Miksi kokatessa on tärkeää voida jutella sohvalla istuville vieraille?
Eikö kaikki keittiö krääsät ja äänet häiritse olkkarin puolella, saati tiskiröykkiöt sitten kun itse sinne olkkariin istahtaa?
Kommentit (23)
On tärkeää saada olla samassa tilassa. Sen verran harvoin kuitenkin vieraille kokataan, että halutaan viettää niiden kanssa aikaa jutellen samalla. Eikä tule mitään sotkua ja tiskiröykkiöitä, kun saman tien laitetaan koneeseen likaiset astiat, ja siivotaan kokkaustarvikkeet pois pöydiltä.
No jos se koko saamarin ilta menee vääntäissä niitä sen seittemää ruokalajia, niin kai se on aika outoa ettei vieraitaan näe.
No mitä varten niitä vieraita sitten kutsutaan?
Kokatessa on kiva samalla jutella ja osallistua keskusteluun, jos vaikka tv:stä tulee jotain mielenkiintoista, pysyn jyvällä. En haluaisi olla yksin keittiöpiikana, samalla kun muut viihtyvät ja seurustelevat olkkarin puolella.
Ymmärrän, että jonkun huippukokin kokkausta olisi kiva seurata, mutta että tavallisen emännän. Kyllä tarjottavat ovat sellaisia, että tervetuloa pöytään vaan, kaikki on valmista!
Mä olen kyllä tehny etukäteen ruuat ja leipomukset. Musta olis outoa jos alkaisin sitten vasta väsää tarjoilua kun vieraat tulee ovesta. Katan myös ruokaluhuoneen pöydän valmiiksi. Ettekö te muut tee mitään etukäteisvalmisteluja?
Koska muuten kaikki tunkis sinne keittiöön eikä sinne mahtuisi.
Mulla kyse ei ole mistään illanistujaisista. Vaan ihan normaalissa elämässä pitkin päivää on ihmisiä paikalla. Tänään päivällä omaa väkeä kaksi ja muita 4. On kiva, kun voi siivota ruokia pois, kun viimeiset vielä pyörivät pöydässä (oli lapsia mukana tänään). Ja koko ajan voi jatkaa keskustelua aikuisten kesken.
Illalla syömässä oli omaa väkeä 4 ja muita 3. Taas joustavaa, kun kaikki ovat samassa tilassa, kaikilla vähän eri aikataulut menemisiensä kanssa.
Ja olen tänään kokkaillut ja valmistanut välipalaa 11 tuntia. Olisi kohtuutonta viettää tuollainen aika eristyksissä keittiössä. Onneksi olin taloa suunnitellessa sen verran elämänkokenut ja fiksu, että ymmärsin, että tupakeittiö on ihan ehdottoman hyvä juttu.
Kyllä mä teen suurimmat kokkailut ennen kuin vieraat tulevat. Kun vieraat tulevat, niin ruokia tuodaan silloin pöytään eikä aleta silloin vasta pilkkoa sipulia. Ja kun on erillinen keittiö, niin ei tarvitse vieraiden aikana käydä puunamaan keittiötä tai tiskaamaan. Ne ehtii vieraiden jälkeenkin. Ja itse en perusta muille keskustelusta kokkauksen lomassa muutenkaan.
Meillä on iso keittiö ja siellä sohva. Sinne kaikki vieraat aina hakeutuu. Seurustelu onnistuu siis ilman avokeittiötäkin.
Ihanaa kun se kalaruokien haju tarttuu sohvaan avokeittiössä kokatessa, liesituulettimesta huolimatta!
Minusta olisi suorastaan häiritsevää, jos olisin koko ajan kuin tarjottimella huhkimassa hikisenä keittiössä ruokalajien kimpussa. Varsinkinjos vieraat eivät ole hyvin läheisiä. Tämä on mielestäni taas joku muotibuumi, joka on markkinoijien kehittämä. Siis asunnot pitää suunnitella sellaisiksi, että keittiön jatkeena on olohuone, ruokailutila ja kaikki on avointa. Minulla oli joskus sitten sellainen koti, mutta koin sen hyvin hankalana ja halusin ihan vanhanajan suljettavan keittiön ovineen. Ja sitten tämä keittiösaareke, ei ikinä!
