Ihmettelyä leipäjonosta
Kävinpä leipäjonossa ja aika hämmentävä kokemus oli. Olen siispä neljä henkisen perheen äiti, osa-aikaisesti työssä, töitä on miten sattuu jos on. Näin ollen emme saa kuitenkaan toimeentulotukea. Nyt oli paha kuukausi ja palkkaa tuli vain pari sataa ja alkoi kaappi irvistämään. Rahaa oli pari euroa ja päiviä vielä seuraavaan tiliin. Ajattelin sitten tosiaan nöyrtyä ja mennä hakemaan leipäjonosta pariksi päiväksi muonaa, että edes lapset olisivat kylläisiä. Tutkin ja sopivasti olikin perheellisten jako jonne hieman epävarmana astelin. Missään ei näkynyt henkilökuntaa eikä ohjeistuksia muuta kun jako päivät. Astelin jonon jatkoksi ja sain huomata, kuinka on ilmeisesti ns kanta-asiakas porukka, koska keräsin pitkiä ja happamia katseita. Kun viimein jako alkoi, huomasin muiden näyttävän jotain lappua, en tiennyt mikä se on. Kerroin olevani ensi kertaa ja jakaja käski hakemaan sosiaalitoimistosta jonkun tositteen toimeentulotuesta, jonka kanssa ensi kerralla sitten tulen paikalle. Heräsi kysymys, miten saan sellaisen, koska en saa toimeentulotukea? Enkö pieni tuloisena ole "oikeutettu" leipäjonosta apua saamaan, koska en saa toimeentulotukea? Olin hiljaa ja nyökkäilin. Sitten jakaja sanoi maksun olevan euron?!? Siis mitä! Pitää maksaa?? No naama punaisena tongin lompakosta ja kassin pohjalta senttejä ja sain euron kasaan. Ajattelin, että ok. Olen ollut aikoinaan kaupassa töissä ja tiedän, että paljon lähtee hyvää tavaraa heille. Pehmeitä kahvipaketteja, kolhiintuneita säilykepurkkeja ja puuro/muropaketteja, joista on pakkaus auennut tai kolhiintunut. (Teippasimme ne kiinni ja laitoimme hyväntekeväisyyteen.) Yllätys, jokaisesta laatikosta sai valita YHDEN tuotteen, olihan jako perheellisille.. valikoimaa oli mm. Yksi annos jogurtti, mitenhän me neljä ihmistä oikein jaamme tämän 150g jogurtin.. tappeluhan siitä tulee lapsilla. Sitten oli lihaa.. harmaantunutta jauhelihaa ja possua. Eräpäivät olivat olleet 2-5pv sitten. Salaattilaatikosta löytyi sentään hyviä pikku porkkanoita ja vain hieman nuupahtanutta salaattia. Valitsin pikku porkkanat. Sitten oli maitolaatikko, jossa oli vain pari purkkia 3 päivää vanhaa maitoa... nurkassa oli toinen jakaja joka antoi leivoksia. Osalle antoi täytekakun ja piirakoita ja toisille pullaa ja piirakoita. Minä sain alkuun pelkän pullan ja kun olin jo mennyt leipien luokse, hän melkeinpä kuiskasi että saan kyllä piirakoita mikäli huolin... katsoin häntä hölmistyneenä ja sanoin että kyllä kiitos, lapset kyllä syövät piirakoita! Leipiä oli vaikka millaisia, pehmeää ja kivikovaa. Saldo kuitenkin 1€ leipäjonosta oli pikku porkkana pussi, 1 activia annosjogurtti, karjalanpiirakkapussi ja pulla pussi sekä neljä pakettia leipää/sämpylöitä. Lihapaketin ja maidon jätin ottamatta(oli kaapissa). Jäi jotenkin tyhjentävä fiilis ja mitä jos minulla ei olisi ollut sitä 1€? Olisinko jäänyt ilman? Eivätkö he yhtään katso mitä tarjoavat? Lihoista näki jo ulkoisesti niiden olevan pilalla.. Eikö tosiaan ole muilla, kun ttt asiakkailla "oikeus" leipäjonoon? Vaikka teen välillä töitä, käteen ei jää sen enempää ja joskus jää jopa vähemmän, kun ttt asiakkaalle. Maksan itse lääkkeet, lääkärit, vakuutukset, työmatkat, vuokran yms. Missä oli kaikki hyvä tavara? Tiedän, että sitä lähtee sinne älytön määrä...
Kommentit (49)
Jos tarjolla on raakaa lihaa, jonka päiväys on jo mennyt ja jota ei ole pakastettu, niin ilmoita ihmeessä kotikuntasi tarveystarkastajalle. Sellaisen jakelu vaarantaa ihmisten terveyden.Sen sijaan pari päivää vanha maito ja pari kuukautta vanhat kaurahiutaleet ovat normaalisti täysin käyttökelpoisia, joten niistä valittaminen on nirsoilua (en nyt tarkoita ap:tä vaan jotain yleisiä valituksia leipäjonoista). Kivikovista leivistäkin saa vielä käyttökelpoista ruokaa, kun ne kastaa nesteeseen.
Muuten hassulta tuntuvat rajoitukset (yksi jogurtti per perhe) johtuvat varmaan siitä, että jaettavaa ei ole enempää, mutta halutaan, että kaikki saavat edes vähän. Yleensä nämä ruokajakelut toimivat lahjoitusten varassa.
Ilmeisesti ap:n paikassa on aikaisemmin nuristu, että jonossa on myös niitä, joilla ei ole todellista tarvetta, ja siksi on ruvettu vaatimaan ttt-päätöstä. Se saattaa olla myös tapa rajoittaa joidenkin maahanmuuttajaryhmien pääsyä jakeluun. Joka tapauksessa tapa on minusta huono, koska se jättää jakelun ulkopuolelle niitä, jotka ovat jo muutenkin väliinputoajia erilaisissa tukisysteemeissä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tiukkaa oikeasti, kannattaa värväytyä vapaaehtoiseksi leipäjonoon, työttömien ruokailuun, vaatejakoon ja joululahjajakoon. Vapaaehtoiset saa ottaa päältä parhaat. Itse otin vaatejaosta merkkituotteet ja myin nettikirppiksellä. Joululahjoja sai 5/ lapsi. Taktisesti otin kalleimmat Legot ja kerran oli pelikonekin. Itse ostin halvemmat, pehmeät paketit.
Miksi tälle niin paljon alapeukkuja, kun kerrankin joku kertoi totuuden.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on niin halpaa, että ei maksa vaivaa lähteä jonottamaan.
Äitinsä työkyvyttömiksi vaurioittamilla köyhillä ei ole varaa terveelliseen ruokaan eikä ammattitaitoiseen kidutustraumahoitoon, joten veronmaksajat ovat ainoa tulonlähde.
Joensuussa ainakin oli vuoronumerot, ja kuka tahansa sai mennä. Jos sattui alkupään numero, kannettiin kassitolkulla kotiin lapsille ruokaa, jos taas loppupään lappu, pakkanen täyttyi "vain" leivästä. Aika harvoin oli pilaantunutta, mutta uudelleenpakastettua moni tuote. Nykyään ollaan päästy jaloillemme, töissä ollaan ja ruuat haetaan kaupasta. Mutta kiitos ja kumarrus parin vuoden takaisille toimijoille!
Vierailija kirjoitti:
Joensuussa ainakin oli vuoronumerot, ja kuka tahansa sai mennä. Jos sattui alkupään numero, kannettiin kassitolkulla kotiin lapsille ruokaa, jos taas loppupään lappu, pakkanen täyttyi "vain" leivästä. Aika harvoin oli pilaantunutta, mutta uudelleenpakastettua moni tuote. Nykyään ollaan päästy jaloillemme, töissä ollaan ja ruuat haetaan kaupasta. Mutta kiitos ja kumarrus parin vuoden takaisille toimijoille!
Hyvä, jos on ollut _väliaikainen_ tarve, mutta pitkäaikainen epäterveellisten ruokien syönti romahduttaa terveyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tiukkaa oikeasti, kannattaa värväytyä vapaaehtoiseksi leipäjonoon, työttömien ruokailuun, vaatejakoon ja joululahjajakoon. Vapaaehtoiset saa ottaa päältä parhaat. Itse otin vaatejaosta merkkituotteet ja myin nettikirppiksellä. Joululahjoja sai 5/ lapsi. Taktisesti otin kalleimmat Legot ja kerran oli pelikonekin. Itse ostin halvemmat, pehmeät paketit.
Uskon kyllä, että noin tapahtuu, mutta että muka "saa ottaa"... En usko, että se on oikeasti luvallista. Ja on törkeää kehottaa toista tekemään väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon kyllä, että noin tapahtuu, mutta että muka "saa ottaa"... En usko, että se on oikeasti luvallista. Ja on törkeää kehottaa toista tekemään väärin.
Onhan se aika "törkeää", että vapaa ehtoiset kuorii kermat päältä, kun ihmiset lahjoittavat niitä ilahduttaakseen lapsia, jotka eivät välttämättä saa lahjoja ollenkaan tai saavat vain tyyliin villasukkia.. menee vähän se idea koko hommasta.. ja vielä se, että noukitaan ne parhaat ja myydään ne..
AP
Vierailija kirjoitti:
No selittää paljon! Kerran minulle soiteltiin, että mikäli haluan niin saisin lapsille joululahjat (olin hakenut aikaisemmin apua). Olikohan joulupuusta kyse.. Menin paikanpäälle ja sain yhden lahjan, lapsia on kaksi.. pehmeä paketti, joka sisälsi villasukkia ja villalapasia... Onneks vaatimaton lapsi heitti sukat jalkaan ja lähti luistelemaan lattialla :D Mutta jos olisi jäänyt ainoaksi lahjaksi, olisi varmaan isommalta päässyt poru. (Lapset oli 2 ja 4 vuotiaita)
Tuo on totta, olin kerran kuntouttavassa työtoiminnassa kirpputorilla, työntekijät ottivat vaatelahjoituksista parhaat päältä.