Onko 44v:nä mitään järkeä opiskella amk tutkintoa
Siis jotain uutta alaa? Valmistuessa 48v. Palkkaako kukaan enää tuonikäistä jolla ei työkokemusta?
Kommentit (24)
Täällä samoja mietin, kun tilanne töissä se että pois pitäisi päästä. Jos opiskelisi nykyistä työtä läheltä liippaavaa, ei kuitenkaan tarvitsisi työkokemuksen osalta ihan tyhjästä lähteä työnhakuun.
Kunpa saisikin jonkun päätöksen tehtyä.
Ei kannata. väh.3,5v opintoja ja ei mitään takuuta, että saat töitä. Tai no, Sosionomina pääset kyllä johki vanhainkotiin aika varmasti oikeasti raskaisiin siirtely ja nostelu hommiin helkkarinmoisella kiireellä mummosta toiseen. Siihen pääsee kyllä ihan lyhyemmillä lähihoitajaopinnoillakin. Mieluummin ne harkintaan.
Muuten niin kyllä juna meni jo.
Itte M43 ja pitäs tehä opinnot loppuun ku aikanaan karkasin kesken koulun jo töihin. Ei ois ku semmonen 1/5 -osa jäljellä ja takasin hommiin. Sote uudistus alko vaatimaan kirjallistakin pätevyyttä, niin ei 15v määräaikaisputki enää jatkunukkaan. Sitä ku on niin kokematon ja tietämätön verrattuna koulunpenkiltä yhekllä 3kk harjottelulla töihin painavaan 22-vuotiaaseen verrattuna...heh, heh...
Vaikka kylläpä ton määräaikaistuksen katkeemisen oikea syykin on tiedossa. Ikä ja kokemuslisät on palkassa niin tapissa kuin voi, samoin lomat. Ei yllätä, että joku pentu otetaan hommiin ku sille ei tarvi maksaa paskaakaan ja se ei paljon kysele, vaan tekee kaikki hommiinsa kuulumattomatkin jopit ihan tietämättömyyttään. Näin se ikä painaa jengiä työelämästä katsomoon. No. onneksi on paljon muutakin tekemistä, kuin pakolla ittensä hommiin pukkaaminen. Katellaan maltilla. huilaaminenkin on vaihteeksi ihan jees.
Ala kannattaa valita niin, että siellä on vähän työvoimapulaa.
Toki opiskelu on aina hyödyllistä ihmisen itsensä kehityksen kannalta. Viisastuu.
Ja aikanaan vanhuudessa dementia ei iske yhtä helposti heihin, jotka ovat pitäneet aivojaan virkeänä. Ja jos sinulla on vaikka aikuisiakin apsia, opiskelu ja/tai muu toimeliaisuus näyttää heille hyvää esimerkkiä.
Minulla oli vähän pakkosauma, kun terveys meni. Olen 48 ja toinen vuosi kohti tutkintoa menossa. Olen siis jo viisikymppinen, kun valmistun. Mutta uskon vakaasti, että pätkätöitä tällä alalla riittää. Valitse riittävän monipuolinen tutkinto, niin sillä voi vähän petrata sen työn löytymistä.
Olen 50 AMK:ssa ja valmistun 52-vuotiaana. Alan vaihtaminen kannattaa. Laillistetun nimike on kova sana ja kokemus elämästä on työpaikoissa enemmän arvossaan.
Työnantaja pitää enemmän korkeakoulutetuista, ikääntyneistä, motivoituneista alanvaihtajista kuin samaa työtä 30 vuotta tehneistä leipääntyneistä ja kouluttamattomista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli vähän pakkosauma, kun terveys meni. Olen 48 ja toinen vuosi kohti tutkintoa menossa. Olen siis jo viisikymppinen, kun valmistun. Mutta uskon vakaasti, että pätkätöitä tällä alalla riittää. Valitse riittävän monipuolinen tutkinto, niin sillä voi vähän petrata sen työn löytymistä.
Eli tuo sosionomi. Pääsee mihin vaan laajalle sosiaalikentälle. Varsinkin tonne mummopuolelle on isojen ikäluokkien tungun takia imua ainakin vuosikymmeneksi. Sinne palkataanki mielellään yli 40 vuotiaita elämänkokemusta omaavia. Pitää toki olla itte fyysisesti kunnossa, koska on yllättävän raskasta.
Kannattaa. Viime keväänä valmistui aikuisopiskeluryhmämme (30-55 vuotiaita) ja yhtä lukuunottamatta kaikki ovat työllistyneet!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa. Viime keväänä valmistui aikuisopiskeluryhmämme (30-55 vuotiaita) ja yhtä lukuunottamatta kaikki ovat työllistyneet!
Mikä ala?
Palkkaako kukaan 24-vuotiasta, jolla ei ole työkokemusta, jos tarjolla on 34-vuotias kymmenen vuoden työkokemuksella?
