Ärsyttääkö sinua, että aikakausilehden virallinen oikeinkirjoitusmuoto on "aikakauslehti"?
Kommentit (15)
Ei.
Enemmän ärsyttää sana "elämäkerta". Mielestäni "elämänkerta" olisi parempi.
Mä olen monesti miettinyt tota, että miksi puhekielen ilmaisu on virallinen.
Ei, mutta jossain virallisissa kielisäännöissä kerrottiin, että nykyään tervetuloa voi muka lausua myös terve tuloa. Ei!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen monesti miettinyt tota, että miksi puhekielen ilmaisu on virallinen.
Tulihan puhekielen "alkaa satamaan"-muodostakin viimein virallinen, vaikka kielinatsit vastustivat viimeiseen asti.
Kannattaa miettiä, ketkä sitä kieltä oikeasti käyttävät: tavalliset ihmiset vai jotkut omassa erinomaisuudessaan ylpistyvät kielitohtorit.
Ei ärsytä yhtään. Se on aina ollut aikakauslehti. Ei ole koskaan tullut mieleen, että sen pitäisi olla jotakin muuta.
Vierailija kirjoitti:
Se ärsyttää, että seitsemän ei ole seitsämän.
Miksi olisi?
En ole koskaan lausunut sitä "aikakausilehtenä" vaan aina "aikakauslehti" eli ei häiritsi.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Enpä ole tullut koskaan edes miettineeksi tällaista itsestäänselvyyttä.
Oletko se sama tyyppi, joka ei ymmärrä sanaa "alentuva" ja pitää sitä siksi "huonona" sanana?
Aika monikin pitää alentuvaa epäonnistuneena sanana, koska se sisältää olettamuksen, että alentuvalla olisi joku asema josta muka alentua.
Aloituspostaukseen vastaan, etten tiennyt aikakausilehden paskavammaisesta oikeinkirjoitusmuodosta, ja jos asia oikeasti on noin, niin hieman ärsyttää.
Ei kuitenkaan niin paljon jos navigaattorin oikeinkirjoitusmuoto olisi navkuaattor.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ärsyttää, että seitsemän ei ole seitsämän.
Miksi olisi?
Koska juntit metsäläiset.
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta jossain virallisissa kielisäännöissä kerrottiin, että nykyään tervetuloa voi muka lausua myös terve tuloa. Ei!
Saako vauvan sanoa vauvvaksi? Ja jos ei, niin kuinka kauvvan tällä typerällä tavalla pittää puhua?
Vierailija kirjoitti:
Oletko se sama tyyppi, joka ei ymmärrä sanaa "alentuva" ja pitää sitä siksi "huonona" sanana?
Alentuva ja alentava
Sanoja ”alentuvasti” ja ”alentuvaisesti” on syytä välttää. Ne nimittäin voidaan kokea sekä myönteisessä mielessä (’toisen tasolle laskeutuvasti’) että kielteisesti (’toisen yläpuolelle asettuvasti’). Virallinen merkitys on vähän siltä väliltä: ”alentuva” tarkoittaa ’ylemmyydentuntoisen kohtelias, armollisen suopea t. ystävällinen’.
Nykyajankielenopas luku 7
Eli on syytä välttää koska voidaan kokea eri tavoin. Sinä en vaan ymmärrä sitä, kun sinun tapasi ajatella on mielestäsi ainoa oikea tapa.