Milloin viattomista lapsista tulee viallisia aikuisia?
Olen huomannut, että usein puolustellaan lasten/teinien huonoa käytöstä sanomalla "ei hän voi tietää, hän on vasta viaton lapsi". Minkä ikäisenä ihminen muuttuu vialliseksi aikuiseksi joka on vastuussa omista teoistaan?
Jos 17 vuotias tekee karmean teon, lehdistössä häntä kutsutaan mieheksi/naiseksi, mutta jos 19 vuotias joutuu väkivallan tai rikoksen uhriksi, hänestä kirjoitetaan poikana tai tyttönä.
Mikä on siis se maaginen ikä kun viallisuus alkaa?
Kommentit (6)
Jep, samaa miettiny. Paitsi lapsi on "viallinen" jo lapsena eikä vasta aikuisena. Niillä main kun tulee oma tahto ja osataan toimia itse. Opitaan ajattelemaan vain omaa napaa, kiusaamaan, valehtelemaan. Se tapahtuu siinä viiden vanhana. Anteeks vaan, moni vetää herneen nyt nokkaan kun ei hänen lapsi ainakaan.
En tiedä mistä se tulee, ei aina välttämättä kotoa, ehkä se on vain ihmisen joku perusolemus. Selviytyminen ja oman edun ajattelu. Onneksi se kasvaessa tasaantuu niin että on mahdollista elää muiden kanssa.
Kyllä omalla kylälläkin pentuna (5-8 vuotiaina jo) varastettiin kaupasta ja osattiin kiusata ja saada toinen itkemään. Äidille tirautettiin sitten kyynel ja vakuutettiin oma syyttömyys.
vaikeaa kirjoitti:
ikä on niin moniulotteinen asia. esim minä olen melkein 30 ja tulee usein hetkiä kun tunnen olevani ihmettelevä lapsi. aivot kehittyvät 23-vuotiaaksi. ihminen alkaa rapistua 25-vuotiaana(oikeasti). :O kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Tää on kyl niin karua :D juuri kun ollaan valmiita niin alkaakin alamäki xD
Mutta totta, nyt jo yli kolmenkymmenen mutta muistan että ensimmäisenä alkoi tulla kolotuksia, milloin niska jumissa tai joku muu, sitten muuttui aineenvaihdunta, ja nyt tän ikäisenä laihdutuksen pointti ei (mulle itselle) ole enää vatsapömpön saanti pois vaam se että kasvojen, erityisesti leukojen iho pysyisi kuosissa eikä alkaisi valua alaspäin.
Niin ja tervettä päivää ei enää ole.
Ennen kuin kukaan treenimimmi ehtii huomauttaa niin liikun päivittäin, syön, ja olen ihan terve, mutta kyllä joka päivä melkein johonkin ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Jep, samaa miettiny. Paitsi lapsi on "viallinen" jo lapsena eikä vasta aikuisena. Niillä main kun tulee oma tahto ja osataan toimia itse. Opitaan ajattelemaan vain omaa napaa, kiusaamaan, valehtelemaan. Se tapahtuu siinä viiden vanhana. Anteeks vaan, moni vetää herneen nyt nokkaan kun ei hänen lapsi ainakaan.
En tiedä mistä se tulee, ei aina välttämättä kotoa, ehkä se on vain ihmisen joku perusolemus. Selviytyminen ja oman edun ajattelu. Onneksi se kasvaessa tasaantuu niin että on mahdollista elää muiden kanssa.
Kyllä omalla kylälläkin pentuna (5-8 vuotiaina jo) varastettiin kaupasta ja osattiin kiusata ja saada toinen itkemään. Äidille tirautettiin sitten kyynel ja vakuutettiin oma syyttömyys.
Nimenomaan näin. Lapset ei ole viattomia, vaan juonittelevia ja ilkeitä. Erityisesti tyttölapset.
No, ihan rehellisesti, onhan moni tyyppi jo lapsena aika ikävä, mutta iän ja kasvatuksen pitäisi tuoda järkeä päähän ja pidäkkeitä perseilyyn. Jos näin ei käy, ihminen ei otakaan vastuuta tekemisistään ja menee kärpästen herra -meiningillä aikuisenakin. Silloin ovat paikallaan oikeudelliset seuraamukset, joku sopiva dg tai molemmat.
Ymmärtääkseni se "raja" on subjektiivinen. Jotkut ovat hyvin tiedostavia jo nuorina, toiset vasta myöhemmin. En osaa ainakaan oman kokemukseni perusteella sanoa, mihin ikäkauteen se edes suurin piirtein asettuu yleensä. En pysty ollenkaan arvioimaan sitä oman lapsuuteni / nuoruuteni perusteella.
Nyt ainakin olen moraalisesti tietoinen, osaan erottaa oikean ja väärän, mutta olenkin jo reilusti yli 30-v.!
Uskon pikkulasten olevan omien valintojen osalta ns. viattomia.
ikä on niin moniulotteinen asia. esim minä olen melkein 30 ja tulee usein hetkiä kun tunnen olevani ihmettelevä lapsi. aivot kehittyvät 23-vuotiaaksi. ihminen alkaa rapistua 25-vuotiaana(oikeasti). :O kaikki vaikuttaa kaikkeen.