Riippuu ihan työtilanteesta. Joskus on pakko palkata se ainoa pätevä hakija, joskus taas hakijoita tunkee ovista ja ikkunoista.
Milloinkaan ei ole myöhäistä eli tsemppiä opiskeluun. Veljeni vaimon äiti luki ja valmistui ylioppilaaksi samaan aikaan tyttärensä kanssa 66 vuotiaana😀Itse yrittäjänä suosin vanhempaa ikäluokkaa työhönotossa.
Viisastaahan se, opiskelu. Ei vaan viitsisi vetää kukkaronnyörejä tiukille 4 vuodeksi jos vastassa on kortisto. Pitää kuitenkkn nuo lapsetkin elättää kun ei ole toista huoltajaa tässä perheessä. Nyt työssäkäyvänä kuitenkin saa vähän rahaa.
Mitä sitten jos ei palkkaakaan? Kaiken ikäiset jäävät nykyään ilman töitä, kaikilla aloilla.
Kannattaa yrittää, niin ei sitten kaduta. Tutkinnon opiskelu vie muutaman lyhyen vuoden. Jos sen jälkeen ei löydy tutkintoa vastaavaa työtä, voi palata tekemään sitä mitä teki ennen opiskelua.
Aina kannattaa opiskella. On hullua, että työnsaannissa pidetään yllä ikärasismia ja samalla valitetaan huoltosuhteesta. Olisi vähemmän huollettavia jos terveet ammattitaitoiset 40-65v tai vähän vanhemmatkin olisivat veronmaksajina. Ei sen ikäiset ole muita kummempia työntekijöitä, päinvastoin pitkän uran tehneet ja ammattitaitonsa nykyaikaan päivittävät ihmiset ovat monitaitoisia tietopankkeja.
Vierailija kirjoitti:
Olen 50 AMK:ssa ja valmistun 52-vuotiaana. Alan vaihtaminen kannattaa. Laillistetun nimike on kova sana ja kokemus elämästä on työpaikoissa enemmän arvossaan.
Työnantaja pitää enemmän korkeakoulutetuista, ikääntyneistä, motivoituneista alanvaihtajista kuin samaa työtä 30 vuotta tehneistä leipääntyneistä ja kouluttamattomista.
Samaa mieltä. Meille viime aikoina palkatut ovat olleet juurikin näitä vanhempia ja valtavan osaamisen jo omaavia "rouvia". Ja hyvin pärjäävät. Ja kyse ei ole mistään sosiaalialasta.
Riippuu aika paljon siitä, onko sinulla amk-tutkinnon alaa liippaavaa aiempaa työkokemusta. Jos on, niin kannattaa, jos opiskelet aivan uutta alaa, jolle on vaikea työllistyä, niin ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Meille viime aikoina palkatut ovat olleet juurikin näitä vanhempia ja valtavan osaamisen jo omaavia "rouvia". Ja hyvin pärjäävät. Ja kyse ei ole mistään sosiaalialasta.
Mikä se ala sitten on? Näissä keskusteluissa on aina tämä ihmeellinen arvuuttelu ja enpäs kerro-tyyli.
Jos jollain alalla on töitä yli 50-vuotialille ja sen kertoo täällä, niin onko pelkona se, että av:n porukka rynnii joukolla viemään ne työt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se ala sitten on? Näissä keskusteluissa on aina tämä ihmeellinen arvuuttelu ja enpäs kerro-tyyli.
Jos jollain alalla on töitä yli 50-vuotialille ja sen kertoo täällä, niin onko pelkona se, että av:n porukka rynnii joukolla viemään ne työt?
Minäkin haluaisin tietää mikä ala?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tuo sosionomi. Pääsee mihin vaan laajalle sosiaalikentälle. Varsinkin tonne mummopuolelle on isojen ikäluokkien tungun takia imua ainakin vuosikymmeneksi. Sinne palkataanki mielellään yli 40 vuotiaita elämänkokemusta omaavia. Pitää toki olla itte fyysisesti kunnossa, koska on yllättävän raskasta.
Ei, vaan yhteisöpedagogi. Ei tarvitse lähihoitajan töihin sotkeentua. Tähän minunkin kuntoni riittää, eikä ole nostamista eikä kantamista töissä. Vieläkö minulle tulee myös kirkollinen pätevyys niin työkenttä on todella laaja nuorisotyössä ja lastensuojelussa. Suosittelen.
Ehdottomasti kannattaa! Jos olet nyt 44, ja opiskelu kestää 3,5 vuotta olet ehkä 48 kun valmistut. Silloin sinulla kuitenkin on 17 vuotta töissä jäljellä ennen kuin voit jäädä eläkkeelle.
Jos et nyt kouluttaudu, sinulla on 21 vuotta samanlaisissa työtehtävissä kun nyt olet.
Kannattaa.