Loputtomasti valittava ystävä
Alkaa jo kärsivällisyys ja kohta ystävyys loppua. Edellinen ainaisen kivun ja valituksen aiheuttaja kun on tutkimuksilla eliminoitu tulee uusi (keksitty) sairaus ja sama rumba alusta.
Jokainen tapaaminen alkaa n. 1h sairaskertomuksella. Olen tähän asti jaksanut myötäelää ja kuunnella, mutta nyt alkaa kuppi mennä nurin.
Facebook sivu on 20cm tekstiä vaikeasta päivästä seikkaperäisesti kuvailtuna. Ennen niin mukava ystävä pakenee ilmeisesti näihin "sairauksiin" ja kaipaa myötätuntoa ja kuuntelijaa kun oma mies ei jaksa, mutta en katso että ystävänä pysty/jaksa olla terapeuttina.
Pelkään jos sanon että en jaksa enää sekoaa vielä enemmän.
Kommentit (3)
Ystävyys on molemminpuolista, ei niin että käytetään ystävää ja ystävyyttä yksipuolisesti hyväksi. Ystävyys on antamista ja saamista. Molemminpuolista ilojen ja surujen jakamista, ei vain sairauksiensa kasaamista toiselle.
Olen yrittänyt ohjata ammattiauttajan luo - ei halua. Olen yrittänyt ohjata kulloisenkin sairauden spesialistille (rahasta ei ole puute) - ei halua, eikä usko että saisi apua. Ystävänä voi väsyä, enkä jaksa loputtomiin, sillä loppua ei valituksille näy. -ap
Ok, ymmärrän ärsyyntymisesi ja turhautuneisuutesi. Aiemmat kommentoijat kuvailivat ystävyyttä hyvin. Eli pitäisi kestää myös vaikeammat ajat. Ystäväsi tekee kuitenkin väärin kun kuormittaa kokoajan sinua valituksillaan. Hänen pitäisi päästä juttelemaan ammattiauttajan kanssa.
Minulla oli yhdessä vaiheessa tuonkaltainen elämäntilanne kuin ystävälläsi. Ja koen, että ystäväni ajattelivat osittain samalla tavalla kuin sinä. Olen jälkeenpäin ymmärtänyt, kuinka raskasta tämä oli ystävillenikin. Mutta kyllä koen myös, että ystävinä heidän tavallaan kuului olla tukenani.
On kuitenkin väärin, että ystäväsi jatkaa jatkaa ja jatkaa tuota, eikä mene avun piiriin.
Ystävä ohjaa avun piiriin. Ystävä ei hylkää, koska ei nyt vain jaksa kuunnella. Ystävä ymmärtää myös vaikeat hetket. Ystävä on vaikeina hetkinä tukena. Ystävä auttaa. Ystävä ei ole hyvänpäiväntuttu. Ystävyyteen ei sisälly vain hyviä päiviä. Ystävyys on vahva side. Se on molemminpuolinen. Se on vastavuoroista, mutta ei aina tasapuolista, mutta tasoittuu aikaa myöden. Ystävä ei kuitenkaan laske näitä tasoituksia. Miksi siis kutsut häntä ystäväksesi?