Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos sinulla on tililläsi ylimääräistä rahaa

Vierailija
16.09.2017 |

Jos siis tililläsi on tavallista enemmän rahaa, alatko heti miettiä, mihin ne voisi käyttää?

Tällä yksinkertaisella kysymyksellä erottaa ne, jotka osaavat säästää niistä, jotka ovat aina pa. Toisilla rahat tuntuvat oikein polttelevat näpeissä: "sitten, kun mulla on rahaa, niin ostan kyllä talvitakin/kengät/risteilyn tms." Itse kuulun siihen porukkaan, jolla on aina rahaa, mutta ostan vain tarpeellista ja odottelen rauhassaan hyviä tarjouksia.

Monilla rahan kohdentaminen tuntuu olevan lapsuudessa opittu ajatusmalli; jo viikkorahat piti säästää jotain tiettyä varten ja ostaa heti, kun vain oli mahdollista. Tämän takia en halua itse antaa lapsille viikkorahaa, vaan rahaa pitää olla aina, mutta vain tarpeellisiin hankintoihin.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä erään toisen vastaajan kanssa, ettei raha ole ylimääräistä vaikkei se mene päivittäisen elämän kustantamiseen. Minä säästän tulevaisuutta varten. Jään pois työstä muutaman vuoden kuluttua ja siinä vaiheessa haluan minulla olevan jemmassa rahaa. Kyllä minä saisin helposti kaikki palkkarahat hupuloituakin, mutta kuluttaminen kiinnostaa nykyisin minua vähemmän kuin aikaisemmin. Saan iloa siitä, että minulla on jonkun verran rahaa sen varalta, että tapahtuu jotain yllättävää tai sitten tosiaan siihen työelämän jälkeiseen vaiheeseen. Olen siinä mielessä typerä, etten ole opetellut sijoittamista. 

Vierailija
22/25 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asti kyllä, mutta nyt siihen on vihdoin tullut muutos. Ennen mietin aina jos sain ylimääräistä, että tarvitseeko vaatetta tai kenkää lapselle, maksanko jonkun laskun etukäteen, voinko nyt ostaa jonkun tarvikkeen, jota olen pidempään tarvinnut. 

Nyt kun opiskeluajat on takana ja paremmat tulot, niin rahat saa rauhassa lepäillä tilillä tai jos sitä tulee enemmän, niin siirrän säästötilille tai lapsen säästötilille.

Sinänsä mielenkiintoinen kysymys, että elämäntilanne vaikuttaa paljon siihen mikä vastaus on. Opiskeluaikanani jouduimme tinkimään paljosta ja pientä ekstraa saadessa oli sillä miltei pakko aina ostaa jotain. Nyt tilanne on toinen, niin vastauskin on eri. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle heti tulee mieleen sata asiaa jotka "voisin nyt ostaa kun on ylimääräistä". Ennen teinkin niin, enkä edes tajunnut että siinä on jotain vikaa.

Olen nyt ehkä puoli vuotta opetellut viisasta rahankäyttöä ja melkein osaan jo laittaa ylimääräiset säästöön.. Mutta kyllä edelleen tulee kiusauksia ostaa jotain tavallista parempaa, jos rahaa jää. (Tavallista paremmalla tarkoitan että ostan esim. lapselle kengät uutena enkä kirppikseltä tms.)

Vierailija
24/25 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on sellaisten ihmisten puhetta, jolla kaikki  tarpeet ovat täyttyneet. "Raha polttelee näpeissä", "uusi talvitakki" jne. Kummallista, että ne ihmiset, joilla on kaikki mitä tarvitsevat tuntevat niin kovasti tarvetta ylenkatsoa ja neuvoa niitä, joilla ei ole tai on niukasti.

Elämä on valintoja, kyllä, mutta toisinaan elämä myös heittelee eteen esteitä ja kapuloita, joihin välillä kompastuu ihan rähmälleen: avioero, sairastuminen, huonot asuntokaupat, työttömyys, pieni palkka jne. mitä nyt itse kullakin. 

Vierailija
25/25 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko aloituksellasi muuta pointtia kuin kehua omaa erinomaisuuttasi?

Eihän ap:n kirjoituksessa ole kyse erinomaisuudesta vaan ihan normaalista järjenkäytöstä. Taisi kolahtaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme