Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos sinulla on tililläsi ylimääräistä rahaa

Vierailija
16.09.2017 |

Jos siis tililläsi on tavallista enemmän rahaa, alatko heti miettiä, mihin ne voisi käyttää?

Tällä yksinkertaisella kysymyksellä erottaa ne, jotka osaavat säästää niistä, jotka ovat aina pa. Toisilla rahat tuntuvat oikein polttelevat näpeissä: "sitten, kun mulla on rahaa, niin ostan kyllä talvitakin/kengät/risteilyn tms." Itse kuulun siihen porukkaan, jolla on aina rahaa, mutta ostan vain tarpeellista ja odottelen rauhassaan hyviä tarjouksia.

Monilla rahan kohdentaminen tuntuu olevan lapsuudessa opittu ajatusmalli; jo viikkorahat piti säästää jotain tiettyä varten ja ostaa heti, kun vain oli mahdollista. Tämän takia en halua itse antaa lapsille viikkorahaa, vaan rahaa pitää olla aina, mutta vain tarpeellisiin hankintoihin.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ns. ylimääräinen raha on tilillä vielä kuun vaihteessa, lyhennän sillä autolainaa normaalilyhennyksen lisäksi.

Vierailija
2/25 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tililläni on aina ylimääräistä rahaa eli voisin tänään ostaa jääkaapin, television tai uuden sohvan. Silti en osta, koska en niitä tarvitse. Kyttään tarjouksia ja voin olla vaikka 3 kk ilman tietokonetta, jos tiedän saavani se halvalla marraskuussa (vai koska se musta perjantai on).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko aloituksellasi muuta pointtia kuin kehua omaa erinomaisuuttasi?

Vierailija
4/25 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli vitonen ylimääräistä ja ostin halvimpia voileipäkeksejä ja kirsikkahilloa... OMMONMOMMON

Vierailija
5/25 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käyttötilillä on reilusti rahaa siirrän osan säästötilille. Jos siis joku kalliimpi hankinta ei ole ajankohtainen.

Vierailija
6/25 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siis tililläsi on tavallista enemmän rahaa, alatko heti miettiä, mihin ne voisi käyttää?

En. 

Jos sinne yllättäen tupsahtaisi paljon ylimääräistä, alkaisin miettiä, miten sijoittaa ne. Pienemmät summat kuluu vähhitellen miettimättäkin.

Vierailija
7/25 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ala vaan pidän sitä puskurina yllättäviin menoihin.

Vierailija
8/25 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen Zalandon sivuille ja tuhlaan ne!

Vierailija
9/25 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän. Ei kovin paljoa jää kuussa ylimääräistä, niin säästö menee heti jos pitää jotain isompaa ostaa (tietokone, jääkaappi, auton korjaus).. Ei noita kaikkia joka vuosi tule ja huom. auton korjaus on eri asia kuin huolto. Huolto on suhteellisen halpaa, kun vaihdetaan vain kuluvia osia.

Vierailija
10/25 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tarkoitus olisi, ettei tilillä ole enempää kuin juoksevan kuluihin menee, kaikki ylimääräinen menee säästöön. Vuosibudjetti on tehty aika väljästi mutta emme juuri tuhlaa vaan elämme kohtuullisin kustannuksin.

Vierailija
11/25 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on säästössä aina ylimääräistä. Ostan vaatteita/kalusteita/esineitä sitä mukaan, kuin niitä tarvitsen. Mun vanhemmilla on aina myös ollut tuo periaate, että viikkorahaa ei annettu. Silloin kun tarvitsi jotain, niin rahaa yleensä annettiin siihen. Kunham se ei ollut mikään älytön/turha investointi. Toki mummulta saimme sisarusten kanssa synttäri/nimipäivä/joulurahaa, joka pistettiin sitten säästöön karkkirahaksi.

Vierailija
12/25 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole olemassa "ylimääräistä rahaa". Kaikki raha on tulevaisuutta varten.

Vierailija
13/25 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä ajattelin saada tuhlaavat miettimään, mistä käytös johtuu. Ja mielellään kuulisin vinkkejä, jos joku on oppinut pois tavasta. Lähipiirini kun kuuluu myös näitä. ap

Vierailija
14/25 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä ajattelin saada tuhlaavat miettimään, mistä käytös johtuu. Ja mielellään kuulisin vinkkejä, jos joku on oppinut pois tavasta. Lähipiirini kun kuuluu myös näitä. ap

Eli ei.

Vierailija
15/25 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koska siirrän sellaiset aina sijoitustilille.

Vierailija
16/25 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ystävistäni ei ymmärrä, kun sanon ettei minulla (periaatteessa) ole varaa johonkin. Vaikka pidän käyttötilillä aina muutaman tonnin, jos tulisi joku yllättävä hätä.

Vierailija
17/25 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan nyt tässä tarkoitettavan sitä tilannetta, että palkkatilillä on ennen palkkapäivää vaikkapa 800€ jäljellä. Normaalisti säästötilille ja rahastoihin menee rahaa automaattisesti palkkapäivänä, joten niihin en laita. Yleensä mietin pitääkö tehdä jotain hankintoja, joita olen siirtänyt, koska palkkatilille ei ole juurikaan jäänyt mitään ylimääräistä. Säästötiliin en koske kuin hätätilanteessa, eli se ei ole normaaleja hankintoja varten. Jos mitään hankintoja ei ole tehtävänä niin sitten heitän ylimääräiset rahat ylimääräiseen asuntolainan lyhennykseen.

Vierailija
18/25 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6 v lapsi sai isovanhemmilta pari kymppiä rahaa kesälomatekemisiä varten ja kovin innoissaan odottivat raporttia mitä lapsi oli keksinyt rahoilla ostaa. Vaikuttavat vähän pettyneiltä, kun kesän jälkeen lapsi kertoi, ettei ollut käyttänyt rahoja mihinkään vaan oli säästänyt, eikä ollut edes säästökohdetta nimetä. Tuntui, kuin lapsi olisi tehnyt väärin, kun raha oli vaan jäänyt säästöön ilman edes suunnitelmaa tuhlata sitä mihinkään.

Toiset isovanhemmat onneksi vaikuttavat tyytyväisiltä, kun lapsi osaa säästää.

Voitte arvata kummat noista isovanhemmista ovat saaneet elämänsä aikana säästettyä talot ja mökit.

Vierailija
19/25 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
20/25 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä napsautan neti auki ja rupean shoppailemaan. Tutkin paria sivustoa, mitä sillä kertaa ostaisin vai ostaisinko samaa sarjaa, mitä minulla jo on. Huikea fiilis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi