Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaanit! Onko teistä ok jos muut syövät seurassanne lihaa tms?

Vierailija
17.09.2017 |

Mietin ihan tosissani tätä kysymystä, sillä parin viikon päästä ystäväni ulkomailta on tulossa mulle viikoksi kylään. Hän on vegaani ja tiedän asian olevan hänelle hyvin tärkeä, vaikka hän ei onneksi tuomitse (ainakaan ääneen) muiden valintoja eikä tuputa aatettaan jatkuvasti. Olen miettinyt, että onkohan se hänelle jollakin tapaa inhottavaa/vastenmielistä, jos vetelen jotakin sisäfilepihviä ravintolassa hänen nenänsä edessä tai paistan kanaa vieressä, kun hän laittaa kasvisruokaa itselleen?

PS.Kyse ei ole siitä, etten voisi syödä välillä samaakin ruokaa tai välipalaa hänen kanssaan, mutta itselläni on paljon allergioita yms (myös juurikin kasviksissa ja hedelmissä esimerkiksi), joten koen hieman hankalaksi ryhtyä kokonaan vegaanivaliolle viikoksi.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ainakaan haittaa. En tosin ole niitä, jotka tuomitsevat toisia ja korostavat paremmuuttaan, vaan pidän mieluummin matalaa profiilia ja tuon vegaaniuteni ilmi vain pakon edessä.

Vierailija
2/13 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on varmaan vastauksia yhtä paljon kuin vegaanejakin.

Itse olen vegaani ja mieheni on sekasyöjä. Seurustelun myötä on lisännyt kasviksia ruokavalioonsa ja kokkailee ainakin pari kertaa viikossa vegeruokaa nykyään. Sekasyöjänä hän kuitenkin tulee pysymään aina, eikä minua haittaa yhtään vaikka vetelisi naamariinsa lenkkimakkaraa vieressäni. Aikanaan ahdistuin ihmisten tietämättömyydestä ja silloin miltei suuruttia eläinperäisiä tuotteita syövät ihmiset ympärilläni. Vanhemmiten tajunnut, ettei tätä sotaa voiteta paheksunnalla ja minulle riittää, että toimin itse omantuntoni mukaan.

Toisaalta muutamat ystäväni ovat todella fanaattisia vegaaneja jotka eivät hyväksyisi yhteisissä illanistujaisissa eläinperäisiä ruokia. Silloin kunnioitamme heitä ja tarjoamme vain vegaanisia syötäviä. Se ei ole meille ongelma, ihan kuin ei sekään että mieheni tekee sekaruokaa sekasyöjävieraillemme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa. Se on minun elämäntapani. Joku on sekasyöjä, joku vegetaristi, joku välttää kasviksia viimeiseen asti. Ihan yhtälailla suhtaudun neutraalisti alkoholin käyttöön ja tupakanpolttoon. Jokaisen oma valinta eikä muilla ole siihen mitään sanomista.

Vierailija
4/13 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ok, näen asian jokaisen omana valintana. En kuitenkaan tykkää siitä "etkö haluaisi maistaa, edes vähän?"- tai "etkö kaipaa lihaa?"-kyselyistä. Vastaan niihin kyllä ihan asiallisesti että en halua ja en kaipaa, ne vain puuduttavat.

Vierailija
5/13 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakaan ei haittaa, mutta toki en halua kokata liharuoka myöskään kenellekään muulle. Yritän muutenkin ylipäätään pitää matalaa profiilia ruokavalioni suhteen, mutta se ei ole helppoa koska minulla on myös allergioita, ja voin tulla varsin sairaaksi jos syön allergeenia vahingossa. Yritän myös siksi pitää matalaa profiilia koska fanaattisimmat lihansyöjät pillastuvat enkä jaksa jatkuvasti väitellä asiasta tai kuulla "pupun ruoka" -kommentteja. 

Vierailija
6/13 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei ainakaan haittaa. En tosin ole niitä, jotka tuomitsevat toisia ja korostavat paremmuuttaan, vaan pidän mieluummin matalaa profiilia ja tuon vegaaniuteni ilmi vain pakon edessä.

Sama minulla. Vihaan niitä vegaaneja, jotka tuomitsemalla ja itsensä korottamisella luulevat saavansa jotain aikaiseksi. Tai saavathan he, kahta kauheamman vastustuksen aikaiseksi vegaaneja kohtaan. Mua ei haittaa, jos muut syö lihaa. Vihaamalla ja halveksimalla lihansyöjiä ei saa muutosta aikaiseksi.

Vierailija
7/13 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vegaanikaverini ei ainakaan välitä siitä mitä muut syövät. Hän toimii itse omien periaatteidensa mukaan ja antaa muiden toimia myös miten haluavat. Vegaanius tulee esille vain kysyttäessä tai jos puhutaan ruuasta (esim. ravintoloiden valikoimasta) ylipäätään. 

Vierailija
8/13 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuosia vegaani, nykyään vaan lakto-ovo-pesco vegetaristi. Kaikki nämä vuodet mies ja lapset syöneet liharuokia, jotka minä kokkaan tietysti. Ja kaikki on tyytyväisiä järjestelyyn. Eli joo ei haittaa. Jokaisen oma valinta.

Vierailija
9/13 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa. En huolehdi muiden syömisistäni kuin omistani.

Vierailija
10/13 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä muut ovat sekasyöjiä ja paras ystäväni vannoutunut lihansyöjä. Joskus yhteisellä lounaalla hänen kanssaan asiasta vitsaillaan. Eli ei haittaa yhtään mitä muut syö enkä tuo omaa ruokavaliotani erityisesti esiin.

Vierailija
11/13 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on ok. Minusta ruokavalio on vähän niinkuin uskonto - yksityisasia. En tuputa omaa näkemystäni, mutta odotan että sitä kunnioitetaan.

Vierailija
12/13 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa minuakaan, ylipäätään en halua tuoda ruokavaliotani esiin kummoisesti tai moralisoida kenenkään syömisiä. Toivoisin toki, että yhä useampi ihminen havahtuisi pohtimaan enemmän eläintuotteidensa kulutusta sekä eettisistä että ekologisista syistä, mutta siihen tulokseen ei minusta päästä aggressiivisella food shamingilla.

Kannattaa silti kysyä kaveriltasi vaikka ihan suoraan, koska tähänkin kysymykseen on varmasti erilaisia vastauksia. Hän tuskin pahastuu, jos varmistat asian.

Vierailija
13/13 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oikeastaan välitä mitä seura syö, kunhan ei ala nostamaan keskustelua aiheesta. Joudun usein erittäin epämukavaan tilanteeseen vain ja ainoastaan sen takia, kun ihmiset alkavat kyselemään ruokavaliosta ja miksi kyseisen ruokavalion ja elämäntyavan olen valinnut. Kiva sitten selittää siitä,että miten karjatuotanto on epäekologista etc. En jotenkin koe, että vegaanius on niin iso osa persoonaani, että siitä on puhuttava jatkuvasti ja varsinkaan ruokailutilanteessa.

Myöskään minun ei voida olettavan kokkaavan ei-vegaanista ruokaa,kuten en minäkään oleta, että minua varten tehdään erikseen ruoat. Ja mielellään jos e. ruokapaikkaa valitaan olisi ihanaa, että paikka olisi sellainen mistä kaikki saavat sellaista ruokaa mitä haluavat syödä(lue: minä en pakota menemään 100%vegepaikkoihin ja vastaavasti minua ei pakoteta menemään sellaisiin paikkoihin missä tarjottavana ei ole mitään vegaanista)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme