Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten n. 1,5-vuotias mukaan kotitöihin? Vinkkejä?

05.04.2006 |

Hei,

Kertokaapa kaikki kekseliäät äidit, miten voi ottaa lapsen mukaan kotitöihin. Meidän poika pitää imuroimisesta, mutta ei ole kiinnostunut pyykin laitosta, yritetty on. Mihin muuhun olette ottaneet 1 - 1.5 vuotiaat mukaan ja millä tavalla?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Vei myös aina vaipan roskiin.

-Kahvit keitettiin aina yhdessä (älytöntä sotkemista, mutta yritin kestää kuin mies).

- Kauppakassien tyhjentäjänä oli lyömätön (lattia täynnä tavaraa ;-).

- Pyyhki pölyjä rätillä (omista pehmoleluista ja ovista).

Muuta en nyt muista, sillä esikoinen on jo 4v. Varmaankin hän oli mukana ruoanlaitossa ja lumenkolauksessa ja haravoinnissa jo pienestä pitäen. Mutta varmaksi en osaa sanoa.

Vierailija
2/8 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Pyyhkii pölyjä omalla rätillään

- " Viikkailee" ja lajittelee pyykkejä

- On mukana ruuanlaitossa (istuu työpöydällä ja tutkii maustepurkkeja...)

- Tiskailee tiskiharjalla (ja koko keittiö on sen jälkeen märkä!)

- Tyhjentää tiskikonetta ja ojentaa astoita äidille

- Vie roskia roskikseen ja yhdessä sitten viedään roskapussit roskalaatikoihin

- Puistelee petivaatteita

Eli lähes kaikissa kotihommissa on tyttö mukana. Hidastahan homma on pienen tiitiäisen kanssa, mutta leppoisalla asenteelle mennään - useinmiten!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoja juttuja tehdään kuin aikaisempien vastaajien kotona. Mutta huomaa että on kausittaista tuo kiinnostus, joskus kiinnosti pyykit ja joskus pölyjen pyyhkiminen.

Tuntuu että astianpesukone on ainoa kestosuosikki, on reilu vuoden ikäisestä asti tyhjentänyt aterinlokerikkoa laatikkoon ja nyt jo osaa laittaa haarukat, veitset ja lusikat oikeisiin lokeroihin oikein päin (ikää 1v8kk). Ihan vähän aikaa sitten piti vielä käydä oikomassa sen jälkeen kun tyttö oli " auttanut" .

Jossain vaiheessa vei aina vaipanvaihdon jälkeen vaipan roskikseen - ei enää. Jossain vaiheessa vei pyykkejä (sukkia, alushousuja jne.) kylppäristä vanhempien sängylle samalla kun minä viikkasin muita vaatteita - ei kiinnosta enää.

Jossain vaiheessa osallistui parisängyn petaamiseen (oikoi toiselta puolelta päiväpeitettä, heitti koristetyynyt sängylle) - ei kiinnosta enää.

Imuria hieman pelkää joten siihen ei osallistu. Eikä suostu koskemaan rikkaimuriinkaan.

Nyt tykkää laittaa pyykkejä pyykkikoneeseen. Nopemmin kyllä saisin kipattua pyykkikorista vaatteet suoraan koneeseen mutta silti se tehdään yhdessä, yksi kerrallaan tyttö laittaa vaatteita koneeseen. Pölyjä tyttö haluaa pyyhkiä myös itse kun minäkin pyyhin. Kauppakassit on myös kiinnostavia ja välillä tykkää laittaa tavaroita itse kaappiin, välillä ojentelee minulle. Sanomalehtiä yms. posteja vie lehtikoriin ja kun se on täynnä, pakkaa lehtikorista kassiin jolla ne kannetaan sitten paperinkeräykseen. Kahvi keitetään yhdessä, tyttö haluaa mitata kahvinporot suodattimeen (mitasta täytyy kyllä pitää myös itse kiinni muuten joutuu imurihommiin).

-minskuliina & tyttö 1v8kk

Vierailija
4/8 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavat on toimineet meidän tosi vilkaan pojan kanssa...

