Katuvatko opettajat, jos koulukiusattu tekee itsemurhan
kiusaamisen takia? Puhutaan siis opettajista, jotka kyllä tiesivät, mutta eivät puuttuneet.
Kommentit (29)
Eivät kadu, vaan kiiruhtavat taas huomenna, perjantaina, ennen aikojaan kotiin.
Ihmisiä ne opetkin on. Joku varmaan järkyttyy tosi pahasti, toinen sitten vähemmän. Aina lapsen/nuoren kuolema järkyttää.
Joskus entisistä koulukiusatuista tulee itsestään kiusaajia. Tajuavatko itse?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä ne opetkin on. Joku varmaan järkyttyy tosi pahasti, toinen sitten vähemmän. Aina lapsen/nuoren kuolema järkyttää.
Puhuttiinkin katumuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Miten liittyy asiaan, kun usein kuitenkaan ei tule. Minusta ihan loogista, että käyttäytymismalli periytyy. En sitten tiedä mistä se kiusaajan pahuus tulee.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin. Eivät omasta mielestään tee mitään väärää. :)
En kadu. Nynnyt antavat kiusata itseään eivätkä pane hanttiin. Oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin. Eivät omasta mielestään tee mitään väärää. :)
Terkkuja yhdelle entiselle kiusatulle ja nykyiselle kiusaajalle. Toivottavasti sulla on nyt hyvä olo.
Vierailija kirjoitti:
En kadu. Nynnyt antavat kiusata itseään eivätkä pane hanttiin. Oma vika.
Samaa mieltä.
No ihminen on valitettavasti sellainen olento, että se kestää aika huonosti syyllisyyttä. Eli jos olisi oikeasti jotain noin isoa katumista, niin varmasti useimpien psyyke suojelee heitä siten, että he selittävät asian itselleen jotenkin niin päin, ettei heidän tarvitse katua tai tuntea syyllisyyttä. Syyllisyys siis ulkoistetaan itsestä pois, joten ei tarvitse sitten katuakkaan.
Eivät kadu. Jos katuisivat, eivät voisi jatkaa ammatissa.
Ei kai noita itsareita kovin usein koululaiset tee, eihän? 😢
Tyhjä parkkipaikka. kirjoitti:
Eivät kadu, vaan kiiruhtavat taas huomenna, perjantaina, ennen aikojaan kotiin.
Jep. Mulla on joka perjantai opetusta neljään. Taitaa olla motarin jonoista päätellen moni muu, joka lähtee töistä perjantaina ennen aikojaan. Ei kerry saldovapaita opettajille.
Ei ne mitään kadu, ovat liki yhtä sydämettömiä kuin lastensuojelun sossutantat.
Nojaa, jos ei edes peruskoulusta selviä hengissä niin tuskin selviäisi elämässä muutenkaan.
Ei ne kadu, älä tapa ittees. Paras kosto on olla välinpitämätön ja jatkaa elämäänsä voittajana.
Vierailija kirjoitti:
Nojaa, jos ei edes peruskoulusta selviä hengissä niin tuskin selviäisi elämässä muutenkaan.
Voin olla vahvasti eri mieltä. Usein menestyneiden ihmisten tarinoiden takaa paljastuu koulukiusaamista. Mihenköhän kaikkeen he olisivat vielä pystyneet ilman lannistamista?
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kadu, älä tapa ittees. Paras kosto on olla välinpitämätön ja jatkaa elämäänsä voittajana.
Helpommin sanottu kuin tehty. T: ei AP, mutta koulukiusattu kylläkin.
Luulen että suurin osa opettajista järkyttyy, mutta tavallisin ajatus ei mene näin: "voi ei, hänellä oli vaikeampaa kuin tajusin, miksi en puuttunut kiusaamiseen enemmän, minun syytäni kaikki" vaan näin: "voi ei, hänellä oli vaikeampaa kuin tajusin, ei ollut terve raukka, no niin, ehkä näin oli parasta, vaikea elämä olisi varmasti ollut edessä".
Toivottavasti