Mistä sen alistavan narsistin tunnistaa?
Muutama vuosi sitten tapasin unelmien miehen. Rakastava, hellä, tulee toimeen kaikkien kanssa. Olen hyvin läheinen perheeni kanssa ja hekin suorastaan rakastuvat mieheen kuten myös ystäväni. Oli niin ihanaa.
Tulin nopeasti vahingossa raskaaksi ja mies halusi pitää lapsen vaikka itse suhteen ollessa niin varhaisessa vaiheessa olin taipuvainen abortin kannalle. Pidimme lapsen.
Kaikki on ollut yhtä ruusuilla tanssimista. Mies tuki ja huolehti koko raskauden ostan terveellistä ruokaa ja vitamiineja. Tai sitten kyttäsi mitä syön ja kuinka liikun?
Saimme kauniin lapsen jolla oli pieni rakenteellinen poikkeama. Mies on muutaman otteeseen pohtinut ääneen että minä mahdan syyttää itseäni siitä. En, sellaista sattuu enkä olisi siihen voinut vaikuttaa vaikka lapsi minun sisälläni kasvoi. Mutta syyttääkö hän?
Jäin hoitamaan lasta kotiin. Siivoan joka päivä ja laitan ruokaa, mies tienaa hyvin ja elämä tuntuu helpolta.
En käy paljon ulkona mikä on pikkulapsi aikana aivan normaalia. Jos lähden ulos tunnen syyllisyyttä kun mies työpäivän jälkeen ei pääse rentoutumaan kun minä itsekkäästi halusin vapaata.
Olen ajatellut sitä koska palaan takaisin töihin, mies mieltäensin turhaan takaisin huonopalkkaiseen työhön kun voisin kotoa käsin hoitaa hänen yritystään ja hän maksaisi minulle palkaa. Lastakaan ei tarvitsisi pistää tarhaan kuin lyhyitä päiviä.
Olin juuri kipeä monta päivää, kuumetta 39 astetta ja koko ajan pyöritti, sitä jatkui kolme päivää. Mies alkoi näyttää nyrpeältä ja lopulta kun kysyin oli syy se että.hän joutuu tekemään kaikki kotityöt. Sanoi vielä lopuksi ettei jaksa katsoa naamaani kun se on koko ajan mutrussa enkä pidä muuta ääntä kuin tuskallisia huokauksia. Pyysin anteeksi sitä että olin sairas.
Välillä tuntuu ettei kaikki ole kohdallaan mutta onko se vain minun päässäni?
Kommentit (50)
Kontrollointi on ehkä se näkyvin? Haluaa vaikuttaa aiemmin mainittuihin päätöksiin ja ajatuksiin, tekoihin ja kaikkeen. Se voi olla myös hienovaraista, välittämiseen peiteltyä.
Tommy Hellsten on määritellyt rakkauden näin: se tahtoo toiselle pelkkää hyvää, antaa toiselle täyden vapauden, kunnioittaa toista. Toteutuuko nämä?
Meillä alkoi juuri tuolla tavalla. Mies halusi pian naimisiin ja vauvan. Alkoi vauvan syntymän jälkeen rajoittaa menemistäni. Sai raivareita tyhjästä, jos en vaikka ollut siivonnut täydellisesti joka päivä. Kieltäytyi tekemästäni ruoasta ja minun piti tehdä hänelle toinen ruoka. Ennen naimisiin menoa ja vauvaa ei ollut mitään merkkejä tällaisesta. Luulin vaan löytäväni täydellisen miehen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa ihmisissä on narsistisia piirteitä, ongelman tekee se kun niitä on paljon tai niitä ei hallitse. Itsen kanssa on tehtävä töitä niin että on toisesta riippumaton. Itsellänikin on usein syyllisyyden tunteita ja olen myös miettinyt samoja asioita kun sinä. Aloin kiinnittämään huomiota niihin tilanteisiin kun mies syyllisti ja otin aina puheeksi että miksi sanoit noin? Se sai hänetkin tunnustamaan itsessään sen minua moittivan puolen. Huomasin että jos hän moitti ja minä suutuin niin konflikti oli suurempi. Kun taas hän moitti ja otin asian huumorilla niin hänkin nauroi itselleen, että Oho tulipa hassusti sanottua, en tarkoittanut. Eli pointtini on että toista et pysty muuttamaan mutta omaa käytöstä ja reagointia kyllä, mikä johtaa erilaisiin lopputuloksiin. Mieti miksi sinä tunnet syyllisyyttä? Jokainenhan on vastuussa omistaa tunteistaan. Voisinko tässä tilanteessa tuntea toisin?
