Ensimmäiset viikot merenkulkualan koulutuksessa ja pettymys on massiivinen
Ensinnäkin koulutus on lähinnä itseopiskelua. Reilusti alle puolet opintosuoritusten vaatimasta työmäärästä on varsinaista lähiopetusta.
Koulutukseen liittyy harjoittelu ja oppilaitos "takaa" meille harjoittelupaikat mutta se takuu rajoittuu siihen miten paikkoja on saatavana. Todellisuudessa niitä on tarjolla alle puolelle opiskelijoista ja lopuille tarjotaan vain voi-voi-ta.
Lopuksi alalla on huonompi työllisyystilanne kun meille alunperin annettiin ymmärtää. Valmistuminen edellyttää harjoittelupaikkaa ja harjoittelupaikka käytännössä edellyttää sitä että hoitaa opinnot kunnolla. Silti suurin osa valmistuneista joutuu kaikesta päätellen kortistoon.
Onko liian myöhäistä vaihtaa johonkin parempaan tässä vaiheessa?
Kommentit (8)
Mitä, eikö ekalla viikolla pääsyt vielä Mariellan komentosillalle?
Minä olen aina luullut että kaikki opiskelu on itseopiskelua. Ei se tieto kaatamalla päässä pysy. Olen useamman korkeakoulututkinnon suorittanut ja parhaillaan jälleen yksi työn alla.
No voi helvetti. Tuo on vielä pientä.
Itse kävin koulun Kotkassa kuutisen vuotta sitten. Olin sitä ennen käynyt intin merivoimissa ja ollut telakalla töissä ja siis osallistunut koeajoihin. Mutta ei, ne ensimmäiset 60 päivää piti silti tehdä koulun määräyksestä ilmaiseksi. Ensimmäinen työpaikka... no, päällikkö sanoi ettei voi tehdä sopimusta ennenkun laiva on kotisatamassa. Se jäi siis tekemättä. Työaikalainsäädännöstä ei ollut mitään tietoa, vaan työpäivät oli yleensä 12 tunnin pituisia. Usein saatiin nukkua vain neljä tuntia ennenkun piti taas nousta. Törnin päättyessä päällikkö taas totesi etten ole millään voinut tehdä niin paljon ylityötä ja pyyhki turhat tunnit pois. Liitto ei ottanut asiaan kantaa koska työsopimusta ei koskaan tehty. Lopulta varustamokin kieltäytyi maksamasta palkkaani koska olin heidän mielestä ollut vain harjoittelijana mukana.
Toinen kysyy tosissaan ja heti on elämämkoululaiset ilkkumassa.
Mutta aplle, niin jos se oikeasti johtaa kortistoon niin mitä aikaisemmin lopetat sitä vähemmän tuhlaat aikaasi. Vaikea kyllä neuvoa mikä olisi sulle sitten parempi ala ja aika synkkää lienee joka puolella..
Laadi itselle lukusuunnitelma vaikka opinto ohjeen avulla. Sitten vaan toteutat sen.
Itseopiskelu on yksinäistä luokkaan verrattuna, ehkä voit tehdä tehtäviä jonkun kanssa? Ehkä alat harrastaa jotain niin ei jää tyhjää aikaa. Sama se on joka alalla, asenne ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Laadi itselle lukusuunnitelma vaikka opinto ohjeen avulla. Sitten vaan toteutat sen.
Itseopiskelu on yksinäistä luokkaan verrattuna, ehkä voit tehdä tehtäviä jonkun kanssa? Ehkä alat harrastaa jotain niin ei jää tyhjää aikaa. Sama se on joka alalla, asenne ratkaisee.
No eikä ratkaise. Miten ihmeessä koulutus voi olla tasokas kun opetusta yksinkertaisesti ei ole?
Samaa paskaa joka alalla.