Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

(koulu) ruokailun annosmäärät rikkoo tasa-arvoa?

Vierailija
17.09.2017 |

Yliopistolla on esim näin:
Kalapuikot: 5kpl annos, 0.5€/kpl extrapuikot
Nugetit: 5kpl &sama kuin yllä
Pienet kanankoivet: 1 per annos, extra 1-2€

Jne.

Kun otetaan huomioon että miehet on naisia keskimäärin pidempiä ja omaa enemmän lihasmassaa, eli on isompi peruskulutus.

Niin ei ole mielestäni reilua, että annokset mitoitetaan pienen naisen kulutuksen mukaan ja miehet joutuu maksamaan extraa jos haluaa saman ravintosisällön suhteessa kokoonsa.

Esim tuo 5 kalapuikkoa on tyttöystävälleni(170/60) kuulema sopivasti, kun taas minulle (185/90) tuo on noin puolet siitä minkä koen sopivaksi määräksi kun ottaa myös reilusti salaattia ym lisukkeita.

Onko siis reilua, että miehiä (ja rotevia tai paljon liikkuvia naisia) rangaistaan fysiikastaan ja joutuu maksamaan enemmän jos haluaa pääruokaa tarpeeksi?

Samalla myös tuet ym tekee eriarvoisuutta, koska monella naisella täälläkin menee ruokaan ilmeisesti 50-100€/kk, siinä missä isommalla(ei lihavalla) miehellä menee helposti 200-300€ vaikka söisi perusruokaa.

Ratkaisuna olisi joko isommat annoskoot, isommat annokset miehille tai halvemmat extra-annokset(esim 0.1€)

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaukaa haettu, sillä ethän sä edes maksa ateriastasi täyttä hintaan, vaan suurin osan maksavat veronmaksajat, sillä yhteiskunta tukee opiskelijoiden ruokailua 5,90€/ateria palvelun tuottajalle.

Nykyään joillekin ei mikään riitä, eikä ole riittävästi ja kinutaan yhä enemmän ja enemmän.

Minusta opiskelijaruokailu pitäisi olla ilmaista myös korkea-asteella, koska opintotuki on esim. huomattavasti pienempi kuin työttömyystuki, joten sitä voisi hyvin kompensoida tuollaisella toimenpiteellä.

Opiskelijat on syrjitty osa väestöä, kaikki muut oikeastaan saavat enemmän.

Vai syrjintää?

Opiskelu perustuu täysin vapaaehtoisuuteen ja on oma valita, toisen kuin työttömyys, johon harvoin voi itse vaikuttaa.

Ja miksi ihmeessä opiskelet? Heittäydy työttömäksi, sillä se on hyvin todennäköistä, vaikka olisit työnhakijana.

Vierailija
22/38 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla olisi kyllä varaa laihtua joten annoskoon pienentäminen olisi paikallaan. Ei sillä kouluruualla ole tarkoitus lihoa tai ylläpitää läskejään(tai salimaken lihaksia). Lounaalla 5 kalapuikkoa miehelle on sopiva ja naiselle riittää 3 kun ottaa lisukkeita sopivasti ja syö aamupalan, toisen lämpimän ruuan, iltapalan ja välipalat tuohon lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaukaa haettu, sillä ethän sä edes maksa ateriastasi täyttä hintaan, vaan suurin osan maksavat veronmaksajat, sillä yhteiskunta tukee opiskelijoiden ruokailua 5,90€/ateria palvelun tuottajalle.

Nykyään joillekin ei mikään riitä, eikä ole riittävästi ja kinutaan yhä enemmän ja enemmän.

Minusta opiskelijaruokailu pitäisi olla ilmaista myös korkea-asteella, koska opintotuki on esim. huomattavasti pienempi kuin työttömyystuki, joten sitä voisi hyvin kompensoida tuollaisella toimenpiteellä.

Olen opiskelija ja kyllä minä (ja moni muu) maksaa sen 2,6€ ihan mielellään siitä ilosta, että sillä saa jotain muuta, kuin samaa kouluruokapaskaa jota on syönyt 12 vuotta. Se on aika pieni raha ruuasta johon kuuluu salaatti, leipä, siemenet yms lisukkeet, lämmin ruoka ja juoma. En sais kaupasta tuolla rahalla kuin ehkä sen jauhelihan ja maidon.

Vierailija
24/38 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos kouluun tuleekin Kaarina Hazard syömään?

Ei riitä naisenannos kalapuikkoja sillekään. Vaatii MIEHENANNOKSEN!

Vierailija
25/38 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, olisit nyt edes puhunut kunnon ruuasta. Kalapuikot ja nuggetit eivät sitä ole.

Vierailija
26/38 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen korkeakoulussa opiskeleva nainen ja minusta ihan hyvin voisi olla sellaiset annoskoot, että minua isokokoisemmat ja enempi liikkuvat ihmiset tulisivat myös kylläisiksi. Itse yleensä välttelen noita kappalemääräruokia kouluruokalassa ja otan sapuskaa, mitä saa vapaasti mättää lautasen täyteen (aika usein otan salaattia ja kasvisruokaa, koska pidän niistä, vaikka sekasyöjä olenkin).

