Mahdottoman negaa porukkaa fb:n koiraryhmässä
Kun kirjoitin positiivisesta kokemuksesta koirani kanssa niin johan alkoi negatiivisia kommentteja satelemaan. Osasta oli hienoa lukea meidän edistyksestä ja näin. Mutta sitten alkoi väittely että tein kumminkin väärin kun koira nuuhki toista ja kuinka homma eteni sujuvasti ilman yhteenottoa. Siis mitä ihmettä? Miksi kaikki pitää vetää negatiiviseksi kun positiivisesta asiasta kyse?
Kommentit (23)
Koiraihmiset ovat kumman negatiivisia. Mistä lie johtuu. Eikä kukaan koskaan osaa tehdä mitään oikein heidän mielestään.
Noissa FB-ryhmissä, kuten somessa ja netissä yleensä, on aina negatiivisia ihmisiä. Ja ne valitettavasti jättävät jäljen meihin paremmin kuin positiiviset.
Pidä lippu korkealla hauvasi kanssa, äläkä julkaise turhaan mitään somessa, ellet ole tietoinen ja täysin hyväksyväinen tulevasta arvosteluryöpystä.
En ole edes viitsinyt selata FB:n koiraryhmiä, kun kaikilla vaikuttaa olevan minä olen parhaista parhain -syndrooma. Ihme päsmäröintiä.
No itse en nykyään enää anna remmirähjän tutustua vastaantuleviin koiriin, on helpompaa opettaa epävarmalle, että ohi mennään ja KUKAAN ei tule iholle, joten ei ole syytä pelätä. Eilen lenkillä ohitettiin ainakin 10 koiraa, rähjäämättä (vaikka osa vastaantulevista rähjäsi).
Hienoa että ap:lla on ollut jokin hyvä kokemus, mutta jos tällaisiin paikkoihin kirjoittaa, niin tottakai ihmiset ryhtyy kertomaa omia mielipiteitään ja omia kokemuksiaan. Ja täytyy sanoa, että yllättävän usein ne kokeneempien ohjeistukset on olleet aivan oikeassa, vaikka itsekkin olen niille aikanaan tuhahdellut ja ollut välittämättä, joissakin tilanteissa olisi kannattanut kuunnella, mutta jälkiviisaus on aina helppoa ja kun niitä mielipiteitä kuitenkin tulee aina täysin toisistaan poikkeavasti, niin vaikea joskus tietää, että ketä kannattaa uskoa.
Niin ja se mikä on oikea tapa toimia, riippuu usein vähän siitä koirastakin ja siitä millainen se on. Virheitä tekee kuitenkin kaikki, se on fakta.
Löysin kerran karanneen koiran (oli ollut karkuteillä jo useita päiviä). Sain kauhean sättimisen kun olin kutsunut sitä nimeltä (tuli kutsuttuna luokseni). Eli väärin löydetty :D
Emme tosiaan huutele tuolla että saako tutustua. Tilanne oli se että osapuolet olivat innokkaina toisiaan haistelemassa. Ja oma kun vastaa rähinään rähinällä ja nyt kun ei toinenkaan osapuoli rähissyt, ei omakaan kaiketi kokenut tarpeelliseksi rähistä lainkaan. Homma oli ohi muutamassa minuutissa ja jatkettiin matkaa. Ja palkitsin hyvästä käytöksestä.
-ap
Tai sit teen väärin kun yritän opettaa pittimixille käytöstapoja mitä ei exomistaja ole osannu tehdä. Ja tässä opettanut pois räyhäämisestä jotta olisi kivempi mennä ohi kaikista. Ja en sitä tyrkyttänyt toisen luo vaan annoin vapaaehtoisesti nuuhkaista. Ja väärin oli hihnakin ilmeisesti kun kumminki estin hyppimästä. Irtikkö olis pitäny pitää?
-ap
On niin helppoa besserwisseröidä koirien ja lasten "puolesta", koska he eivät osaa ilmaista itse itseään puhumalla. Kyllä häpeäsisin omalla nimelläni tuollaista käytöstä, täällä saatan sortua joskus, vaikka noloa sekin on.
Ap, luota itseesi. SINÄ tunnet koirasi parhaiten, ja SINÄ koulutat sinun koirasi. Ei kukaan muu, varsinkaan tuntemattomat näyttöjensä takaa.