En häntä narsistiksi sanoisikaan, hain klikkiotsikkoa. Juuri noiden tapojen ja tunteiden tunnistaminen auttaa toimimaan. En halua jäädä jalkoihin vaikka mies ei sitä tahallaan tekisi.
Narsistiset ihmiset eivät siedä sairauksia ainakaan toisilla ja vähättelevät,,,,,,,koska he kuvittelevat olevansa täydellisiä ja yrittävät pyrkiä kieltämällä ongelmat itsessä ja muissa...se on valheellista elämää...........en tarkoita että valittaminen olisi hyvä asia asioitten realistinen hyväksyminen on paikallaan.....itselläni on lähipiirissä narsistisia ihmisiä.Olen kokenut monenlaista vähättelyä.Narsistin kanssa joko lähteen tilanteesa pois tai jää taistelemaan....haasteellista on koska empatikyky on niin puutteelinen....itse vaatii huomiota ja kehumista ei kuitenkaan anna samaa toiselle...kuvittelee olevansa maailmannapa........voi voi..............rankkaa........
voi ju..lauta.
Jos nyt kumminkin ap lähdettäisiin siitä, että kaikki epämieluisa miehessä (tai vaimossa) EI ole narsismia. Jokaisessa ihmisessä on vikoja, sinussakin. Olisiko silloin kiva, että miehesi alkaisi kysellä netissä muilta äijiltä skitsofrenian oireistoa, koska haluaa kyökkidiagnosoida sinut?
Entä, jos todellakin olet ollut vittumainen huokailija sairastellessasi, tuliko semmoinen pikkuseikka mieleesi? Mun mieskin on semmoinen, että kun sillä on vähänkään jotakin sairautta, se on ihan maansa myynyt kotimarttyyri, ja kyllä, se ärsyttää vaikka empaattinen ihminen olenkin.
Kaikki pikkuvitutukset ja viat EIVÄT ole perhana vie narsismia, vaikka se onkin av-mammojen lempi-kyökkidiagnoosi nykyään.
Sinulla ON oikeus olla kipeä ja harrastaa. Mutta se, että pyytelet asiaa anteeksi ei välttämättä ole miehen aikaansaannosta, vaan omaa kuvitelmaasi. Mahdotonta sanoa netitse muutaman lauseen perusteella, kumpi teistä tuon asetelman on aikaansaanut.
Joka tapauksessa sinä tietysti teet omat ammattivalintasi jne. Ja sinun pitää pitää puolesi, säilyttää ystäväsi ja harrastuksesi. Jos annat omasta tahdostasi niissä periksi, et voi oikeasti syyttää siitä miestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.narsistienuhrientuki.fi/
Paljon tietoa erittäin vakavasta narsismi-mielisairaudesta.
Narsismi on yksi vakavimpia mielisairauksia ja sairautena parantumaton.
Narsisteja ja skitsofreenikoita on sama määrä populaatiosta, eli noin yksi prosentti, mutta narsismi on paljon vaarallisempi mielisairaus toisille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.narsistienuhrientuki.fi/
Paljon tietoa erittäin vakavasta narsismi-mielisairaudesta.
Narsismi on yksi vakavimpia mielisairauksia ja sairautena parantumaton.
Narsisteja ja skitsofreenikoita on sama määrä populaatiosta, eli noin yksi prosentti, mutta narsismi on paljon vaarallisempi mielisairaus toisille ihmisille.
Skitsofreenikot ovat harvoin väkivaltaisia, kun taas narsistit ovat sitä aina. Jokainen narsisti on sitä psyykkisesti, ja moni myös fyysisesti.
tunnistat narsistit tästä:
- suhtautuu alentuvasti muihin
- käyttää hyväkseen muita ihmisiä
- valehtelee
- manipuloi
- ei omaatuntoa eli ei syyllisyydentuntoja
Näitä hoo moilasia ei valitettavasti tunnista ulkonäöstä vaan toimintamallit paljastuvat vähitellen. Onnea matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Tuo sinun anteeksipyytäminen ei ole normaalia. Sairautta tai väsymystä ei tarvitse pyytää anteeksi. Eikä ole tervettä tuntea syyllisyyttä, jos mies ei voi rentoutua.
