6v näki kun vaari kaatui ja löi päänsä pahasti (takaraivo veressä) ja nyt käyttäytyy kummallisesti
Takaraivo meni auki ja verta tuli runsaasti. Sen jälkeen on itkeskellyt ja säpsähtelee pienillekin äänille. Ei ole myöskään ruokahalua. Kyselee jatkuvasti että miten vaari nyt voi ja kuoleeko.
Nukkumaan mennessä halusi viereen. (ei ole halunnut nukkua vieressä 4-vuotiaasta lähtien) Olen sanonut että vaari on sairaalassa ja siellä hänet hoidetaan terveeksi. Olisiko hyvä idea käydä katsomassa vaaria sairaalassa, vai pelästyykö lapsi vielä enemmän kaikkia koneita ja letkuja ja vaaria pää paketissa?
Kommentit (18)
Tuskin se vaari haluaa loukkaantuneena mitään poraavaa kakaraa sinne.
Anna lapselle hänen vaatima läheisyys. Soita sairaalaan ja kysy vaarin vointi tai siis selvitä että mikä tilanne on? Onko vaari tajuissaan vai täynnä letkuja? Letkut yms ja tajuttomuus ovat lapselle pelottavia. Jos kaikki ok niin käykää siellä, poika näkee vaarin suht normaalina (jos näin siis on)
Tilanne hoidettiin ilmeisesti vähän huonosti ja lapselle jäi trauma. Korosta sitä, että tällaisia vahinkoja sattuu aina välillä, eikä siitä ole tarvis hätääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Takaraivo meni auki ja verta tuli runsaasti. Sen jälkeen on itkeskellyt ja säpsähtelee pienillekin äänille. Ei ole myöskään ruokahalua. Kyselee jatkuvasti että miten vaari nyt voi ja kuoleeko.
Nukkumaan mennessä halusi viereen. (ei ole halunnut nukkua vieressä 4-vuotiaasta lähtien) Olen sanonut että vaari on sairaalassa ja siellä hänet hoidetaan terveeksi. Olisiko hyvä idea käydä katsomassa vaaria sairaalassa, vai pelästyykö lapsi vielä enemmän kaikkia koneita ja letkuja ja vaaria pää paketissa?
Henkilökohtainen mielipiteeni on menkää ehdottomasti katsomaan vaaria. Lapsi on jo nähnyt onnettomuuden, eikä hoidettavana olo mitenkään voi lisätä ahdistusta.
Tosi huono idea käydä katsomassa läheistä sairaalassa.
No vie nyt ihmeessä katsomaan vaaria, se on ollut pienelle hurjan näköistä ja varmasti auttaa jos näkee että vaarista pidetään huolta ja että vaari pystyy juttelemaan vähäsen. Ei siellä tarvitse pitkään olla molempia ajatellen, mutta kuvittelisin vaarinkin tuollaisessa tilanteessa ymmärtävän hyvin jos pientä pelästynyttä lohduttaa nähdä vaarinsa.
Mun mielestä on parempi viedä katsomaan vaaria sairaalaan, siinä vaiheessa kun vaari jaksaa ottaa vieraita vastaan ja puhua ja hymyillä. Sairaalassa on yleensä ystävällinen henkilökunta ja poikakin ymmärtää että vaari on kunnossa kunhan näkee hänet.
Uskoisin että se 6v mielikuvitus siitä missä vaari mahtaakaan olla on paljon synkempi kuin todellisuus: turvassa rauhallisessa ympäristössä, joten siksi hyvä että näkee että asiat hyvin.
Jos vaari on tajuissaan ja oma itsensä, ehdottomasti katsomaan. Jos on mennyt sekavaksi eikö ole oma itsensä, sitten ei. Aina voi soittaa sairaalaan ja kysyä mikä potilaan tämän hetkinen kunto on ja voisiko pienen lapsen tuoda vierailulle, koska on huolissaan.
Lapselle kannattaa myös opettaa että verta ei tarvitse pelätä. Se että aikuiset kauhistelevat verta ja hammaslääkäriä yms tekevät lapset pelokkaiksi. Ihmiskehosta tulee eritteitä: virtsaa, räkää, jne. Verisuonen mennessä rikki tulee verta. Veri on eritettä siinä missä muutkin, ei siyä tarvitse pelätä.
Juttele lapsen kanssa, anna purkaa huoltaan. Kerro että varmasti aikuinenkin olisi pelästynyt moisesta. Hyvä että olet jo kertonut että Vaaria hoidetaan.
Sairaalassa käyminen riippuu ihan siitä missä kunnossa Vaari on. Jos jossain valvontaosastolla eikä pysty puhumaan, en veisi. Jos on tavallisella osastolla, hereillä ja juttelee järkeviä niin sitten voi viedä. Voit kertoa etukäteen että kaikki letkut, johdot ym. liittyvät Vaarin hoitamiseen ja ovat hoitajien tärkeitä työkaluja. Kerro että kaikki tekevät parhaansa jotta Vaari paranee.