Vinkkejä tietysti voi ja kannattaa ottaa vastaan. Mutta se olet sinä, joka päättää otatko ne käyttöön, koska sinä todellakin teet päätökset itse sen mukaan, miten parhaaksi näet. Voi niitä kokeillakin, mutta jonkun toisen hyökkäys ja päteminen voi olla todella kaukana siitä, mikä sinun koirallesi toimii.
Nuo tuolla unohtavat tosi usein, ettei koira ole mikään robotti.
Nyt vaan luotat itseesi ja kuuntelet itseäsi ja koiraasi.
Tsemppiä luppapöpelön kanssa! :)
Meilläkin uros koira oli aina "innoissaan " tervehtimässä muita, mutta jos toinen olikin uros niin yritti käydä kiinni. Eipä paljon remmissä "tutustuttu " muihin.
Toivon myös itse ettei kukaan väkisin tuo omaa koiraansa "tutustumaan" omaani (nykyinen on hyvin kiltti narttu ). Sanonkin että ei saa haistaa remmissä ja siitä yleensä vastapuoli suuttuu. Joten vetoan kennelyskään tai johonkin, mutta ei näytä silti estävän joitain tuomasta sitä omaa moppea iholle.
Kuonokoppaa ehdotettiin myöskin mutta ajattelen asian niin että sittenhän koirasta tehdään puolustuskyvytön jos sitä pääsee joku puremaan eikä sekään hyvä juttu ole. Mielestäni se lisää vaan muutenkin epävarman koiran epävarmuutta. No. Tässäkin olen kaiketi väärässä luonnollisesti.
-ap
Samoja kokemuksia. Minäkin kysyin ihan hyvässä hengessä vinkkejä hihnaan ja koiran pitämiseen kun käyn lenkillä maantien viertä pitkin. Menin paljastamaan että käytän flexiä, niin jo tuli paskaa niskaan. Ihan älytöntä miten helpolla siellä saa haukut. Ihan sama miten teet, niin aina on joku kaikkitietävä jonka mielestä se on ihan paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin uros koira oli aina "innoissaan " tervehtimässä muita, mutta jos toinen olikin uros niin yritti käydä kiinni. Eipä paljon remmissä "tutustuttu " muihin.
Toivon myös itse ettei kukaan väkisin tuo omaa koiraansa "tutustumaan" omaani (nykyinen on hyvin kiltti narttu ). Sanonkin että ei saa haistaa remmissä ja siitä yleensä vastapuoli suuttuu. Joten vetoan kennelyskään tai johonkin, mutta ei näytä silti estävän joitain tuomasta sitä omaa moppea iholle.
No en itsekään päästä tuosta vain iholle. Enkä halua selvästi agrea meidänkään iholle koska rähinään vastataan rähinällä. Monet eivät osaa tulkita koiriaan eikä muiden koiria oikein. Rauhallisten koirien kanssa sujuu mutta ei besserwissereiden kanssa suju mikään.
-ap
Niin käy kun jollain ei enää ole muuta elämää kuin se yksi hurahdus. Sama juttu se on esim. jossain ruokavalioryhmissä (tsekkaappa esim. vhh- fb- ryhmä; joku söi aamupalaksi smoothien missä oli puolikas banaani, voi kamala sentään hyihyihyi ja tuollaisista ei täällä puhuta).
Vierailija kirjoitti:
Ap, luota itseesi. SINÄ tunnet koirasi parhaiten, ja SINÄ koulutat sinun koirasi. Ei kukaan muu, varsinkaan tuntemattomat näyttöjensä takaa.
Vinkkejä tietysti voi ja kannattaa ottaa vastaan. Mutta se olet sinä, joka päättää otatko ne käyttöön, koska sinä todellakin teet päätökset itse sen mukaan, miten parhaaksi näet. Voi niitä kokeillakin, mutta jonkun toisen hyökkäys ja päteminen voi olla todella kaukana siitä, mikä sinun koirallesi toimii.
Nuo tuolla unohtavat tosi usein, ettei koira ole mikään robotti.
Nyt vaan luotat itseesi ja kuuntelet itseäsi ja koiraasi.
Tsemppiä luppapöpelön kanssa! :)
Näin.
Esimerkiksi tuossa AP:n kaltaisessa ohitustilanteessa joku toinen olisi mennyt ohi, koska on todennäköisesti oppinut (tai ainakin lukenut) että niin tulee toimia. Se on hänelle oikea tapa ja todennäköisesti ja toivottavasti omalle koiralleen paras tapa toimia tässä tilanteessa. Hän teki siis ihan oikein.
