Teinien (tyttöjen) vanhemmat, minkä verran nykyään on alaikäisenä baarissa kulkemista/liian vanhojen poikien tapailua?
Lähipiirissä ei ole vielä kenelläkään omaa teiniä mutta muistan ysäriltä kuinka tuota kumpaakin tapahtui, silloin ehkä vähän kadehdittavalta tuntui mutta tosi vaarallistahan se on voinut olla oikeasti. Tuntuu että tuo on vähentynyt, onkohan?
Kommentit (12)
Nykyään on niin tiukka valvonta, että baariin ei ole asiaa alaikäisenä.
Ennen vanhaan omassa nuoruudessani 80-luvulla katsottiin sormien läpi ihan pintapaikoissakin. Varskinkin, jos olit kaunis tyttö, niin tervetuloa vain.
Mutta tapahtuuhan sitä edelleenkin, että mennään väärillä papereilla. Esim. oma poikani on mennyt isoveljen papereilla. Kertoivat aikuisina tämän. Ovat sen verran samannäköisiä, ettei ongelmaa ollut.
Mutta varmasti olet oikeassa, että vähentynyt on. Baarit eivät ole enää kovin vetovoimaisia, nuorilla on muita intressejä. Ennen se oli paljon coolimpaa päästä vetämään röökiä ja lonkeroa ravintolan pöytään :D
Varmaan käyvät baareissa, jos muutenkin pyörivät vanhemmassa porukassa, josta saa paperit helposti lainaan. Näin muuten omasta nuoruudesta, n. 15v aloittanut baareissa käymisen. Enkä nyt tiedä, onko se yhtään sen vaarallisempaa, kuin ulkona ja kavereilla ryypiskely.
Minun kaveriporukassani ei tällaista tapahtunut/tapahdu. Tapasin pari vuotta sitten huonoista oloista tulevia tyttöjä, jotka kyllä kertoivat olleensa baarissa alaikäisenä. Tämä on varmaan joku viiteryhmäsidonnainen asia.
Ystäväni, ne täysi-ikäisetkään, eivät juuri alkoholia juo tai baareissa käy. Emme ole mitenkään "hienoja" tai erityisen hyväosaisia, mutta meitä yhdistää motivaatio opiskelua kohtaan ja muutenkin kohtuullinen elämäntyyli.
Eli riippuu teinistä. T. Vuonna 1999 syntynyt
Tapahtuuhan tuota. Olen itse nyt 21-vuotias ja kyllä niihin baareihin pääsi jo 16-vuotiaana jos oli hiljaisempi ilta tai mukana useampi täysi-ikäinen kaveri.
Lukiossa ja jo yläkoulussakin tyttökavereilla oli 20-25v poikaystäviä. Näin jälkeenpäin ajatus puistattaa, silloin se tuntui lähinnä mielenkiintoiselta.
Ja vanhemmat eivät tosiaan näistä asioista tienneet tai tiedä vieläkään.
Vanhempien nuorten seura ei ole enää coolia kuten ennen, koska somen kautta ne paljastuu ihan yhtä kakaroiksi kuin muutkin. Ennen someaikaa ne olivat salaperäisempiä ja luuli että ne on paljon fiksumpia kuin omanikäiset.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien nuorten seura ei ole enää coolia kuten ennen, koska somen kautta ne paljastuu ihan yhtä kakaroiksi kuin muutkin. Ennen someaikaa ne olivat salaperäisempiä ja luuli että ne on paljon fiksumpia kuin omanikäiset.
Nykyään vanhemman seuran on korvannut ulkomaalainen seura (ei vain tp-hakijaporukka vaan kaikki muutkin). Jos siis omanikäiset oman kylän pojat eivät kiinnosta.
oma tyttö 16v haettiin baarista poliisin voimin, kun ei muuten suostunut tulemaan. papereita ei edes kysytty. että semmosta nykyaikana.
Vierailija kirjoitti:
Minun kaveriporukassani ei tällaista tapahtunut/tapahdu. Tapasin pari vuotta sitten huonoista oloista tulevia tyttöjä, jotka kyllä kertoivat olleensa baarissa alaikäisenä. Tämä on varmaan joku viiteryhmäsidonnainen asia.
Ystäväni, ne täysi-ikäisetkään, eivät juuri alkoholia juo tai baareissa käy. Emme ole mitenkään "hienoja" tai erityisen hyväosaisia, mutta meitä yhdistää motivaatio opiskelua kohtaan ja muutenkin kohtuullinen elämäntyyli.
Nojaa, eivät nuo ole toisiaan pois sulkevia asioita. Omasta kaveripiiristä se tyttö joka tuota eniten harrasti eli muutenkin villisti esim. reilasi halki Euroopan yksin 17-vuotiaana, ja vuoden päästä ympäri Aasian. Kokeili kaikenlaista, aika rajujakin juttuja, mutta oli äärettömän fiksu myös. Meni lukiosta L:n papereilla opiskelemaan yliopistoon Edinburghiin, en tiedä mitä kuuluu nykyään. Joillain ihmisillä on vain isompi halu nähdä ja kokeilla asioita. Ehkä huonompi itsesuojeluvaisto myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojaa, eivät nuo ole toisiaan pois sulkevia asioita. Omasta kaveripiiristä se tyttö joka tuota eniten harrasti eli muutenkin villisti esim. reilasi halki Euroopan yksin 17-vuotiaana, ja vuoden päästä ympäri Aasian. Kokeili kaikenlaista, aika rajujakin juttuja, mutta oli äärettömän fiksu myös. Meni lukiosta L:n papereilla opiskelemaan yliopistoon Edinburghiin, en tiedä mitä kuuluu nykyään. Joillain ihmisillä on vain isompi halu nähdä ja kokeilla asioita. Ehkä huonompi itsesuojeluvaisto myös.
Samaa olin tulossa kirjoittamaan, olen myös -99 syntynyt ja kyllä tuohon baareissa alaikäisenä ravaavaan ja vanhempia poikia pyörittelevään sakkiin mahtuu monenlaisia ihmisiä, myös niitä fiksuja ja mukavia tyyppejä, jotka ovat motivoituneita opiskelun suhteen. Ei tämä ole mikään joko–tai -asia.
Itse en ole baarissa käynyt näin alaikäisenä laivaa lukuunottamatta, mutta paljon muuta näin jälkikäteen ajateltuna hölmöäkin on tullut harrastettua. Silti olen aina menestynyt koulussa hyvin ja opiskeluun liittyvät tavoitteeni ovat olleet (ja ovat toki edelleen) korkealla.
Ei ne vanhemmat sitä tiedä. Ei ainakaan suurin osa.