Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hirvikolarivaarasta varoittaa muita autoilijoita?

Vierailija
22.09.2017 |

Nyt syyspimeiden tullessa hirvi/perurakolaririski on taas tapissaan. Ajelin tuossa alkuviikolla aamuhämärässä Tampereelle päin ja yhtenä päivänä kaksi hirveä loikki n. 300-400m autoni edestä. En niitä huomannut vasta kun olivat jo siinä tiellä. Hyvällä onnella selvisin säikähdyksellä. Vastaantulijoita ei juuri siinä ollut ja perässä tulevat jarruttivat kun minäkin hidastin.
Toisena päivänä kaksi peuraa seisoskeli aivan tien vierustan läheisyydessä. En tiedä olivatko jatkamassa siitä tien yli vai ei, mutta mieleni olisi tehnyt varoittaa vastaantulijoita mahdollisesta vaarasta. En vaan tiedä miten sen olisin tehnyt.
Jos alan vilkuttaa valoja, luulen että ihmisten huomio kiinnittyy minun autooni ja vielä ohiajamisen jälkeen kurkitaan taustapeiliin (ajatellen "mitä viddua toi meinaa"), jolloin mahdollisuus huomata nämä eläimet ajoissa on huonompi. Onko vaan parempi ajella siellä tyyliin "kaikki huolehtikoot itsestään"?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se taitaa olla, että huomio kiinnittyy vääriin asioihin, jos valoja vilkuttelee. Vastaantulija alkaa miettiä, että missä se tutka on tai mikä mun autossa on vialla tms. 

Vierailija
2/13 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän se valojen vilkauttaminen tarkoittaa, että "olethan tarkkana pari kilometriä"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valoja vilkauttamalla. Suuri osa ainakin osaa ajatella silloin jonkun olevan pielessä ja jopa ajatella sitä että edessä on jotain.  Mulle on vilkautettu ja kyllä osasin edestä olettaa jotain löytyvän.

Vierailija
4/13 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllähän se valojen vilkauttaminen tarkoittaa, että "olethan tarkkana pari kilometriä"

Näin itsekin ajattelen, mutta vastapuolesta ei tiedä.

1

Vierailija
5/13 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran oli hirvi edessä tiellä. Jarrutin ja laitoin hetkellisesti hätävilkut että takaatulija tajuaisi. Se lähti satasta ohi. 

Vierailija
6/13 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se taitaa olla, että huomio kiinnittyy vääriin asioihin, jos valoja vilkuttelee. Vastaantulija alkaa miettiä, että missä se tutka on tai mikä mun autossa on vialla tms. 

Kyllä mullekin tuosta valojen vilkuttelusta tulee ekana mieleen, että poliisit on jossain kytiksellä tai pitävät ratsiaa. Silloin helposti ajattelee ja keskittyy tuohon asiaan, ja se tienreunojen seuraaminen jää pienemmälle huomiolle. En pidä välttämättä hyvänä tuota valovilkuttelua.

AP

Vierailija
7/13 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mullekin tuosta valojen vilkuttelusta tulee ekana mieleen, että poliisit on jossain kytiksellä tai pitävät ratsiaa. Silloin helposti ajattelee ja keskittyy tuohon asiaan, ja se tienreunojen seuraaminen jää pienemmälle huomiolle. En pidä välttämättä hyvänä tuota valovilkuttelua.

AP

Minulle on opetettu että valojen välkäytys tarkoittaa hirveä tai poliisia. Joten hiljennän JA katson pientareita. Kyllä se poliisiauto erottuu helpommallakin.

Vierailija
8/13 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätävilkut päälle. Kertoo vaarasta. Pitkillä sokaisu on vihoviimeinen juttu minkä teet.

Vierailija
9/13 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran oli hirvi edessä tiellä. Jarrutin ja laitoin hetkellisesti hätävilkut että takaatulija tajuaisi. Se lähti satasta ohi. 

Olisiko tässä kyse noista hätävilkuista, kun venäläiset käyttää noita pysähtyäkseen yllättäen.

Vierailija
10/13 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en IKINÄ vilkuttaisi valoja sen takia että poliisit potää ratsiaa. Jos ajat ylinopeutta/kännissä/väärillä renkailla tms. niin ansaitsetkin jäädä kiinni.

Sen sijaan vilautan valoja juuri jos on jokin vaara tiellä tai jos vastaantulijalla on esim. pitkät sokaisevasti päällä tai autossa on nähtävillä jotain muuta liikennettä mahdollisesti vaarantavaa vikaa. Ja tämä onkin käsittääkseni se "universaali" tapa.

Vierailija
11/13 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapissa valojen vilkutusta käytetään ihan yleisesti poroista varoittamiseen. En koskaan ole ajatellutkaan että joku voisi tulkita sen joksikin muuksi.

Vierailija
12/13 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ei se pitkien vilautus sokaise jos tosiaan vaan vilauttaa, jos ei vastaantulijalla satu olemaan katse juuri siinä sun valoissa. Ja siellähän se ei ole kun ajaessa kuuluu katsoa omaa ajokaistaa/pikemminkin vähän sinne pientareelle päin :)

Vierailija
13/13 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en IKINÄ vilkuttaisi valoja sen takia että poliisit potää ratsiaa. Jos ajat ylinopeutta/kännissä/väärillä renkailla tms. niin ansaitsetkin jäädä kiinni.

Sen sijaan vilautan valoja juuri jos on jokin vaara tiellä tai jos vastaantulijalla on esim. pitkät sokaisevasti päällä tai autossa on nähtävillä jotain muuta liikennettä mahdollisesti vaarantavaa vikaa. Ja tämä onkin käsittääkseni se "universaali" tapa.

Näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme