Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvä pyykinpesuaine?

05.04.2006 |

Kumpi olisi käytössä parempaa, fosfaatti- vai zeoliittipitoinen pyykinpesuaine?

Kun olen antanut itseni ymmärtää, että fosfaatti on koneystävällisempää kuin zeoliitti, mutta zeoliitti taas olisi parempaa ympäristön kannalta. Mahdanko olla oikeassa?? Tuossa tapauksessa

sitä sitten joutuisi valitsemaan oman koneen keston ja ympäristön välillä.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita pesuaineita, joissa ei ole kumpaakaan fosfaattia eikä zeoliittia. Itse kyllä pyrkisin mieluummin välttämään zeoliittia, mutta toisaalta, en tunne fosfaatin ympäristövaikutuksia kovinkaan tarkkaan. Tosin, ei se kaatopaikalle viety pesukonekkaan mikään ympäristöteko ole...

Monet sensitive-pesuaineet ei ainakaan sisällä noita, muistaakseni LV on ainakin yksi ja Erisanin nestemäinenkin vissiin.

Ja netin kautta voi tilata ainetta nimeltä Allegro. Se ei ainakaan sisällä mitään turhaa ja on tosi allergiaystävällistäkin sekä myös tehokasta eikä sen jäljiltä pyykki haise " hajusteettomalle" kuten muutamilla noista muista alkaa haista.

Vierailija
2/7 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdasta tulee eikä minun herkkäihoiset mieheni rapsuttele itseään verille.

Zeoliittisesta pesuaineesta jää mielestäni jäämiä ja pyykki alkaa helposti haista tunkkaiselta. Meillä ainakin, kun pesuaineet ovat aina olleet hajusteettomia. Ja sitten tuosta fosfaatista, muistan lukeneeni jostain, että nykyiset jätevedenpuhdistamot poistavat fosfaatin kohtuullisen hyvin eikä se siten päädy rehevöittämään järviä. Korjatkaa joku, jos olen saanut väärän käsityksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa jäteveden puhdistamot tarvitsevat toimiakseen fosfaattia ja sitä joudutaan nykyisin lisäämään jäteveteen.

Keski-euroopassa taas fosfaatti on pahasta.

Zeoliitti pilaa pyykkikoneen ja kerääntyy putkistoihin.

Vierailija
4/7 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMWAY:n pesuaine missä ei ole mitään mikä rasittaa konetta,luontoa tai vaatteita. SA8-premium, baby ym ja myös nestemäisenä että jauheena. kestää jokapäiväisessä käytössä puolisen vuotta ja maksaa n 25¿.

( n. 20senttiä / pesu )

sopii erittäin hyvin allergikoille, koska vaatteet eivät sisällä enää mitään kivipölyä ym mitä tulee kaupan pesuaineista.

lisätietoja minulta muru-76@netti.fi tai www.amway.fi

Vierailija
5/7 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Vastaan, kun asiasta jonkin verran tiedän. Olen swipen jämy ja siis puhun swipen pesuaineiden puolesta, mutta myös muiden zeoliitittomien. Zeoliitti on saviperäinen monisärmäinen veteen liukenematon hiukkanen. Sitä käytetään pesuaineissa hyvin paljon, mutta valitettavasti juuri zeoliitti on se, joka tukkii pesukoneet ja aiheuttaa usein myös iho-ongelmia, koska vaatteisiin jää pesuainejäämiä tuosta zeoliitin liukenemattomuudesta johtuen.

Fosfaatti on ympäristölle haitallinen vedenpehmennin, mutta vedenpuhdistusprosessiin tarvitaan sitä ja tarvittavasta fosfaatista yli 99 % suodatetaan pois puhdistetusta vedestä. Nykyään, kun fosfaatittomia pesuaineita alkaa olla jo paljon markkinoilla, joudutaan fosfaattikuormia viemään vedenpuhdistamoille kuorma-autoilla, joten ojasta allikkoon on menty. Jos fosfaattia tulisi pesuainevesien mukana, ei tarvisi kuljettaa niin paljoa autolla, jolloin säästöä tulisi sekä rahassa että pakokaasupäästöjen pienenemisenä.

Swipella on fosfaattia sisältävä zeoliititon pesuaine. Tavallisissa kaupoissa on myynnissä muistaakseni ainakin kaksi zeoliititonta pesuainetta. Toinen niistä on muistaakseni joko LV tai Mini risk ja toista en tiedä, olen vain kuullut, että kaksi olisi.

Minkä merkin tahansa valitset, valitse mieluummin zeoliititon kuin fosfaatiton.

Vierailija
6/7 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa tutustua netissä tähän pesuaineeseen, meillä ei enää muuta käytetä!

Vierailija
7/7 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli laittakaa vaikka kahteen eri piltti-purkkiin vettä ja toiseen fosfaattipitoista ja toiseen zeoliittipitoista pesuainetta. Ainaki Swipen pesuaine liukenee sinne veteen ja vesi on lähes kirkasta. Zeoliittipurkissa taas lilluu harmaa savinen sakka kuukausi tolkulla ja vaikka kuinka ravistelis ym.

Tätä moskaa jää myös koneeseen ja vaatteisiin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan