Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teistä "hemmetti" kirosana?

Vierailija
11.09.2017 |

Sanoin töissä, että "voi hemmetti, tämä ei onnistunut".
Sain noottia kiroilusta.

Koululaisten parissa tehtävää työtä ja on selvää, ettei kiroilla. En kuitenkaan koe tätä sanaa kirosanana. Sellainen normaali vahvistus vain sanomiselle, kuten voi hitto tai hitsi.

Pitääkö lasten kuullen olla jokin kummallinen pyhimys ja täysin kliininen henkilö, joka ei käytä ihan tavallista kieltä?

Mitä mieltä?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmetit, hitsit, vitsit, ja himpskatit ovat silloin "kirosanoja", kun pitää jostain ihmisestä väkisin keksiä jotain moitittavaa ja ojennettavaa.

Normaalin ihmisen mielestä nuo ovat epäkirosanoja.

Vierailija
2/10 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on nuorille hyvin vierasta kieltä.

Sinun olisi pitänyt sanoa esim. "vittu kun meni vituiks".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu ei ole kirosana.

Vierailija
4/10 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä osaisi välttämättä ottaa huomaavaisuutena ja kiitoksena, jos joku sanoisi, että hemmetti kun olet tuollainen. Mutta toki rumemminkin (/ loukkaavammin) voisi sanoa.   

Vierailija
5/10 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirosana, mutta pehmennetty sellainen. Merkitys sama kuin helvetillä. Kuten myös hitto. Voisi nuo jättää minusta lasten kuullen sanomattakin. Turha opettaa edes sensuroitua kiroilua. Mutta tuskin tuosta yöuniaan kukaan menettää.

Vierailija
6/10 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä osaisi välttämättä ottaa huomaavaisuutena ja kiitoksena, jos joku sanoisi, että hemmetti kun olet tuollainen. Mutta toki rumemminkin (/ loukkaavammin) voisi sanoa.   

Tässä ei ollut kyseessä lainkaan toiseen ihmiseen kohdistuva sadattelu, vaan oma moka. 

Siihen siis totesin, että voi hemmetti, ei mennyt hyvin. 

Ihan eri asia. 

ap

Vierailija
7/10 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On :D kyl v on kirosana

Vierailija
8/10 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu että v ei oo kirosana :DDD

Vierailija
9/10 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hemmetti on korosana.

Vierailija
10/10 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun mielestä mutta joidenkin mielestä on.

Mun neljävuotias sanoo joskus ponnekkaasti että "hitto kun tää on hankala" kun yrittää vaikka rakentaa jotain legorakennelmaa.

Mun mielestä sana on ihan sovelias tilanteeseen, olen yrittänyt opettaa lapsilleni sanojen käyttöä kun joku harmittaa sen sijaan että vaikka heittelisi tavaroita.

Tuollaisen "voimakkaan" sanan käyttö vain kertoo tunteiden käsittelystä ja mielestäni se on hyvä juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä