Mitä se tarkoittaa että on isänmaallinen (vain asiallista keskustelua, ei päivänpolitiikkaa)
Minulta kysyttiin, olenko isänmaallinen. En osannut vastata. Vai onko se isänmaallisuus esim. sitä, että kannustaa Suomen joukkuetta urheilukilpailuissa? Onko se sitä, että kuuntelee mielellään kantelesoitantaa? Onko se sitä, että näkee Suomen olleen historiallisissa tilanteissa aina oikeassa? Onko se tunteikasta reagointia kansallishymniin ja Suomen lippuun?
Kommentit (14)
En tiedä olenko isänmaallinen. En usko, että Suomi on paras paikka maailmassa asua, en kyllä usko, että huonoinkaan. En edes enää tiedä mitä tarkoittaa olla suomalainen. Enkä tiedä välitänkökään tietää.
Mun mielestä se on sitä, että arvostaa Suomen historiaa ja on lisäksi valmis toimimaan itsenäisen Suomen tulevaisuuden eteen.
Vastaaja 1, tuo ei vastannut kysymykseen millään tavalla. Vai onko ranskalainenkin suomalaisisänmaallinen, jos hän halveksuu rasismia? Millä tavalla suhtautuminen rasismiin on tunnusomaisesti suomalaista? Vastauksesi oli kirjoitettu poliittisen vastakkainasettelun positiosta ja pyrkii vain ohjaamaan keskustelua sellaisille urille, jotka johtavat ketjun poistamiseen. Voisiko mode poistaa ensimmäisen ja tämän kommentin? AP
Vierailija kirjoitti:
Isänmaallinen suomalainen halveksuu rasismia.
Ei kyllä ole ihan pääpointteja.
Arvelisin, että isänmaallinen ihminen tuntee ja arvostaa kansansa ja maansa tekoja ja oloja. On halukas tekemään maastaan paremman paikan, tuntee yhteenkuuluvuutta niiden kanssa, jotka jakavat saman kielen, kotimaan, kulttuurin.
Mielestäni isänmaallisen ei tarvitse pitää kaikkia kansansa tekoja hyvinä, mutta osaa nähdä syyt tekojen takana ja periaatteessa ymmärtää tekoihin johtaneet motiiviit.
Mulla isänmaallisuus liittyy suomen (ja ruotsin) kieleen, suomalaiseen taiteeseen ja kulttuuriin ja suomalaisiin arvoihin.
En ole arvorelativisti; kaikki suomalaiset arvot eivät ole minusta yhtä hyviä. En arvosta Lapuan liikettä tai Odinin sotureita. En arvosta sisällissodan kummankaan osapuolen terroria, enkä myöskään nykypäivän terrorismia. Arvostan maltillisuutta, perustuslain kunnioitusta, naisten oikeuksia.
En arvosta hätiköityjä ratkaisuja tai rahan perässä juoksemista. Arvostan aitoa nöyryyttä, laatua designissa ja rakentamisessa, konstailematonta, luonnosta ammentavaa estetiikkaa, joka näkyy niin kahvikupin muotoilussa kuin kierrättämisessäkin.
Minä toivotan Suomeen tervetulleeksi jokaisen, joka haluaa rakentaa yhteiskuntaa ja kulttuuria näiden arvojen pohjalta.
ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country
Isänmaalllinen toimii tietysti Suomen hyväksi ja arvostaa Suomea. Siksi nämä isämmaalliset venäjän kätyrit, vastarintaliikkeen jäsenet ja leijonakoru miehet eivät ole isänmaallisia vaikka niin luulevatkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla isänmaallisuus liittyy suomen (ja ruotsin) kieleen, suomalaiseen taiteeseen ja kulttuuriin ja suomalaisiin arvoihin.
En ole arvorelativisti; kaikki suomalaiset arvot eivät ole minusta yhtä hyviä. En arvosta Lapuan liikettä tai Odinin sotureita. En arvosta sisällissodan kummankaan osapuolen terroria, enkä myöskään nykypäivän terrorismia. Arvostan maltillisuutta, perustuslain kunnioitusta, naisten oikeuksia.
En arvosta hätiköityjä ratkaisuja tai rahan perässä juoksemista. Arvostan aitoa nöyryyttä, laatua designissa ja rakentamisessa, konstailematonta, luonnosta ammentavaa estetiikkaa, joka näkyy niin kahvikupin muotoilussa kuin kierrättämisessäkin.
Minä toivotan Suomeen tervetulleeksi jokaisen, joka haluaa rakentaa yhteiskuntaa ja kulttuuria näiden arvojen pohjalta.
Etkö toivota tervetulleeksi sellaista ulkomaalaissyntyistä suunnittelijaa, joka suunnittelee toisenlaista estetiikkaa ilmentäviä kahvikuppeja? AP
Vierailija kirjoitti:
Arvelisin, että isänmaallinen ihminen tuntee ja arvostaa kansansa ja maansa tekoja ja oloja. On halukas tekemään maastaan paremman paikan, tuntee yhteenkuuluvuutta niiden kanssa, jotka jakavat saman kielen, kotimaan, kulttuurin.
Mielestäni isänmaallisen ei tarvitse pitää kaikkia kansansa tekoja hyvinä, mutta osaa nähdä syyt tekojen takana ja periaatteessa ymmärtää tekoihin johtaneet motiiviit.
Toisaalta, itse ainakin kuvittelisin tuntevani noin, riippumatta siitä missä asun. Jos lähtisin ulkomaille töihin, varmasti haluaisin tehdä myös siitä asuinmaasta paremman paikan. Mutta olisinko silloin isänmaallinen? Kotimaita olisivat molemmat, siellä missä asun ja täällä missä on perhe ja juuret. Vai olisinko siksi epäisänmaallinen, koska muutin pois?
Sitä että masturboi vähintään kerran viikossa Pekka Siitoimen kuva kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se on sitä, että arvostaa Suomen historiaa ja on lisäksi valmis toimimaan itsenäisen Suomen tulevaisuuden eteen.
Kyllä, nimenomaan on valmis toimimaan yhteisen hyvän eteen. Tuota ominaisuutta ei ole edes kaikilla Eduskunnan poliitikoilla. Isäinmaallinen ei arvosta eikä äänestä heitä.
Isänmaallinen suomalainen halveksuu rasismia.