Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää moottoritiellä vasemmalla kaistalla puskuriin kiinni tulevat ylinopeuskuskit

Vierailija
08.09.2017 |

Yrittäkää nyt audimiehet ymmärtää, että kenelläkään ei ole mitään velvollisuutta väistää ylinopeutta takaa tulevia. Minä teen ohitukseni aivan kaikessa rauhassa. Nämä ylinopeuskuskit lisäksi ajavat jatkuvasti vasenta kaistaa mikä aiheuttaa kaikki ongelmat. Edessä olevista hitaammista pitäisi mennä ohi järjestyksessä.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista ärsyttävimpiä ovat ne, jotka eivät ymmärrä ettei rampilta tulijoita pidä väistää. Rampilta tulijoilla on kolmio.

Lähes päivittäin näkee kolareita kehäteillä kun rampista ajetaan kylkeen. Ei se pää vaan käänny sen vertaa, että näkisi kulkeeko rinnalla auto vai ei.

Itse ainakin väistän jos vain mahdollista.

Vierailija
42/72 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksen mukaan vaarallisimpia liikenteessä tuntuvat olevan nämä, jotka ajavat "lain mukaan". 

Kaikkienhan siellä pitäs ajaa lain mukaan. Jos ei pysty noudattamaan liikennesääntöjä, niin kannattaa olla pois liikenteestä oman ja toisten turvallisuuden takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kun ajaa lain mukaan oikeaa kaistaa, niin kyllä ottaa päähän vasemman kaistan ylinopeuskuskit kun pitäisi rekasta päästä ohi. Mikä oikeus niillä on jatkuvasti ajaa vasenta kaistaa ja estää oikeakaistalaisia ohittamasta rekkaa?

Nekin ohittaa sitä rekkaa?

Naurattaa ne oikean kaistan autoilijat, jotka huomaavat rekan/hitaan auton edessään vasta kun joutuvat jarruttamaan. Jos katsoisi liikennettä vähän kaummas huomaisi mitä sieltä on tulossa ja voisi ajoissa vaihtaa kaistaa.

Tuota tilannetta ei edes syntyisi, jos noudattaisit nopeusrajoitusta. Jos sinä menet 120 km/h ja oikealla kaistalla auto menee 120 km/h niin sen oikeakaistalaisen pitäisi ihan hyvin päästä ohi rekasta sinua häritsemättä. Mutta kun sinä kaahaat 140 km/h niin siitä tulee se ongelma. Liikenteen yksi perusperiaatteista on, että saat olettaa muidenkin noudattavan liikennesääntöjä. Oikeaa kaistaa ajava saa olettaa, että sinä lähestyt korkeintaan 120 km/h.

Kyllä näitä tilanteita vaan syntyy kun se edellä ajava ajaakin sen 110 km/h ja lähtee sitä rekkaa ohittamaan tajuttuaan 20 metrin päässä, että rekkaa ajaa hitaammin.

Takaa tuleva voi ajaa ihan sitä sallittua 120 km/h, mutta on reagoinut hitaaseen liikenteeseen aiemmin.

Se takaa tuleva kuitenkin tietää, että se toinenkin auto haluaa mennä ohi. Suomalaisessa liikenteessä nyt vaan pitää kiilata eteen ja "mennä ensin" ja "olla nopeampi". Pitää "näyttää" muille. Tätäkö se on, että ollaan joustavia?

Ei mulla ainakaan mitään kristallipalloa ole josta katsoa kuka haluaa ohittaa rekan ja kuka ei. Useasti näen motarilla autoja jotka tyytyväisenä ajelevat rekan perässä vaikka vasen kaista ammottaa tyhjyyttään. Syitä on monia; ei ole kiire eikä huvita ohitella, oma liittymä lyhyen matkan päässä, ei uskalla, säästää bensaa kun ajaa rekan ilmavirrassa... Itsekään en aina jaksa ohitella motarilla rekkaa, jos on hyvää musiikkia eikä mitään aikatauluja mihinkään.

Vierailija
44/72 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se valitettavasti näin on, että ne hidastelija, arastelija ja arvaamattomasti ajavat kuskit ovat kaikista vaarallisimpia tuolla liikenteessä. Kyllä täytyy pystyä ajamaan moottoritiellä 120km/h ja ennakoimaan tilanteita. Katsokaa ikkunoista ulos ja seuratkaa peileistä mitä ympärillänne tapahtuu.

Ja ihan tasan tarkkaan ei ole näin. Yksikään arastelija ei ole tullut mutkan takaa vastaan omaa kaistaani pitkin letkaa ohittaessaan, vaan ne on juuri nämä puskuriin ajajat, hiillostajat ja omasta mielestään loistokuskit. Sitten ne sääntöjen mukaan ajavat joutuvat tekemään äkkijarrutuksia ja väistöliikkeitä pientareelle mahdollistaakseen nuo riskiohitukset taikka ajamaan moottoritiellä liian lähelle ohitettavaa rekkaa, kun tällainen 160km/h ajava Audi ilmestyy yhtäkkiä puskuriin kiinni.

Höpsistä. Arastelijat ja kaahaajat käyttäytyvät hyvin samantyyppisesti; risteyksistä tungetaan eteen, arvioidaan väärin ohituksissa yms. Erona näillä on se, että kaahaajat löytävät sen kaasupolkimen ja uskaltavat sitä painaa, päästen pois alta ajoissa. Arastelijat taas säikähtävät ja vauhti kiihtyy hitaasti jos ollenkaan.

Vierailija
45/72 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa mieleeni tasta kokemus muutaman vuoden taka: Hameenlinnan moottoritiella lahdin jo aika kaukaa ohittamaan selkeaa alinopeutta ajavaa paria autoa, nopeutta ehka hiukan yli, GPSn mukaan 122-123 km/h.

Edessani ohitti myoskin Honda, joka taysin odotuksieni vastaisesti ei aikonutkaan siirtya takaisin oikealle kaistalle nopeamman tullessa takaa vaan painoi reippaasti jarrua huomauttaakseen "ylinopeudesta". Oli aika lahella ettei talle pikkupoliisille tullut kahden tonnin tila-auto Hondaan takapenkkeja myoten sisaan. Onneksi taalla Keski-Euroopassa ei ole paljon tallaisia Hondakuskeja tai no jos niita onkin, luonnonvalinta pitaa asiasta huolen... 

Vierailija
46/72 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista ärsyttävimpiä ovat ne, jotka eivät ymmärrä ettei rampilta tulijoita pidä väistää. Rampilta tulijoilla on kolmio.

Lähes päivittäin näkee kolareita kehäteillä kun rampista ajetaan kylkeen. Ei se pää vaan käänny sen vertaa, että näkisi kulkeeko rinnalla auto vai ei.

Tälläkin viikolla pari meinanneet viedä etukulman mennessään liittymästä päätielle tullessaan. Takana olisi tilaa vaikka kuinka, mutta kun ei, eteen on pakko päästä.

Vierailija
47/72 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä johtuu siitä, että rampiltatulija ei ole nähnyt kuolleessa kulmassa ollutta autoa, eli auto ei ole vielä rinnalla ja taustapeilistä näkyy vain kuolleessa kulmassa olevan auton takanatulijat. Jos rampiltatulija osuu lähellekään samaan aikaan esimerkiksi sinun kanssasi rampin ja päätien yhtymäkohtaan kannattaa joko kiihdyttää rajusti tai antaa suosiolla tilaa, koska suoraan ajavan on helpompi havainnoida rampeiltatulijoita, kuin päinvastoin. Se ei paljon lohduta että toinen oli väärässä, jos auto (ja tai oma terveys) menee pas2 sen vuoksi.

Vierailija
48/72 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi liikenteen suurimpia turvallisuusriskejä on omasta mielestään liikennesääntöjen mukaan ajava, jolla on omasta mielestään myös oikeus opettaa ja kouluttaa muita tielläliikkujia.

Vierailija
49/72 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipa mieleeni tasta kokemus muutaman vuoden taka: Hameenlinnan moottoritiella lahdin jo aika kaukaa ohittamaan selkeaa alinopeutta ajavaa paria autoa, nopeutta ehka hiukan yli, GPSn mukaan 122-123 km/h.

Edessani ohitti myoskin Honda, joka taysin odotuksieni vastaisesti ei aikonutkaan siirtya takaisin oikealle kaistalle nopeamman tullessa takaa vaan painoi reippaasti jarrua huomauttaakseen "ylinopeudesta". Oli aika lahella ettei talle pikkupoliisille tullut kahden tonnin tila-auto Hondaan takapenkkeja myoten sisaan. Onneksi taalla Keski-Euroopassa ei ole paljon tallaisia Hondakuskeja tai no jos niita onkin, luonnonvalinta pitaa asiasta huolen... 

