Voiko kolmessa kuukaudessa päästä "rantakuntoon"?
Eli onko kokemusta tai valistuneita veikkauksia millasia tuloksia voisi kovalla työllä saada parhaimmillaan aikaan kolmessa kuukaudessa treenirintamalla? Mulla on takana laiska kesä, laiska siinä mielessä että töitä on tullut paiskittua mutta kaikki ylimääräinen liikkuminen on tapahtunut neljän renkaan varassa. Nyt on tiedossa autuasta lomautusta kolme kuukautta ja ajattelin korjata vahingon. Salikortti löytyy, juoksuintoa ja pyöräkin on. Aiempaa treenitaustaa ei ole, mitä nyt jotain perusliikkumista tullut harrastettua. Liikakiloja 15 ja ikävuosia 33. Hoikempi, kiinteämpi varsi olis tähtäimessä ja tälle projektille ajattelin nyt omistaa seuraavat kuukaudet. Mitä odotettavissa?
Kommentit (31)
Mustakaapuja taas kaikki paikat täynnä
En voi kyllä suositella tuollaista tavoitetta. Siinä on liian iso riski jojoiluun.
Mutta jos ihan pakko on, niin jollain tällaisella dieetillä se on mahdollista:
https://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook/
ja kuten tukifoorumia :
http://forums.lylemcdonald.com/forumdisplay.php?f=7
lukemalla voit huomata, niin tuollaiset "Protein Sparing Modified Fast"-tyyppiset dietit ovat todella vittumaisia "elämyksiä".
Todennäköisesti tavoitteesi jää siis saavuttamatta.
Kerron omat kokemukseni "pika-rantakuntoon-projektistani". Ihan alkuun täytyy muistuttaa, että olemme yksilöitä. Joten se, miten minulle kävi, ei ole välttämättä yleistettävissä sinuun ap.
Lähtötilanne 8 kg ylimääräistä, muuten sama tausta liikkumisen suhteen. Eli normipainon sisällä kuitenkin tiputus. Kommentti vielä tuohon Jutan ruokavalioon, että se ei toimi kaikilla. Ylenmääräinen maitotuotteiden (rahkan) mussuttaminen voi pistää suoliston toimimaan hitaammin, joten kannattaa tunnustella omalla kohdalla miten sen kanssa.
No, minä keskityin kaloreihin ja siihen, mistä ne tulee. Vähensin hiilareita siten, että ne tulivat pääsääntöisesti kasviksista. Viljatuotteita ei siten paljoa pystynyt syömään. Päivän kalorit tulivat noin kolmannes hiilareista, kolmannes proteiineista ja kolmannes rasvasta. Ruokapäiväkirja netissä auttoi tässä huimasti. Olen sirorakenteinen, joten normaali päiväkulutukseni olisi n. 1500 kaloria, niin tiputin kalorit päivässä sinne 900 - 1000 kaloriin. Kerran pari viikossa söin enenmmän.
Liikuin 6 päivänä viikossa siten, että 2 juoksulenkkiä à 4 km, 2 spinningiä ja 2 kuntosalia. Keskityin siis enemmän aerobiseen rääkkiin, sali pelkästään kiinteytykseen.
Paino ei lähtenyt ekana kuukautena mihinkään. Toisena alkoi lähtemään karkeasti ½ kiloa viikossa. Oli tosi masentavaa. Kolmantena kuukautena suurinpiirtein sama tahti jatkui, mutta lähtötasosta siihen mennessä sain tiputettua n. 5-6 kg. Treenailin ja laihduttelin n. 4 kuukautta, jolloin tiputin yhteensä 8 kg.
Tiputin 63kg:sta 55 kiloon. Jos sinulla on lähtöpaino isompi, niin paino varmaan tippuu helpommin. Isoin moka tulee ruuan kanssa; liikkuessa nälkä kasvaa ja tulee helposti syötyä liikaa, jolloin paino ei putoa. Tähän on turha sanoa, että kun lihas kasvaa, niin painon ei tarvitsekaan tippua. Naisella ei lihas siihen malliin kasva, että kun nollatasosta lähdetään, olisi mitään mahdollisuutta tulla 3kk:ssa painonmuodostumista lihaksen muodossa...
Mutta onnea projetillesi ap! Suunnitelmasi käyttää tuo luppoaika kuntoremonttiin on todella hyvä! Itseasiassa niin minäkin tein, sitten sain uuden työpaikan ja siihen loppui projektini...
Minä pudotin 15kg 3kk:ssa. Treenaamisen aloitin sen jälkeen. Tuskin olisin jaksanut niin pienellä syömisellä treenata samanaikaisesti.
Noilla specseillä kannattaa ostaa isompi jääkaappi ja isompi uuni! Tää on mun vilpitön neuvoni.