Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opet ja muut, auttakaa!

Vierailija
21.09.2017 |

Eskarilainen lapsi haluaisi oppia kaunokirjoitusta. Osaa nyt lukea ja kirjoittaa tikkukirjaimilla melko siististi.

Itse kirjoitan kaunoa aina arjessa, olen viimeisiä vuosikertoja, joille opetettiin se vanhan ajan kiemurainen kauno. Minun käsialastani varmaan lapsenkin innostus tulee.

Teenkö kauhean karhunpalveluksen tulevalle opettajalle, jos opetan oman aikani kaunoa? Vai onko parempi opettaa sitä, mikä viimeisimmäksi on ollut käytössä? Saako nykyään jostakin tarkoitukseen sopivia vihkoja? Onko mallikirjaimistoja jossakin?

Kiitoksia vastauksista!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä ei enää tarvitse opetella koulussa, niin ihan hyvin voit opettaa sitä vanhaa kunnon kaunoa. Eihän me vanhemmatkaan sitä uutta käytetä ja pärjätään ihan.

Vierailija
2/7 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mallikirjaimet löytyvät Opetushallituksen sivuilta. Lihasmuistin ja hienomotoriikan vuoksi kannattaa opettaa nykyisin käytössä olevat kirjaimet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.edu.fi/perusopetus/aidinkieli/ops2016_tukimateriaalit_suomen…

Hei, tässä on uuden opetussuunnitelman mallikirjaimet. Jos lapsesi opettelisi nämä ja sitten alkaisi kehitellä omaa käsialaansa.

Vierailija
4/7 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että on mitään haittaa vaikka lapsi oppisi useita erilaisia kirjoitustyylejä. Ajatelkaa vaikka lapsia jotka opettelee useampia erilaisia kirjoitusjärjestelmiä. (Esim kiinalainen ja länsimainen.) Pienen lapsen aivot on hyvin vastaanottavaiset.

Vierailija
5/7 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei koulussa enää uuden opetussuunnitelman myötä opeteta minkäänlaista kaunoa lainkaan, eli jos haluat lapsellesi opettaa niin opeta sitä mitä haluat/mitä lapsi haluaa. Erilaisia kaunovihkoja luulisi löytyvän ainaki netistä jos sellaista haluaa. Mallikirjaimistonkin luulisi löytävän ihan netistä.

Eri asia on, saako koulussa kirjoittaa opitulla kaunolla. Ekaluokkalaiset kuitenkin vasta opettelevat kirjoittamaan koulussa ja tehtävät ovat sen mukaisia, että jokainen oppii tekstaamaan hyvin ja oikein. Oma käsiala rupee siitä sitten viimeistään yläkoulussa muovautua. Mutta siis opetan nyt ekaluokkaa ja kaikkien on kirjoitettava tekstaamalla jotta se sujuu, kakkosluokalla myös. Mielestäni sitten kolmosluokasta ylöspäin saa ruveta kirjoittamana "omaa" käsialaa eli ei tarvitse enää jokaista sääntöä kirjainten muotoihin noudattaa, joten ehkä tuolloin sallisin itse myös kaunon kirjoituksen jos se olisi selkeää ja kuitenkin jonkinlaisten sääntöjen mukaista.

t. luokanopettaja ala-asteelta

Vierailija
6/7 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden opsin mukaan kouluissa ei ole pakko opettaa kaunoa mutta sitä saa opettaa, jos opettaja itse on kiinnostunut asiasta.

Ihan sama, millaiset kaunokirjaimet lapselle opettaa. Uusimmat kaunokirjaimet ovat lähes tekstausta, ei niissä ole juurikaan mitään eroa. Jos lapsi tykkää kiekuraisesta kaunosta, opeta ihmeessä hänelle sellaiset. Itsekin tykkään kaunosta, jossa on lenkkejä ja joka kirjain yhdistettynä toisiinsa.

Vierailija
7/7 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset kaikille vastauksista!

-ap.