Mulla muutama vuosi sitten Helsingin motarilla, kunnon rapakeliaikaan meinasi käydä hassusti kanssa jonkun teiden sankarin takia. Nuori mies ajoi reilua alinopeutta oikeaa kaistaa. Minä siitä ohittamaan, eikä tarvinut ylinopeutta päästellä. Ohitin tuon miehen ja pari muutakin autoa, kunnes oikealla kaistalla ei edessä ollut ketään ja siirryin sinne ajelemaan nopeusrajoitusten mukaan. Peilistä näin kun tuo nuori mies tuli ohituskaistaa lähemmäs, ja ohitti minut. Ohituksen jälkeen vaihtoi kaistaa suoraan eteeni, ja hellitti kaasusta. Rapa peitti tuulilasini, ehdin vain huomata kuinka hänen autonsa perä lähestyikin nopeasti, ja jarrutin. Siinä oli kolari satasen vauhdissa todella lähellä, varmaan olisi lähtenyt henki. Onneksi olin ehtinyt ottaa etäisyyttä takana hiljakseen ajaviin. Pakkoko tuupata se auto suoraan nokan eteen ja sen jälkeen nostaa jalka kaasupolkimelta?

Vierailija
50/72 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä johtuu siitä, että rampiltatulija ei ole nähnyt kuolleessa kulmassa ollutta autoa, eli auto ei ole vielä rinnalla ja taustapeilistä näkyy vain kuolleessa kulmassa olevan auton takanatulijat. Jos rampiltatulija osuu lähellekään samaan aikaan esimerkiksi sinun kanssasi rampin ja päätien yhtymäkohtaan kannattaa joko kiihdyttää rajusti tai antaa suosiolla tilaa, koska suoraan ajavan on helpompi havainnoida rampeiltatulijoita, kuin päinvastoin. Se ei paljon lohduta että toinen oli väärässä, jos auto (ja tai oma terveys) menee pas2 sen vuoksi.

No jep. Laki pitäs muuttaa niin, että rampilta tulijoita on väistettävä, niin helpottuis liikenne.

Vierailija
51/72 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jep. Laki pitäs muuttaa niin, että rampilta tulijoita on väistettävä, niin helpottuis liikenne.

En muista kummin päin menee Suomessa mutta joissain maissa ohituskaista jatkuu ja ohitettavien kaista loppuu, eli sitä ohittajaa pitää väistää kun ohituskaista loppuu. Ehdottoman hyvä järjestely. Sopisi joillekin rampeillekin.

Vierailija
52/72 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä rampilla ajaessa saa jo ajaa 80-100,ärsyttävää että siinä madellaan 50-60 ja sitten ei ehditä muun liikenteen vauhdin mukaan.

Vierailija
53/72 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kun ajaa lain mukaan oikeaa kaistaa, niin kyllä ottaa päähän vasemman kaistan ylinopeuskuskit kun pitäisi rekasta päästä ohi. Mikä oikeus niillä on jatkuvasti ajaa vasenta kaistaa ja estää oikeakaistalaisia ohittamasta rekkaa?

Naurattaa ne oikean kaistan autoilijat, jotka huomaavat rekan/hitaan auton edessään vasta kun joutuvat jarruttamaan. Jos katsoisi liikennettä vähän kaummas huomaisi mitä sieltä on tulossa ja voisi ajoissa vaihtaa kaistaa.

Ero on siinä, että ne vasemman kaistan ääliöt eivät palaa oikealle kaistalle koskaan. Lain mukaan on ajettava aina oikeanpuolimmaista kaistaa. Et sinä voi tehdä mitään äärettömän pitkää ohitusta.

Jos nopeuteni on sellainen, että ajan ohi oikealla kaistalla olevista, niin en silloin poukkoile kokoajan kaistalta toiselle. Onko sinulla jokin ohituksen enimmäismitta tai automäärä?

Itseasiassa kyllä ja jakuva vasemmalla kaistalla pysyminen on vastoin liikennesääntöjä eli "noudatat" sääntöjä samalla kun rikot niitä.

Rikkeesi on vaikeasti havaittava, mutta jos meillä muilla käy hyvä tuuri yhtenä päivänä vielä saat sakot perässäsi ajaneelta merkitsemättömältä poliisiautolta ;)

Vierailija
54/72 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista kummin päin menee Suomessa mutta joissain maissa ohituskaista jatkuu ja ohitettavien kaista loppuu, eli sitä ohittajaa pitää väistää kun ohituskaista loppuu. Ehdottoman hyvä järjestely. Sopisi joillekin rampeillekin.

Syvällisemmin kun pohtii, niin eipä millään lailla mitää sen suurempaa vaikutusta ole. Muutoksen täytyy tapahtua mielen tasolla; tee toisille niinkuin haluat itsellesi tehtävän.

Vierailija
55/72 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä yritän ottaa muut liikenteessä huomioon enkä motita ketään rekan perään jos olen vasemmalla kaistalla. Joko kiihdytän hiukan tai hellitän kaasua niin että oikean kaistan auto pääsee ohittamaan rekan sujuvasti. Mutta tämäpä tuntuu olevan monille minäminä-autoilijoille hyvin vaikeaa.