Sitten taas toinen, joka on aivan samassa tilanteessa aivan eri koiran kanssa, voi tehdä aivan eri tavalla. Esimerkiksi tietoisesti tai tiedostamattaan huomatessaan, että koira näyttäisi tahtovansa kohdata tämän "vaaran", voi omistaja ihan hyvin todeta, että juuri tässä tilanteessa ja juuri tässä ilmapiirissä on hyvä idea rohkaista koiraa ja näyttää, ettei ole mitään hätää ja antaa nuuhkaista.
Niin kuin sinä teit, ja teit ihan oikein. Ohitus meni hyvin, ja koirasi sai positiivisen kokemuksen, koska SINÄ päätit sen hänelle antaa.
Just näin ap.
Sama täällä aaveella, kysyt jotain niin koiraasi ja sen rotua haukutaan heti yms.
Oma koirani mielellään tekee tuttavuutta toisten koirien kanssa. Kun toinen koira tulee vastaan katson aina miten koirat näyttävät suhtautuvan toisiinsa ja miten toisen koiran omistaja toimii. Päästän koiran nuuskimaan VAIN jos toisen koiran omistaja selvästi on myös halukas päästämään koiransa tutustumaan.
Silti saa tästäkin toiminnasta netissä negaa niskaansa joiltain. Mitä v*ttua se muille kuuluu, jos kaksi koiraa omistajineen ovat kaikki halukkaita pysähtymään tervehtimään?
Vierailija kirjoitti:
Oma koirani mielellään tekee tuttavuutta toisten koirien kanssa. Kun toinen koira tulee vastaan katson aina miten koirat näyttävät suhtautuvan toisiinsa ja miten toisen koiran omistaja toimii. Päästän koiran nuuskimaan VAIN jos toisen koiran omistaja selvästi on myös halukas päästämään koiransa tutustumaan.
Silti saa tästäkin toiminnasta netissä negaa niskaansa joiltain. Mitä v*ttua se muille kuuluu, jos kaksi koiraa omistajineen ovat kaikki halukkaita pysähtymään tervehtimään?
Niinpä. Ja kyllä sen koirastaankin näkee haluaako tutustua vai ei.
Ap
Minä sain kerran hirveän myrskyn niskaani kun pyysin, että juoksulenkillä olevat jätettäisiin rauhaan. Siis koirat eivät tulisi juoksevan ihmisen luo. Ja että eivät tulisi haistelemaan ketään ilman lupaa.
Voi ristus mitä kommentteja sain :(
Älä ota itseesi kaikesta kommentoinnista, AP.
Koiralähtöisten koulutusmetodien sisälläkin on tapauskohtaista hajontaa. Osa ei anna koiran koskaan tavata toisia hihnassa, minkä ymmärrän periaatteena hyvin, mutta kaikki eivät pidä näin tiukkaa linjaa. Vaikka meilläkään pentu ei yleensä saa tavata toisia koiria hihnassa, joskus luvan kanssa (ensin istuu ja katsoo minuun) saakin. Meidänkin koira aluksi haukkui kaikki toiset koirat, kun ei yksinkertaisesti tiennyt, mitä avaruusolentoja ne ovat (eri rotuiset kun näyttävät aivan eri olennoilta). On siis ollut myös hyödyllistä harvakseltaan käydä nuuhkaisemassa ja todeta, että koiria ovat nuo muunkinlaiset. Samoin näin on pystytty tapaamaan eri-ikäisiä koiria, joita ei muuten lähipiirissä ole leikkikavereiksi.
Kuulostaa, että teillä meni todella hienosti, AP! Voit olla ylpeä itsestäsi ja koirasta.
Ärsyttäviä ovat kyllä sellaiset koiranulkoiluttajat, jotka eivät kysy, saako koira tervehtiä, vaan antavat oman turrensa vaan kiskoa meidän pennun naamalla. Sellaisten alta koetan aina vaan kävellä pois.
Lisään vielä ettei ole ollut helppo tie kodinvaihtajan kanssa emmekä tutustu kaikkiin. Mutta onko väärin antaa koirankin kokea positiivisuutta kohdatessaan toisia koiria jotka eivät rähise sille ja eivät käyttäydy provoavasti? Ettei kaikki aio käydä sen kimppuun? Vai pitääkö sen pysyä koko ajan itse puolustuskannalla ja rähjätä kaikille koko ajan? Vai eikä sille tosiaan pidä opettaa myös sosiaalisia taitoja rauhallisten koirien kanssa lainkaan?