Tässä on selvästi kahta koulukuntaa. On niitä, joilla perheen ulkopuolisia vieraita käy vain kutsuttuna ja tapaamiset ovat muodollisia kyläilyjä. He ovat varanneet vieraille kalenterista ajan ja kaikki on etukäteen valmisteltu. Silloin erillinen keittiö ja olohuono toimivat.
Sitten on niitä, joilla väkeä kulkee ovesta sisään, tulevat milloin tulevat ja lähtevät kun lähtevät. Ja kodissa eletään kodin arkea ja rytmiä riippumatta siitä ketä paikalla kulloinkin on. Ruoka-aikaan katetaan pöytään niin monta lautasta kuin talossa sattuu sillä hetkellä olemaan ihmisiä. Silloin avokeittiö toimii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kyllä tehny etukäteen ruuat ja leipomukset. Musta olis outoa jos alkaisin sitten vasta väsää tarjoilua kun vieraat tulee ovesta. Katan myös ruokaluhuoneen pöydän valmiiksi. Ettekö te muut tee mitään etukäteisvalmisteluja?
No niin mut ku ei se oo tarpeeks hianoo. Ne eri ruokalajit tehdään pitkin iltaa niin kuin sinkkuillallisessa ja neljän tähden illallisessa vai mitä ne nyt olikaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kyse ei ole mistään illanistujaisista. Vaan ihan normaalissa elämässä pitkin päivää on ihmisiä paikalla. Tänään päivällä omaa väkeä kaksi ja muita 4. On kiva, kun voi siivota ruokia pois, kun viimeiset vielä pyörivät pöydässä (oli lapsia mukana tänään). Ja koko ajan voi jatkaa keskustelua aikuisten kesken.
Illalla syömässä oli omaa väkeä 4 ja muita 3. Taas joustavaa, kun kaikki ovat samassa tilassa, kaikilla vähän eri aikataulut menemisiensä kanssa.
Ja olen tänään kokkaillut ja valmistanut välipalaa 11 tuntia. Olisi kohtuutonta viettää tuollainen aika eristyksissä keittiössä. Onneksi olin taloa suunnitellessa sen verran elämänkokenut ja fiksu, että ymmärsin, että tupakeittiö on ihan ehdottoman hyvä juttu.
No onneksi olit elämänkokenut ja fiksu..Vaikutatat myös aika inhottavalta ihmiseltä kaikkine 11 tuntinesi..
En tulis sun ruokapöytään.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun se kalaruokien haju tarttuu sohvaan avokeittiössä kokatessa, liesituulettimesta huolimatta!
No siitä en tiedä, mutta kun ne sotkut ja astiat pitää heti siivota. Ja tiskikone pitää tietysti mekkalaa, ja omankin väen kesken kun haluaisi katsoa telkkaria. Tai toiset eivät haluaisi kuulla muissakin huoneissa sitä telkkaria koneen ylitse.
Vierailija kirjoitti:
Aloitit jo klo 9 etkä ole ehtinyt edes istahtaa. Saati syödä.
Kova päivä
Minusta se avokeittiö on kyllä vielä tärkeämpi ihan arkena perheen kesken. On mukavampi olla samassa tilassa. Eikä meillä siellä keittiössä ole mitään, mitä vierailtakaan kätkeä. Ja kuka pystyy tekemään esimerkiksi useamman ruokalajin illallisen muka valmiiksi kokonaan odottamaan? Illallinen voi kestää monta tuntia joten kyllä siellä keittiössä pitää välillä käydä väkisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitit jo klo 9 etkä ole ehtinyt edes istahtaa. Saati syödä.
Kova päivä
Voin sanoa, että oli. Kiva, että ymmärrät. Tällä viikolla on nyt kolme päivää samaa, sitten vähenee yksi aikuisruokailija miehistöstä ja illasta kevenee muutenkin.
Mulla on ruoka valmiina kun vieraat tulevat, en enää silloin kokkaile.
Minusta on ainakin tylsä kokata yksin keittiössä, jos kaikki muut seurustelevat olohuoneessa. Mutta onhan avoimessa olohuone+keittiö-yhdistelmässä se puoli, että keittiö on pakko pitää aika siistinä.