Vierailija
56/72 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi liikenteen suurimpia turvallisuusriskejä on omasta mielestään liikennesääntöjen mukaan ajava, jolla on omasta mielestään myös oikeus opettaa ja kouluttaa muita tielläliikkujia.

Teen kaikkeni, jotta nämä itseoikeutetut poliisit ärsyyntyisivät mahdollisimman paljon. Jos huomaan, että joku pyrkii ajotyylillään rajoittamaan muiden vapaata etenemistä, alan ärsyttämään tätä tahallaan ja isken takaisin ohittamalla tämän tien tukon vaikka väkisin ja sen jälkeen menen hänen eteensä tekemään samaa, mitä hän teki minulle.

Kiireisimmät päästän aina mahdollisuuksien mukaan ohi ja jalankulkijoita ja pyöräilijöitä kunnioitan liikenteessä vaikka he eivät sääntöjen mukaan toimisikaan.

Yli kaiken vihaan sitä itseoikeutettua poliisia, joka romullaan liikkuu liikenteessä omasta mielestään sääntöjen mukaan ja hiihtää vasenta kaistaa reilulla alinopeudella, koska hänellä on siihen oikeus. Jos hän kokee itsensä uhatuksi alkaa vimmattu valojen vilkuttelu ja tööttäily. Tekisi mieli välillä räjäyttää nuo paskiaiset.

Vierailija
57/72 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ero on siinä, että ne vasemman kaistan ääliöt eivät palaa oikealle kaistalle koskaan. Lain mukaan on ajettava aina oikeanpuolimmaista kaistaa. Et sinä voi tehdä mitään äärettömän pitkää ohitusta.

Jos nopeuteni on sellainen, että ajan ohi oikealla kaistalla olevista, niin en silloin poukkoile kokoajan kaistalta toiselle. Onko sinulla jokin ohituksen enimmäismitta tai automäärä?

Itseasiassa kyllä ja jakuva vasemmalla kaistalla pysyminen on vastoin liikennesääntöjä eli "noudatat" sääntöjä samalla kun rikot niitä.

Rikkeesi on vaikeasti havaittava, mutta jos meillä muilla käy hyvä tuuri yhtenä päivänä vielä saat sakot perässäsi ajaneelta merkitsemättömältä poliisiautolta ;)

Tämä asenne on hyvin ominaista suomalaisille autoilijoille. Tarkkaillaan jatkuvasti, ettei kukaan vaan aja 10 km/h ylinopetta moottoritiellä ja toivotaan, että poliisi sakottaa tätä huligaania. Samalla ollaan itse niin pökkelöitä, ettei osata väistää jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Sillä 10 km/h ylinopeudella ei moottoritiellä ole vitunkaan väliä. Siihen ei kukaan kuole, toisin kuin sen itseoikeutetun liikennepoliisin harjoittamaan piittaamattomaan suojateiden huomioimiseen.

Vierailija
58/72 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa meissä asuu pieni nysväri, tai kaahari. Rakennetaan kaikille omat tiet ja kadut niin kenenkään ei tarvitse ohittaa ketään, vaan saa ajella ihan omassa rauhassa.

Vierailija
59/72 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahhah. Ite ainakin väistän, jos se tilannetta helpottaa, eikä takana tule letkaa. On niin perus hommia tässä "minä minä " maassa.

Siis se : "Ja minähän en väistä enkä nyt ainakaan kun kerran lakikin niin sanoo"

Vaikka nöyrtymisellä ilostuttais ja jouduttais rampilta tulijoiden elämää.

Finlex-palstalainen on Finlex-paistalainen, vaikka voissa paistais. Hampaat irvessä Noudatetaan Lakia. Järjestä ja joustavuudesta viis.

Vierailija
60/72 |
08.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... Minä teen ohitukseni aivan kaikessa rauhassa. ...

Edessä olevista hitaammista pitäisi mennä ohi järjestyksessä.

Tottakai perässä ei saa roikkua, mutta jos olet aikeissa vaihtaa kaistaa, niin voisitko ystävällisesti tarkastaa mitä siellä takana tapahtuu ENNEN kuin vaihdat kaistaa. Koska toisen eteen kiilaaminen on ihan yhtä laitonta ja jopa erittäin vaarallista. Ja tarkoitan nyt tilannetta, kun itse ajelen sen 120 vasenta kaistaa ja sitten joku suhari lähtee rekan ohi ja ajaa karvan päälle 90 km/h ja tietenkin vaihtaa kaistaa juuri minun nokan eteen. Minun on siis pakko jarruttaa voimakkaasti, jotten aja tämän kaistanvaihtajan perään. Ja tätä tahtuu pelottavan paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän