Pyllyn pesu aina vai vain kosteuspyyhkeet?
Pesettekö aina vauvan pyllyn kakkavaipan jälkeen?
Mulla on nyt muodostunut paha?? tapa, että pyyhin vain kosteuspyyhkeillä, paitsi jos kakkaa on tosi paljon. Ja aamulla pestään aina (ja illallakin välillä ainakin jos kylvetään).
Joskus ennen pidin tätä tapaa aivan pöyristyttävänä (esim. kun Ruotsissa asuva serkkuni kertoi että siellä äidit vaan pyyhkii kosteuspyyhkeillä, ja yhdessä kauhistelimme tätä).
Mutta nyt meillä on hoitopöytä vauvan huoneessa enkä aina jaksa rampata siitä kylppäriin pesulle.
Mieskin on rohkaistunut vaihtamaan kakkavaippoja (kahdelle edelliselle ei ikinä vaihtanut!), kun kakka on helpompi siistiä kosteuspyyhkeellä (hänen käsitys, ei tartte paljain käsin koskea kakkaan).
Ei kai tuosta suurta haittaakaan ole, jos siis pyllyä kuitenkin pestään päivittäin ainakin jossain vaiheessa...?
Kommentit (15)
oon pessyt aina lapseni pyllyn kakan jälkeen. Pesen myös pyllyn joka aamu ja ilta aamu-ja iltapesujen yhteydessä. Pissan jäljiltä musta on turha pestä, koko alakroppa vaan kuivuu turhaan.
Meillä pyyhitään kakat oikeastaan aina vaan peppupyyhkeillä - käydään kyllä suihkussa päivittäin, jolloin peppu pestään vedellä. Kuivattaahan se vesipesu myös jalkojakin, varsinkin jos koko ajan pitää olla peppua pesemässä! Meillä " vauva" on jo 9 kk, eikä kertaakaan ole ollut vaippaihottumia/punoituksia eli en usko peppupyyhkeiden ainakaan pahaksi vauvan iholle olevan. Esikoisella käytettiin kans paljon noita pyyhkeitä ja tyytyväisiä oltiin :o)
Mutta jokainen tavallaan! Toiset tykkää pestä vedellä kakkapeput joka kerta ja toiset ei :o)
..Kuten ihottumaa tai muuta sellaista.
Itse pesen aina vedellä (no joskus kylässä käytän kosteuspyyhettä). Tuntuu että tulee puhtaampaa kun vedellä pesee eikä iholle jää mitään ylimääräisiä aineita.
Meillä myös suositaan nuita kosteusliinoja. Käydään suihkuttelemassa aamuisin, mutta muuten en vedellä pese (paitsi kun kylvetään 1-2krt/vko) iltaisin. Meidän poitsulla on aikas kuivat jalat ja vesi kuivattaisi vain enemmän.
Ei ole ollut ihottumaa eikä punoituksia.
Ja vain aamuisin ja iltaisin pesut.
Nyt taas pesen aina kakan jälkeen, tulee tosin vain kerran päivässä, eli täytyy pestä myös muuten... (6kk)
Sairaalassa sanoivat, etteivät oman lapsen peppua kosteusliinoilla pyyhkisi. Itse pyrin pesemään vedellä mutta toisinaan pyyhkeellä ja varsinkin jos ollaan jossain kylässä tms. että hankalampaa. Kaippa se vesipesu parasta olisi, mutta puolensa ja puolensa kai tässäkin asiassa.
Jyväskylän sairaalan vauva-osaston henkilökunnalta kuultua: kosteuspyyhkeet ovat liian rankkoja vauvan iholle jatkuvassa käytössä.Parempi putsata liinalla ja pesuvoiteella(sillä mm.putsataan petipotilaatkin).Meillä tuo pesuvoide käytössä ja se on kyllä mukava,iho jää pehmeäksi ja kivan tuoksuiseksi eikä siis rasita ihoa.Mutta näin vaan meillä tehdään.Kakkapylly pestään aina,jos ollaan kotona.Voihan jalat jättää lavuaarin ulkopuolelle,niin ei kuivata.Myös voi sipaista hoitoöljyä,sehän sitoo kosteuden iholle.
Huom.Tämä oli vaan esimerkki,miten voi myös tehdä.Käytetään toisinaan kosteuspyyhkeitä itsekkin.
Pyyhin useimmiten vain kosteuspyyhkellä paitsi jos kakkaa on tullut tosi paljon tai on falskannut vaipan yli. Pojalla on ollut tosi hyvä iho ei merkkiäkään vaippaihottumasta tai muusta. Vesihän myös kuivattaa ja noissa minun käyttämissä pyyhkeissä ainakin on aloe veraa mukana joten luulisi olevan ihan ok. juttu jos ei aina vedellä lotraa!!!!
Ja reissussa ne on kyllä ihan ehdottomat!!!
Melina ja poitsu 3,5kk
aina kakan jälkeen,poitsu kylläkin kakkailee vaan kerran tai kaks päivässä. Pari kertaa olen joutunut pyyhkeillä putsaamaan,enkä käsitä kuinka niillä saa pepun aivan puhtaaksi. Meillä ainakin meni varmaan 20 pesulappua ja silti tuntui ettei ihan puhdasta tule.
Poitsu kyllä tykkää pepun pesusta, joten sekin on yks syy minkä takia pestään. Hirmunen hekotus saadaan sillä aikaseks :)
käytetään ainakin meillä ihan suurimmaksi osaksi. Pesu vain, jos on tullut iso kakka, eli suunnilleen kerran vuorokaudessa. Tosi hyvä keksintö nuo kosteuspyyhepakkaukset!! Esim. Daily-merkkiset (Prismasta) eivät oo ees mitenkään kalliita.
Vauvalla on melko kuivat jalat, joten en viitsi aina kakan jälkeen kastella koko alakroppaa. Ja painoakin yli 10 kg, joten vesihanan alla roikottaminen käy työstä. Ensin pyyhin isommat kakat paperilla ja loput märillä vanulapuilla. Kunnolla pesen vedellä yleensä aamuisin.
meillä, koska pojalla polvitaipeet ja nilkat " auki" vähän väliä. Jos kakka ei oo " levinny" , niin silloin pelkästään kosteuspyyhkeellä, mutta usein kyllä pesen vedellä. Kaiken kaikkiaan meidän on pakko pitää vesipesut minimissä herkän ihon takia.
tuiskuneiti79 + poika 7kk
Pesen aina kakan yhteydessä ja sitten aina aamu- ja iltapesujen yhteydessä. Jalat on kyllä alkaneet kuivaa.. Mutta olen sellainen " hygienisti" , että pesisin vauvaa vaikka kaiken aikaa, jos vaan ihon puolesta uskaltaisin.
Käytä vain tilapäisesti kosteuspyyhettä. 5 -vuotiaalta lapsenlapseltani on pyyhitty kädet, kasvot ja kaula kosteuspyyhkeellä joka ruokailun jälkeen. Nyt on haettu apteekista kosteusvoidetta jolla illalla nukkumaan mennessä kosteutetaan ihoa kaikkialta, mistä ennen on kosteuspyyheellä puhdistettu.
meillä ainakin pestään vedell' ä vaikka vessa aika kaukana hoitopöydästä... en tiedä onko siitä mitään haittaa..
joskus jos vaikka kakka tulee samalla kun vaippaa vaihtaa niin pyyhin kosteuspyyhkeellä koska se kakka on vaan reiän kohdalla, tai jos pyyhe on kadonnyt kun pitäisi pesulle lähteä
aika oudon kuulosta tekastiä mutta toivottavasti saat selvän