Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vitamiineista kysymys

05.04.2006 |

Näistä puhuttiin jo tuolla marrasmuruissakin, mutta kysyisin vielä kaikilta muiltakin. Eli mitä mieltä olette, onko sikiön kehitykselle haittaa jos syö Multivitaa raskauden alusta saakka? Itse olen syönyt 5+0 saakka, ja nyt alkoi kauhistuttaa että olenko sittenkin tehnyt väärin? A-vitamiiniahan tuo ei kuitenkaan sisällä. Kommentoikaas jos tiedätte. Mistä asti olette itse syöneet?

rv 9+2

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään haittaa tuosta kyseisestä valmisteesta, koska se ei A-vitamiinia sisällä. Voit syödä vaikka koko raskausajan. Lisäksi on hyvä huolehtia riittävästä D-vitamiinin saannista ainakin huhtikuun loppuun ja kalsiumia pitäisi tulla ainakin se 800 mg päivässä. Esimerkiksi Multi-tabs special 2+, on hyvä vaihtoehto, siinä tulee myös foolihappoa hieman runsaammin ja lisäksi hieman rautaa. Toivotatvasti tästä oli apua.

Vierailija
2/9 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi uskoa, että olisi mitään haittaa!

Itse söin Multivitaa ihan ekoina viikkoina, sitten joskus viikolla 5 tai 6 kävin neuvolassa, jossa täti sanoi, että ne voisi lopettaa, että nykyään ei ekoina viikkoina (siis ennen rv12) suositella mitään vitamiineja. No, en mä niitä kokonaan kuitenkaan jättänyt, koska ajattelin, että vitamiinit kuitenkin ovat aika tärkeitä, enkä välttämättä saa niitä ruuasta tarpeeksi - ja söin niitä sitten ehkä n. joka toinen päivä!

Mutta siis, joitakin vitamiinejahan oikein mainostetaan odottajille ja lasta suunnitteleville, ja mun tietääkseni niiden koostumus on hyvin pitkälle sama kuin Multivitassa. No, eipä niitäkään kai sitten neuvolassa suositella, mutta en todellakaan usko, että niistä on haittaa.

-Tua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja just tänään katoin et niissähän on A-vitamiinia?!? Jos ei kerran A-vitamiinia sais syödä niin minkä takia neuvolasta annetaan tollasia? Oon syöny noita nyt noin viikon... uskallanko syödä enää?

Mulla on myös Twinlabin Pre Natal -vitamiineja mut vaihdoin ne noihin Multi Tabseihin neuvolakäynnin jälkeen. Vaihdankohan takasin..

Kyllä mäki luulisin et noi Multivitat on ihan ok, mä en sit taas oo kuullu etteikö alkuraskaudessa kannattas vitamiineja syödä, ite oon ainaki syöny vähän huonosti et en ois ainakaa tarpeeks saanu ruuasta vitamiineja...

JoJo + Napero rv 10+1

Vierailija
4/9 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi ettei vitamiinilisästä ole haittaa jos muuten syö yksipuolisesti. Itse olen käyttänyt Beroccaa kun pakkauksessa sanotaan että saa käyttää. Tosin nettiä tutkiskellessa ja lukemattomia luotettavia/ei-luotettavia lähteitä lukiessani en ole enää varma saako vai eikö saa. Sekavaa tämä kaikki.

Vierailija
5/9 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse söin multitabs neota kolme viikkoa viimeisellä raskauskolmanneksen alussa ja neuvolatäti huomasi vasta tosiaan komen viikon päästä,että se sisältää A-vitamiinia. Ei siitä kuulemma tullut varmaankaan mitään haittaa vauvalle koska sitä on kuulemma suositeltu syötäväksi ennen vanhaan kun ei vielä ollut erikseen raskaudenaikaisia tabuja. Vaihdettiin ne tabut silloin sitten heti siihen multitabs 2+. Itse olen ollut paljon pirteämpi kun olen noita vitamiineja ottanut. Ja muutenkin sen on hyvä ravintolisä tällaiselle allergiselle ihmiselle jonka ruokavalio on aika yksipuolista.

Mutta sinun kysymykseesi komentti: Tuskimpa siitä on mitään haittaa,jos se ei tosiaan sisällä sitä a-vitamiinia. Mutta voithan sitä vielä kysyä apteekista tai neuvolasta jos sinua epäilyttää!

Lilli81 31+6

Vitamiinien viidakossa :)

Vierailija
6/9 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syönyt koko raskausajan normaalia Multitabs Neoa vaikka siinä onkin A-vitamiinia. Ohjeessa on, että sopii raskauden ja imetyksen aikana. A-vitamiinia tarvitaan myös raskauden aikana ja vitamiinipilleri sisältää sitä noin puolet päivän tarpeesta. Tuskin siitä mitään haittaa on jos A:ta ei tule paljon jostain muusta ruuasta eikä ylitä vitamiinin päiväannosta.

Kamu

rv 13+3

Vierailija
7/9 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin syömään multitabs special 2+ jo ennen raskautta. Ekassa neuvolassa kuitenkin kehotettiin välttämään sitä rv16 asti, koska nykysuositusten mukaan rautaa ei pitäs syödä ennen sitä.

Mut en usko et mitään haittaa on vaik söiskin...

Vierailija
8/9 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huojensi mieltä kuulla kommenttejanne. Kysyin tosiaan vielä kahdesta eri apteekistakin, molemmissa oltiin sitä mieltä että ei mitään haittaa. Ja useinhan monissa raskauteen liittyvissä kysymyksissä on monta eri mielipidettä " mitä saa tehdä ja mitä ei" . Kysyn vielä neuvolastakin, kun maanantaina sinne menen. Ehkä suositus (ei ennen rv 12) on vain varmuuden vuoksi. Mutta nyt yritän lopettaa turhan pelkäämisen.

Vierailija
9/9 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautaa tulee päiväannoksesta niin vähän, ettei siitä ole haittaa. Rautavalmisteistahan rautaa tulee yleensä 100 mg päivässä, multi-tabsissa 20 mg päivässä. Rautaa ei tosiaankaan suositella käytettäväksi ennen kuin nähdään, että veri laimenee normaalisti, tästä kun voidaan päätellä raskausmyrkytyksen riskiä..