Ideoita 18v lahjaksi, mitä sinä annoit/sait?
Miten jotain n. 500e hintaista. Voisin antaa 500e rahaa, tai vaikka sillä hintaa osakkeita. Sammon osakkeet on vakavaraisia, mutta olisko enemmän nykyaikaa antaa Teslan osakkeita tai Bitcoineja?
Kommentit (15)
Lahjakortti tai sitten vaan rahaa.
Molemmille lapsille kustannettiin autokoulu. En tainnut itse saada mitään erityistä.
Minä sain 20 euroa. Viikkorahaa en ollut koskaan saanut. Mutta taustani ei ole sieltä parhaimmasta päästä muutenkaan.
Mä sain ajokortin vanhemmilta. Taitaa olla se perinteinen lahja.
Noin mutten ajattelisin, että raha on se tarpeellisin tuossa iässä... jos ei sitten ole tarvetta esim tietokoneelle, uudelle puhelimelle tai tabletille.
Osakkeista ei varmaan moni ilahdu siksi, että yleensä rahasta on tosi tiukkaa tuolloin. Suuri osa on opiskelijoita ja ruokakin on väliin loppu rahapulan vuoksi...
Sain pienet timantti/kultakorvikset. Ajokortin myös, mutta sen suoritin vähän myöhemmin
Meillä ajokortti, tietokone ja ruoka(!) kuuluu ihan perusylläpitoon. Onhan nyt kotona asuvasta lukiolaisesta kyse. Kesätyörahat riittää hyvin humputtelurahaksi. Osakkeita ostamalla haluaisin ohjata pitkäjänteiseen säästämiseen. Lisäksi lapsellani on rahasto, johon olen säästänyt pikkusumman joka kk syntymästä asti ja 18 vuodessa sinne on kertynyt jo ihan ok potti. Tämänkin nuori saa omaan haltuunsa. Luonteeltaan on enemmän säästäväinen kuin tuhlaaja, joten hyvillä mielin olen tuon potin kanssa.
Ap.
Mitäpä sitten kyselet, jos olet jo osakkeita päättänyt ostaa?
Minä sain kavereilta karvanopat autoon. :D Muut lahjat ei ole jääneet mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ajokortti, tietokone ja ruoka(!) kuuluu ihan perusylläpitoon. Onhan nyt kotona asuvasta lukiolaisesta kyse. Kesätyörahat riittää hyvin humputtelurahaksi. Osakkeita ostamalla haluaisin ohjata pitkäjänteiseen säästämiseen. Lisäksi lapsellani on rahasto, johon olen säästänyt pikkusumman joka kk syntymästä asti ja 18 vuodessa sinne on kertynyt jo ihan ok potti. Tämänkin nuori saa omaan haltuunsa. Luonteeltaan on enemmän säästäväinen kuin tuhlaaja, joten hyvillä mielin olen tuon potin kanssa.
Ap.
Hyvä juttu. Kaikille tuo ei ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä sitten kyselet, jos olet jo osakkeita päättänyt ostaa?
Mut MITÄ osakkeita? Mikä olis ns. nuorten juttu?
Ei meillä enää noin vanhoille lahjoja osteltu. Joskus saatoin saada kympin pari, jolla ostin jotain tarpeellista tai en mitään. Ajokortin hankin vasta, kun olin ollut jo muutaman vuoden töissä ja saanut säästettyä rahaa.
Sain elekäsäästötilin ja lupauksen, että sinne laitetaan säännöllisesti rahaa silloin kun en hyvästä syystä (opiskelu, vanhempainvapaa, asepalvelus, sairaus tms.) ole palkkatyössä.
Nyt olen 35, työeläkeote tuli juuri äskettäin postissa ja olin jälleen kerran syvästi kiitollinen tuosta lahjasta. Vaikkatässä on ehditty tehdä niitä töitäkin, niin tuo säästötili tuo ihan toisella tapaa turvaa.
Taide on myös kiva lahja ja säilyttää arvonsa/ voi noustakin, kun valitsee taiteilijan huolella. Yleensä, jos on esim. Kiasmaan ostettu taiteilijan töitä, niin tietää, että on jo aika hyvin arvostettu.
Up!