Asiaa voi joutua käsittelemään melko pitkään. Pidä lasta sylissä ja anna tankata turvallisuutta. Anna lupa olla pelästynyt mutta yritä johdattaa ajatukset siihen että pahin on ohi (jos se oikeasti on ja Vaari todella on paranemassa). Jos sitten tilanne onkin se että Vaari voi kuolla päänvammaansa, pitää keskittyä siihen että lääkärit tekevät kaikkensa Vaarin auttamiseksi ja vielä ei tiedetä mitä tapahtuu. Ole rehellinen siinä mitä kerrot.
Itse kun makasin teholla, sinne tuli alakouluikäinen lapsi katsomaan vaariaan vanhempiensa kanssa. Lapsi pelästyi niitä letkuja ja masiinoita tosi paljon ja toki sitä vaarin heikkoa kuntoa. Itki ihan hysteerisenä tuosta kaikesta.
Tuo vaari kuoli myöhemmin, joten sikäli kuitenkin hyvä, että lapsi ehti vielä nähdä vaarinsa.
Totta kai menette vaaria katsomaan, jos vaari on oma itsensä. Juttele sinä vaarin kanssa jo etukäteen tilanteesta, jotta vaari osaa suhtautua oikein. Lasta varmaan auttaisi, jos hän kävisi vaarin kanssa läpi, mitä tapahtui ja miten molemmat taisivat säikähtää. Tunteita kannattaa sanoittaa, säikähtäminen ja huolestuminen normalisoida. Sitä ei kuitenkaan kannata lähteä päivittelemään, että miten huonosti kävi ja miten olisi voinut vaikka kuolla.
Lasta varmasti helpottaa, jos hän näkee, että vaaria hoidetaan ja hän tulee kuntoon.
Soita sairaalaan. Jos vaari on siinä kunnossa, että pystyy itse puhumaan puhelimessa, anna lapsen puhua vaarin kanssa. Jos vaari kuulostaa puhelimessa ihan normaalilta omalta itseltään, se rauhoittaa lasta varmasti.
Ei ole kummallista käytöstä, vaan lapsi on pelästynyt ja on ihan normaalia tuollaisen jälkeen. Pikkuista pelottaa.
Menkää katsomaan vaarin kunnon mukaan. Oma isoisäni löi pahasti päänsä keväisenä aamuna ja vietiin Töölöön. Kokoonnuimme sinne, lapset ja lastenlapset.
Miehenikin olisi halunnut tulla myös, mutta se olisi tarkoittanut 6 ja 8 vuotiaidemme mukaanottamista, koska kaikki muutkin hoitajat olivat sairaalalla, ja ottaen ukin kunnon huomioon kielsin miestäni tuomasta lapsia sinne ja pyysin ottamaan mieluummin siskoni lapset hoitoon vielä lisäksi, että hän pääsee paikalle. Mieheni tajusi hyvin asian. En halunnut että lapset muistavat isoukin letkuissa ja kuolemaa tekemässä veri suusta valuen. Se ei ollu lasten paikka, ei siellä itkevien ihmisten keskellä, kun istuttiin kuolinvuoteen ääressä. Ukkini kuoli yöllä kallonmurtumaan.
Jos ukki on tajuissaan, voit ennen vierailua selittää, että siellä on paljon letkuja sun muuta, ja koneet pitävät outoja ääni, se voi näyttää pelottavalta, mutta niiden tarkoitus on hoitaa ukille ilmaa ja ravintoa ja seurata sydäntä, että häntä autetaan. Eli valmistele lasta. Ja kysy, haluaako tämä lähteä ukkia sairaalaan katsomaan. Jos ei halua, niin pyydä vaikka piirtämään jotain ukille.
Meidän suvussa on ollut tapana viedä lapset katsomaan myös kuolleita, itse olen ollut 3- vuotiaana kuollutta serkkua katsomassa. Äiti kysyi haluanko lähteä mukaan ja selitti, että kuollut ei hengitä eikä juttele enää ja sielu ei ole täällä, näyttää nukkuvalta mutta ei nuku, sillä on kuollut. Ei minua yhtään pelottanut. Mutta periaatteella: lohduta lasta, selitä yksinkertaisesti ja älä pakota. Ja varjele, silloin kun se tarpeen on.
Minä olen vienyt katsomaan lapset isäänsä, joka makasi letkuissa teholla.
Tottakai ensin selitin, että isä ei voi puhua, letkuja on, paikka voi vaikuttaa pelottavalta jne. Jälkeenpäin lapset totesivat ettei se ollut niin pelottavaa mitä he luulivat.
Selitä lapselle miksi ukki kaatui, saiko jonkun sairauskohtauksen, ettei lapsi luule että hänelle voi käydä samoin. Ja puhukaa tapahtumasta.
No viekää se vaari lääkäriin.