Teille buffettiin menoa huuteleville yms. Haluaisimpa nähdä, kun itse eläisitte n. 500-1000€/kk budjetilla (riippuen siitä, saatteko opintolainaa tuen lisäksi vai ette, itse en saa), maksaisitte siitä vuokranne ja ruokanne ja koittaisitte 2,60e opiskelijalounaan sijaan mennä jonnekin 10-15€ hintaiseen buffettiin syömään joka päivä!

On kuitenkin koko yhteiskunnan etu, että moni meistä kouluttautuu johonkin ammattiin, joista osa vaatii sitä yliopisto- tai ammattikorkeatasonkin osaamista ja yleensä vähintäänkin ammattikoulua. Tuona aikana, kun opiskelee, pitäisi voida myös elää ja voida hyvin. Mielestäni on muutenkin ihan syvältä, että 8h x 5 koulupäivän viikolla pitäisi muka jaksaa käydä vielä töissäkin tullakseen taloudellisesti toimeen ja jaksaa silti valmistautua ajallaan.

Tämä opiskelijoiden polkeminen on sen vuoksi aika typerää. Ja todellakin pitäisi annoskokojen olla sellaisia, että isompikin ihminen tulee sillä täyteen.

Ap:lle suosittelen panostamaan kasvisproteiinipuoleen, esim. papuihin, pähkinöihin ja siemeniin, niitä on ainakin meidän koulumme ruokalassa tarjolla. :)

No jopas on taas aika paksua. Opiskelija voi myös tehdä sen ruokansa ihan itse, ei ole pakotettu menemään tuettuun opiskelijaruokailuun laskemaan kalapuikkoja.

Opiskelijat saavat mm. YTHS: n puitteissa sellaiset terveydenhoitopalvelut joista työtön voi vain unelmoida. Opiskeluaikana oli lähes ilmaiset gynekoligit ja hammaslääkärit. Viisaudenhampaat poistatin taktisesti vikana opiskeluvuonna, yksityisellä olis maksanut satoja euroja.

Opiskelija-asunnot, maksuton koulutus, alennukset myös monessa yksityisessä yrityksessä kuten vaikka kampaamoissa, tuettu ateriointi jne.

Ihan uskomatonta shittiä kadehtia jotain työtöntä, joka voi unelmoida muutaman euron täysipainoisesta ateriasta valmiiksi eteen kokattuna.

Vierailija
27/38 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia otan aina jotain kastike- tai laatikkoruokaa, jota ei voi mitata kappaleittain. Tai sitten piilotan yhden ylimääräisen perunamuusin alle. Kolme pinaattilettua ei ole todellakaan tarpeeksi.

Vierailija
28/38 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten ole ajatellut lähteä syrjintää pakoon muihin yliopistoihin esim. Ranskaan, Jenkkeihin, Kiinaa, Venäjälle jne.

Saattaisi hymy hyytyä, kun pelkkä lukukausimaksu on 15.000-45.000€ ja on pysyttävä aikataulussa ja jos tentit eivät mene toisella tai kolmannella yrityksellä mene läpi, lennät lopullisesti yliopistosta, kuin leppäkeihäs. Ja valittaminen on turhaa.

Vierailija
29/38 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kokee, että miehillä kuluu ruokaan huomattavasti enemmän rahaa kuin naisilla ja siksi heille pitäisi myydä ruokaa halvemmalla.

Alapa itse ostaa meikkejä siksi, että muuten sinua pidetään helposti epäammattimaisena ja epäsiistinä henkilönä. Osta kuukautissuojia ja rintaliivejä. Katso sitten, paljonko jää rahaa ruokaan.

Vierailija
30/38 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kokee, että miehillä kuluu ruokaan huomattavasti enemmän rahaa kuin naisilla ja siksi heille pitäisi myydä ruokaa halvemmalla.

Alapa itse ostaa meikkejä siksi, että muuten sinua pidetään helposti epäammattimaisena ja epäsiistinä henkilönä. Osta kuukautissuojia ja rintaliivejä. Katso sitten, paljonko jää rahaa ruokaan.

Juu, juu.

Miehet joutuvat ostamaan parranajovälineitä, käymään naisia useammin parturissa paitsi jos on kalju, saippuaa kuluu enemmän koska meissä on enemmän pinta-alaa jne.

Ei tää helppoo oo meillekkään.

Vierailija
31/38 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää että monesti kasvisruokaa saa ottaa määrällisesti vähemmän. Esimerkiksi kastiketta vain yksi kauhallinen tai 5 pientä kasvispalleroa kun lihansyöjille on 2 pihviä!

Vierailija
32/38 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten ole ajatellut lähteä syrjintää pakoon muihin yliopistoihin esim. Ranskaan, Jenkkeihin, Kiinaa, Venäjälle jne.

