Kumpi on "terveellisempää", istua koneella pöydän ääressä vai maata sängyssä kone sylissä?
Aina sanotaan että pitäisi seistä mahdollisimman paljon eikä istumatyö ole terveellistä. Moni istuu kuitenkin tietokoneella paljon, mikä on varmaan jo pelkästään selälle huono tapa. Onko yhtään parempi istua/maata sängyllä datailemassa jos on sellainen mahdollisuus kun esim. tekee kotona töitä etänä? Kipeytyykö selkä yhtä lailla? Itselläni tuli aiemmin pöytäkoneella istumisesta pahoja jumittumia, mutta nykyään läppäri + sänky yhdistelmästä ei kipeydy mikään enkä ainakaan tunne olevani kovin jumissa. Taukoja täytyy tottakai pitää molemmissa tavoissa ja liikkua joka tapauksessa, mutta kumpi on noin muuten parempi vaihtoehto, jos koneella on oltava tuntikausia?
Kommentit (7)
Itse vuosia kotona työtä tehneenä sanoisin mutuna, että puoli-istuva asento ja kone syliin on parempi selälle ja kropalle muutenkin.
Itse teen töitä makuuasennossa läppäri sylissä. Istuma-asennossa en millään jaksaisi olla kokonaista työpäivää.
Niskan asentoon kannattaa kiinnittää huomiota makuullaan.
Aina kun mahdollista, olen mieluummin pitkälläni kuin istun. Luulin olevani laiska, mutta toivottavasti tämä olisi myös terveellistä
En tiedä, mutta minun läppärini alla on sellainen itsetehty 'japanilaistyylinen' , 38 cm korkea pikkupöytä, jossa tilaan juuri sopivasti läppärille,hiirimatolle, muistiinpanoliuskoille ja pienelle pöytävalaisimelle. Sen edessä on vanhasta plyyshisohvasta otettu istumatyyny ja toinen pyöreä pikkutyyny, jonka laita peffan alle, eli sijoitan sen pohkeiden ja säärien takapintojen väliin. Asento sellainen 'japanilainen', tottakai.Hyvin on toiminut, eikä vie huoneen nurkassa liikaa tilaakaan.
hHAllloooo