Simbucca
En joutunut aloittamaan rautalisää vauvalle. En ole tämmöisestä edes kuullut. Ainut mitä oli niin calmettea ei annettu. Haetaan se sitten kun vauva on 3 kiloinen. Niin ja sairaalasta eivät laske ennen kuin paino on noususuuntainen. Muuten täysiaikaiselle vauvalle ei muita ohjeita annettu.
Kolmen tunnin välein oli syötöt ja sokeriarvoja tarkkailtiin aluksi. Kerran kotiutumisen jälkeen käytiin ottamassa keltasuusarvot.
Tikru
Kommentit (6)
Jännä juttu. Mä kirjoitan pätkän siitä ohje-lapusta minkä sain kotiin.
" PIENIPAINOISENA (SYNTYMÄPAINO ALLE 2500G) SYNTYNEEN LAPSEN RAUTAHOITO KOTONA
TAUSTAA
Pienipainoisena syntyneen lapsen raudan tarve on moninkertainen normaalipainoisena syntyneeseen lapseen verrattuna. VAikka elimistön rautavarastot hyödynnetään hyvin, ne ovat vähäiset ja lapsi tarvitsee rautaa verisolujen muodostukseen sekä ravinnosta että rautalääkkeestä.
ALOITUS
Rautahoitoa tulee antaa kaikille alle 2500g painoisina syntyneille lapsille 4 viikon iästä alkaen. Sen aloitus tapahtuu asteittain 3-5 vrk aikana. Lisärautaa annetaan 12kk ikään asti."
En sit tiedä onko rautalisän suhteen vielä joku raja raskausviikkojen suhteen ku meidän tyttöhän oli ennenaikanen eli synty rv 36+4. Kai se sit vaikuttaa et sun vauva oli täysaikanen, mut toi teksti vähän hämää ku siinä lukee " ...kaikille alle 2500g painoisina syntyneille..."
Sit siitä calmette rokotteesta niin meillä tyttö sai sen 7 vrk ikäisenä eli kotiinlähtö tarkastuksessa. Hoitaja sano et yleensä näin pienillä (tyttö painoi 2370g syntyessä) ei ole lihaa luiden ympärillä mihin pistää, mut meidän tytöllä oli sen verran kuitenkin et pysty laittaa samantien. Mikäköhän teillä on syynä et 3kg rajana?
vaan k-hks ei anna calmettea alle 2500g syntyneille vaan kun kotoa sitä sitten tullaan hakemaan niin tullaan vasta kolme kiloa saavutettuna. Toisissa sairaaloissa sen saa siis jo jos lähtöpaino on sen 2500g. Toisaalta hassua et on sairaalakohtaisia eroja.
Mua jäi nyt vähän vaivaamaan toi rautalisä. Saitko nuo ohjeet sairaalasta vai neuvolasta? Ja siis neljäviikkoisesta eteenpäin pitää antaa.
Meillä on vauvan neuvola ens viikolla niin pakko kysyä sieltä tai sit voisin soittaa sairaalaan.
Eihän meidän vauvoil kuitenkaan tuota painoeroa ole kovin paljoa ja koska rautalisän antoaika on noin pitkä niin ei vaikuta oikein siltä että nuo raskausviikot vaikuttais.
Meillä neuvolan täti oli ihan pihalla koko asiasta! Säikäytti pahemman kerran mut ku tytön 2 viikon tarkastuksessa kyseli miten olen aloittanut rautalisän ja sanoin etten ole aloittanut kun kuukauden iässä muistaakseni aloitetaan. Sit käski pikapikaa soittamaan vauvaa hoitaneelle lääkärille et tarvitaanko nyt verikoe seurantaa kun en ole vielä aloittanut.
No lääkäri sit sano et vasta 4 viikon iässä aloitetaan, että ei hätää (eli muistin oikein)! Mun olis kuulunu hoitajilta sairaalasta lähtiessä saada ohje rautalisän antoon, mut hoitaja unohti antaa ja olisin 3 viikon iässä viimeistään sitä ruvennut perään soittelemaan, mutta säikähdyksen kera hoidin sen sit tytön ollessa 2 viikkoinen (kun rautalisän paketin ohjeessa on siis vain yli vuoden ikäisille annostus ohjeet).
Joten suosittelen, että kysyt suoraan sun synnytyssairaalasta. Ihme juttu jos ne on noin tärkeän asian unohtanut, joten oliskohan kuitenkin et täysiaikasille ei tarvii antaa?! No mene ja tiedä, mut tuuhan taas ilmoittelemaan kun oot asian selvittänyt, etten muita " säikyttele" jos sun ei sitä sun vauvalle tarvii antaa.
-Simbucca & tyttö 2kk-
Kyselin tosta rautahommelista. Rautalisän saantiin vaikuttaa myös viikot ja vauvan yleiskunto. Eli ei ole ihan yksiselitteinen tuo lisäntarve. Eli taas paikkakohtaisia eroja =)
Meidän neiti ei nimittäin ainakaan tykkää siitä mausta (vaikka mikäpäs lääke nyt hyvältä maistuis), joten kurja joka pvä antaa =(
Ei löytynyt syytä miksi oli näin pieni. Olin koko raskauden seurannassa kun meidän edellinenkin oli pieni (2730g 47cm)
Alku meni hienosti käyrien ylärajalla mutta lopussa tuli notkahdus ja tippui tippumistaan. Painoa ei minulle tullut tässä raskaudessa ollenkaan ja edellisessä tuli 6-7kg. Istukka painoi tosin 350g nyt joten eipä sillä kovin isoa jötkälettäkään varmaan olisi muutenkaan aikaan saanut =)
Eipä saatu selville siis mistä johtuu että putkauttelen maailmaan pieniä ihmisiä. Enkä taida enempää tehdä niin jää arvoitukseksi.... =)