Saattaisi hymy hyytyä, kun pelkkä lukukausimaksu on 15.000-45.000€ ja on pysyttävä aikataulussa ja jos tentit eivät mene toisella tai kolmannella yrityksellä mene läpi, lennät lopullisesti yliopistosta, kuin leppäkeihäs. Ja valittaminen on turhaa.

Ja kannattais inisevien opiskelijoiden muistavan että ylivoimaisesti isoin enemmistö myös näistä kadehdituista työttömistä on ollut opiskelijoita. Osa " päässyt" jopa suoraan näiden 2,90 € lihapatojen äärestä suoraan työttömäksi työmarkkinatuelle: ei enää ruokailua, ei enää asuntoja, ei enää terveydenhuoltoa..normaalihintaiset parturit, jumpat, salit jne.

Voi olla melko karu paluu arkeen.

Vierailija
33/38 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, juu.

Miehet joutuvat ostamaan parranajovälineitä, käymään naisia useammin parturissa paitsi jos on kalju, saippuaa kuluu enemmän koska meissä on enemmän pinta-alaa jne.

Ei tää helppoo oo meillekkään.

Repesin täysin.:D Päivän paras heitto tuo enemmän pinta-alaa.:D

Vierailija
34/38 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja, älä sure, sillä saat kyllä omasi takaisin esim. lentolippujen hinnoissa. Pieni nainen maksaa lipustaan saman verran kuin iso mies, vaikka painavamman kuljettamimen viekin enemmän polttoainetta.

Vierailija
35/38 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n logiikka on itse asiassa ihan validi, kun kyse on kuitenkin pelkästään tukiaisilla elävästä kansanosasta. Toivoa kuitenkin sopii että jossakin vaiheessa hänen ajatusmaailmansa kypsyy.

Mielenkiintoista kyllä tilanne muuttuu, kun mennään työelämään. Työpaikkaruokalassamme kolminkertaisia ruoka-annoksia syövät maksavat saman kuin vähäruokaiset naiset. 

Vierailija
36/38 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen korkeakoulussa opiskeleva nainen ja minusta ihan hyvin voisi olla sellaiset annoskoot, että minua isokokoisemmat ja enempi liikkuvat ihmiset tulisivat myös kylläisiksi. Itse yleensä välttelen noita kappalemääräruokia kouluruokalassa ja otan sapuskaa, mitä saa vapaasti mättää lautasen täyteen (aika usein otan salaattia ja kasvisruokaa, koska pidän niistä, vaikka sekasyöjä olenkin).

Teille buffettiin menoa huuteleville yms. Haluaisimpa nähdä, kun itse eläisitte n. 500-1000€/kk budjetilla (riippuen siitä, saatteko opintolainaa tuen lisäksi vai ette, itse en saa), maksaisitte siitä vuokranne ja ruokanne ja koittaisitte 2,60e opiskelijalounaan sijaan mennä jonnekin 10-15€ hintaiseen buffettiin syömään joka päivä!

On kuitenkin koko yhteiskunnan etu, että moni meistä kouluttautuu johonkin ammattiin, joista osa vaatii sitä yliopisto- tai ammattikorkeatasonkin osaamista ja yleensä vähintäänkin ammattikoulua. Tuona aikana, kun opiskelee, pitäisi voida myös elää ja voida hyvin. Mielestäni on muutenkin ihan syvältä, että 8h x 5 koulupäivän viikolla pitäisi muka jaksaa käydä vielä töissäkin tullakseen taloudellisesti toimeen ja jaksaa silti valmistautua ajallaan.

Tämä opiskelijoiden polkeminen on sen vuoksi aika typerää. Ja todellakin pitäisi annoskokojen olla sellaisia, että isompikin ihminen tulee sillä täyteen.

Ap:lle suosittelen panostamaan kasvisproteiinipuoleen, esim. papuihin, pähkinöihin ja siemeniin, niitä on ainakin meidän koulumme ruokalassa tarjolla. :)

Tosiasia nyt kuitenkin on, että vain harvalla työssäkäyvällä, vaikka olisikin hyväpalkkainen on varaa laittaa lounaaseen 2.60€ + 5.90€ (valtion tuki) + alv. eli yhteensä 10,50€, vaan tuolla summalla on katettava päivän kaikki ruokakustannukset.

Vierailija
37/38 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön päiväkodissa ( yksityinen, oma keittiö) verotusarvoaterian ja usein ruokaa jää, joten ostan sitä pikkurahalla mukaani. Eikä todellakaan mitään kalapuikkoja!

Vierailija
38/38 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on helppo ratkaista. Maksat kahdesta lounaasta ja näin saat syödä 10 kalapuikkoa. Johan luulisi riittävän.

Ja silti sun maksettavaksi jää n.5,60€, joka on puolet siitä mitä työssäkäyvät, työttömät, vanhukset maksavat lounaastaan.

Mummoni maksaa alle tonnin eläkkeestään kotipalvelulle lounaastaan 10,90€/ateria, johon ei kuulu edes leipä eikä juomat, eikä annos ole koolla pilattu, kun voimavarat eivät enää riitä aterian tekoon.

Ja sä nariset jostakin 2,60€ ateriasta ja viidestä kalapuikosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi