi korjata, sinå korjaat sen? Ei siihen mitään tarjoutumisia kuulu, vaan otat ja korjaat!
Hyvä pointti. Tosin kyse ei ole varsinaisesta virheestä, vaan siitä, että kollegat eivät ilmeisesti osaa käyttää kaikkia työvälineitä samalla tavalla kuin minä, enkä osannut ottaa sitä huomioon hoitaessani tiettyjä osatyötehtäviä. Olisi alun perinkin pitänyt neuvoa tarkemmin, mutta yritin välttää tilannetta, jossa he ajattelisivat mun pätevän neuvoessani asiassa, joka on heille tuttu (näin oletin). Lähinnä kuitenkin ongelma on tuo heidän suhtautuminen muhun. Normaalistihan ihminen kai kysyisi selvennystä tai neuvoa, eikä jauhaisi asiasta halventavaan sävyyn asianomaisen kuullen.
Olen melko nuori, ja suurin osa kollegoistani on mua vanhempia. Ehkä he ajattelevat, että en osaa asioista yhtä hyvin kuin he.
Mun edellisessä työssä uudet työntekijät otettiin vastaan nuivasti. Suurin osa henkilökunnasta oli ollut paikassa 5v+ ja uusia tulokkaita katsottiin nenänvartta pitkin ja heitä kohdeltiin kuin kakkosluokan kansalaisia noin yleensä. En viihtynyt kyseisessä paikassa kauaa juurikin työkavereiden takia. Nykyisessä työssä me ollaan kuin iso perhe. Olen töissä ulkomailla ja suurin osa henkilökunnasta on live in ja itse yövyn työpaikalla pari yötä viikossa. Joka päivä illalla kaikki istuvat pöydän ääreen syömään yhdessä. Uusille tulokkaille järjestetään usein jonkinlaiset tervetuliaisjuhlat ja heidät otetaan avosylin vastaan. Yhteisiä illanviettoja on keskimäärin kerran viikossa.
Neuvoja? Miten saan välit kondikseen, ettei tilanne eskaloidu?