Luulin ihan aikuisiässäkin, että salmiakki ja lakritsi on yhtä ja samaa makua ja ainetta. Olen syönyt kumpaakin lapsuudesta saakka.
Kommentit (9)
Mäkään en muuten erota niistä toisistaan paitsi jäätelössä. Tykkään lakritsijäätelöstä, mutta salmiakkijäätelö on aina pahaa. Jos se on vielä väriltään harmaata, niin mua ällöttää maun lisäksi se ulkonäkökin.
Karkeissa tykkään molemmista (kunhan se on mustaa eikä valkoista tai harmaata!) enkä tiedä kumpaa milloinkin syön... Outoa?
Miten niitä ei voi erottaa, eihän niiden maussa ole mitään samaa :D
Vierailija kirjoitti:
Miten niitä ei voi erottaa, eihän niiden maussa ole mitään samaa :D
Osa ei ymmärrä käyttää pistettä.
ohis
Mä olen jotenkin aina mieltänyt, että lakritsa on niinkuin mietoa salmiakkia. Eikö niiden maku sitten tule salmiakista?
Tää on taas näitä ananaspalmu-juttuja. Tiedän miten asia on, mutta silti miellän sen eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen jotenkin aina mieltänyt, että lakritsa on niinkuin mietoa salmiakkia. Eikö niiden maku sitten tule salmiakista?
Tää on taas näitä ananaspalmu-juttuja. Tiedän miten asia on, mutta silti miellän sen eri tavalla.
Toisinpäin. Lakritsi tulee lakritsijuuresta, salmiakki on ammoniumkloridilla terästettyä lakritsia.
EU yritti aikanaan kieltää tätäkin herkkua vaarallisena :D.
Eikö ne siis ole vähän niin kuin samaa ainetta? Mun mielestä maistuvat samalta, kumpaakaan en tosin syö vapaaehtoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne siis ole vähän niin kuin samaa ainetta? Mun mielestä maistuvat samalta, kumpaakaan en tosin syö vapaaehtoisesti.
No ei niiden makuja voi kyllä mitenkään samaksi sanoa.
Lakritsi on siis ihan kasvi, kun taas salmiakki valmistetaan kemiallisesti laboratoriossa. Lakritsia ja salmiakkia toki monesti yhdistellään ja molemmat yleensä värjätään mustaksi, tämä kai sen sekavuuden aiheuttaa. Lakritsi on yleensä makeaa ja salmiakki taas "suolaista" tai kirpeää.
Pahalta maistuu kumpikin, en ole ikinä tykännyt.