Uusi miesystävä veloissa ja luottotiedoton, itse valmistun pian OTM, järkeä?
Pystyn kyllä kustantamaan oman elämäni, mutta kannattaako miehen kanssa muuttaa yhteen vai ei?
Kommentit (36)
Pitäiskö siis odottaa, että mies saa velat kuitattua? Siihen menisi vielä monta vuotta. 2000 € kuukausipalkasta ei jää käteen kovin paljon vuokran ja lyhennysten ym. laskujen jälkeen. Hänelle jäisi enemmän rahaa lyhennyksiin, jos jakaisimme vuokran. Ap
En nyt halua avautua siitä, miksi mies on veloissa. Kyse ei ole kuitenkaan pikavipeistä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö siis odottaa, että mies saa velat kuitattua? Siihen menisi vielä monta vuotta. 2000 € kuukausipalkasta ei jää käteen kovin paljon vuokran ja lyhennysten ym. laskujen jälkeen. Hänelle jäisi enemmän rahaa lyhennyksiin, jos jakaisimme vuokran. Ap
Miksi sinä ihan väenväkisin haluat maksaa ne miehen velat?
Kerro nyt ekana mistä ne on edes tulleet?
Riippuu miehestä. Minä olin se yliopiston käynyt, hyväpalkkaisessa työssä, joka otti luottotiedottoman duunarimiehen, jolla oli ainoa omaisuus huonekalut ja 1000 Euron auto. Toisaalta miehellä oli hyvä selitys ongelmilleen ja on ahkera työssään. Ei velkaantunut arjessa lisää, vaikka täytyy myöntää, että jotenkin on huoleton... No, velka-asiat hoidettiin saneerauksen kautta ja sen jälkeen minä pidin rahaohjia käsissä. Mies on enemmän sellainen päivänperho, minä ennakoin enemmän tulevaa.
Muutaman vuoden päästä mies keksi, että haluaa perustaa firman uudelleen. (edellinen kaatui syliin) Lähdin tukemaan oman työni ohessa projektia ja firma on ollut todellinen menestys. Minä hoidan edelleen firman raha-asioita ja olen tiukkana siinä, mutta mies on ahkera, vastuuntuntoinen työssä ja hyvä myymään olematta torikauppias. Näin menee loistavasti, kun mies tekee kaiken muun työntekijöiden kanssa paitsi maksaa laskut ja valvoo tilejä. Välillä tuntuu, että rahaa tulee ovista ja ikkunoista tällä hetkellä... Voisin hyvin jättää oman työni jo pois, vaikka toki minun palkalla on väliä, ettei tässä miljonäärejä olla, mutta varakkaita pikkuhiljaa.
Eli miettisin niitä velkaantumisen syitä ja onko mies muuten ahkera, kyvykäs työssään ja sillai kiltti, ettei touhuile mitään selkäsi takana. Voithan sinä hoitaa raha-asiat teidän elämässä, jos mies muuten tuo kortensa kekoon, eikä omin päin hanki velkoja.
Eli et kerro syytä velkaantumiselle, etkä tulevaisuuden suunnitelmistanne mutta kyselet mielipiteitä. Mistä minä tietäisin.
Ei tuo suhteenne kovin lupaavalta kuulosta jos 2 kk seurustelun jälkeen tapailumatkat tuntuu jo raskailta...
Muuttakaa yhteen vain, mutta suosittelen tekemään omat vuokrasopimukset, silloin vastuu ei lankea vain sinulle jos mies jättäisikin osuutensa maksamatta ja pääsisit irtautumaan asunnosta helpommin. Pidä myös huoli, että pidätte raha-asianne erillään, jotta et vahingossakaan joudu vastuuseen hänen veloistaan. Pidä myös varasi kun hankitte irtainta omaisuutta. Onko mies ulosotossa? Omaisuuden erottamisella pidät huolta ettei sinun omaisuuttasi ulosmitata.
Vierailija kirjoitti:
Sinua ei näytä kiinnostavan mikään muu kuin raha. Tee palvelus miehelle ja itsellesi ja anna miehen mennä menojaan, löytää varmasti paremman naisen.
Vierailija kirjoitti:
En nyt halua avautua siitä, miksi mies on veloissa. Kyse ei ole kuitenkaan pikavipeistä. Ap
Sitten meistä kukaan ei voi vastata kysymykseesi. Ilmeisesti syynä on jonkin sortin vastuuttomuus, kun syytä salailet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä ihan väenväkisin haluat maksaa ne miehen velat?
Kerro nyt ekana mistä ne on edes tulleet?
Ei vaan haluan meille jäävän enemmän rahaa yhteisiin juttuihin. Nyt miehellä ei ole varaa juuri mihinkään . Ap
Velkaantuminen liittyy miehen entisiin työkuvioihin. On mies ehkä vähän impulsiivinen rahankäyttäjä, mutta käy kuitenkin ihan rehellisissä töissä. Ap
Vierailija kirjoitti:
En muuttaisi ainakaan vielä.
Toisin sanoen odota, että hän on sinua rikkaampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä muuta yhteen. Yhdessä voi olla muutenkin. Muuttakaa yhteen vasta sitten kun voitte tehdä sen tasaveroisina ja molemmilla on taloudellinen tilanne kunnossa.
Vastustaisitko myös esim. lääkärimiehen ja päiväkodintädin avoliittoa, koska eivät ole taloudellisesti tasaveroisia?
Mutta sehän on eri asia!
Vierailija kirjoitti:
Ihailen järkevyyttäsi, mutta täytyy myöntää että kun itse rakastuin korviani myöten nykyiseen mieheeni niin tällaiset asiat eivät kyllä käyneet mielessänikään.
(Siis, totta kai parempi ajatella tällaisia etukäteen, mutta onko tämä suhde nyt kuitenkaan se oikea jos pystyy 2 kuukauden jälkeen ajattelemaan näin kylmän järkevästi?).
2 kk jälkeen ei muuteta kenenköön kanssa yhteen, niin se vaan on. Epäilysi kertoo siitä, ettei aika ole vielä kovin kypsä.
Meillä myös tunti suuntaansa etäisyyttä ja näin 8kk jälkeen ei tunnu vieläkään hankalalta. Mies on työtön, eikä hänellä(kään) ole rahaa juuri mihinkään. Siksi keksitään halpoja/ ilmaisia juttuja: laitetaan kotona hyvää ruokaa (sen sijaan että käydään ulkona), saunotaan, käydään kävelyllä, ilmaisissa taidenäyttelyissä/museoissa, piipahdetaan näkötornilla ihailemassa maisemia & pussailemassa, kesällä piknikillä jne. Mielikuvitusta kehiin, niin raha ei ole este.
Jos parin tonnin uo- velka, niin ne kuittaa parissa vuodessa. Jos 50-100 tonnia tai enemmän, niin kannattaa pitää omat rahat.
Vastustaisitko myös esim. lääkärimiehen ja päiväkodintädin avoliittoa, koska eivät ole taloudellisesti tasaveroisia?