- oma " rojulaatikko" kodinhoitohuoneessa, jota saa tutkia kun minä laittelen pyykkejä, silitän yms (laatikossa johtoja, pikkuautoja, taskulamppu, kynä ja paperia, legoja, ties mitä roinaa)

- ruoanlaitossa hänellä on oma Ikean muoviveitsi ja saa sitten pilkkoa banaania, taikinaa tms. - toisinaan kans vettä ja jauhoja, vaikka sitten vähän sotkua tuleekin :-)

- astianpesukone tyhjennetään yhdessä, poika tuo tavarat ja minä laitan kaappeihin - joo, hidasta on...

- siivotessa hänellä on oma rätti ja sanko, jossa ihan vähän vettä pohjalla - se on tosi kivaa!

Vierailija
5/8 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhjennys oli meilläkin ehdoton suosikki pitkään. Samoin muut keittiöhommat, kuten kahvin keitto. Poika esim. pesee perunoita ja laittaa ne kattilaan, voitelee kakkuvuoan, levittää taikinaa piirakkavuokaan. Nyt kun ikää on jo 1v 10kk olen esim. antanut rikkoa kananmunia leivottaessa (avustan tietysti kädestä pitäen, niin ja poimin ne kuorenpalat taikinasta :).

Lisäksi meillä kastellaan kukkia, lakaistaan lattiaa (pojalla on oma harja, mutta oikea harja on tietysti paljon parempi) ja ripustetaan pikkupyykkiä omalle matalalle ripustetulle narulle. Ulkona tehdään tietysti lumitöitä. Niin ja kaikkiin remonttihommiin poika osallistuu erityisen mielellään.

Vierailija
6/8 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa olla suosikki kaikilla; medän puolitoista vuotias tyhjentää ja täyttää aina sitä innokkaasti. Olen antanut pojan myös kattaa pöytään astiat, ei ole ainakaan vielä mitään rikki mennyt. Poika on myös innolla mukana pyykin levityksessä, antaa aina mulla korista pyykit ja minä levitän, tahti tahtoo vaan olla niin nopea etten kerkee levittämään sitä mukaa... Ruuan laitossa poika on lähes aina mukana. Siinäpä niitä, ei äkkiä tule muuta mieleen.

Vierailija
7/8 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaa pikkusiskon vaatteet omaan laatikoon (ulkoa tullessa pipo, tumput jne..)

Tyhjentää kauppakassit kaupasta tullessa (yleensä kaikki jääkaappiin.

harjaa lattian.

Tyhjentää tiskikonetta.

Pyyhkii pölyjä, joskus imuroi.

vie tavaroita paikoilleen hakee nenäliinan, vie roskia roskiin..

on kaikessa äidin pikkuapuri.

Vierailija
8/8 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisenä kumpikin tyttömme kantoi pyykit koneesta kuivaustelineelle. Astianpesukoneesta laittoivat haarukat, lusikat ja veitset omille paikoilleen, kun nostin aterin-härvelin laatikosta lattialle. Tykkäsivät leipoa, varsinkin rikkoa munia =) Veivät roskat roskikseen, täyttivät pyykkikoneen, laittoivat päälle oikealle ohjelmalle, sekä laittoivat astianpesukoneen päälle. Kaikkea voi opetella lapsen kiinnostuksen mukaan, jos et sotkusta niin välitä =)

Nyt isompi, 4-v tyttö osaa jo lajitella pyykit, ja laitta koneen itsenäisesti päälle ( paremmin kuin isänsä! ), ja tekee kaikki taikinat ( pannari, lätty, pikkuleipä jne...), kun vain kerron määrät, ihan itse. Leikkaa myös keittoon raaka-aineet eli porkkanat ja potut yms. Juuri 2v täyttänyt pikkusiskokin halusi leikata porkkanoita ja pottuja, annoin veitsen käteen, ja pieni haavahan siitä tuli. Mutta yritys oli hyvä =)

Hyvä kun oppivat ajoissa, että kotityöt ovat kivoja, ja osa elämää =)