Usko aina intuitiotasi. Älä koskaan epäile itseäsi. Jos tunne ja järki vie eri suuntaa, on tunne aina oikeassa.
Jos tunne ja järki vie eri suuntaan JÖRNIMINEN ON KIVAA JA SITÄ SIT HARRASTETAAN NIIN KAUAN ETTÄ KUMPIKIN MELKEIN KUOLEE
Mistä narsistin tunnistaa ?
https://narsismi.info/mista-narsistin-tunnistaa/
Äärimmäinen itsekkyys
Narsistinen persoonallisuushäiriö aiheuttaa ihmisessä äärimmäisen itsekästä, röyhkeää, sekä ylimielistä käyttäytymistä. Henkilön kyky tuntea empatiaa on hyvin puutteellinen, jopa lähimpänä olevia ihmisiä, puolisoa, lastaan tai vanhempaansa kohtaan.
Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivä ihminen tarvitsee ylenpalttisesti rakkautta, mutta ei osaa itse antaa sitä muille.
Käyttäytyminen on kylmää, laskelmoivaa ja korostuneesti aina henkilön omaa etua ajavaa.
Esimerkiksi anteeksipyynnön ja omien virheiden myöntämisen tarkoitus voi olla vain peliä, jolla saada asiat jälleen toimimaan henkilön oman tahdon mukaisesti.
Ylläolevan narsistin varmaan tunnistaakin, jos vain on sellaiseen aiemmin törmännyt. Ongelmana on ei-diagnoosia saavat, vahvasti narsistiset ihmiset. He eivät ole niin räikeitä, eivät niin pahoja hyväksikäyttäjiä, mutta alistaa osaavat. HE eivät ole räikeän ylimielisiä ja heiltä löytyy empatiaa.
Vierailija kirjoitti:
HE eivät ole räikeän ylimielisiä ja heiltä löytyy empatiaa.
Eli kyseessä ei siis ole narsisti lainkaan.
Harvoin kukaan muu syyllistää sairaudesta kuin narsisti ja psykopaatti.
Vierailija kirjoitti:
Siitä, että pikkuhousut kastuu.
Niin tämä!
Ainakin omassa tuttavapiirissä tuon luonteiset heput vetää naisia puoleensa kuin kärpäspaperi :D
Ollaan kyllä porukalla naurettu niin makeasti yhdelle jos toisellekin akalle. Ihan sama vaikka tyyppi on läski, lyhyt ja päälaelta kalju. Kunhan käytös on ku napoleonilla, niin kohta huoneessa löyhähtää märkä tussu. X-)
Vierailija kirjoitti:
Harvoin kukaan muu syyllistää sairaudesta kuin narsisti ja psykopaatti.
Harva on niin vakavasti mielisairas mitä narsisti ja psykopaatti ovat. Narsisti voi myös olla psykopaattinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistilla ei ole empatiakykyä. Jos väitetään, että narsisti on empaattinen, kyseessä ei ole narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistilla ei ole empatiakykyä. Jos väitetään, että narsisti on empaattinen, kyseessä ei ole narsisti.
Eihän kukaan ole niin väittänytkään. Alkuperäisessä lainauksessa puhuttiin "narsistisista" ihmisistä, ei narsisteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan ole niin väittänytkään. Alkuperäisessä lainauksessa puhuttiin "narsistisista" ihmisistä, ei narsisteista.
Ja narsismihan on siis erittäin vakava mielisairaus ja myös parantumaton.
"Mistä sen alistavan narsistin tunnistaa?"
Huomaatko, että tuossa aloitusviestin otsikossa lukee kyllä aika selvästi "narsisti"?.
Siitä että sulle valehdellaan koko ajan. Siitä alat tajuta. Et tunnista ulkonäön tai olemuksen perusteella. Pliisunkin näköinen ihminen voi olla narsisti. Sun ystävät haukutaan jne.