Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistinen ihminen myrkyttää jälkipolvensakin

Vierailija
03.09.2017 |

Mummini on vahvasti narsistinen, ja äitini on joutunut tästä kärsimään heti synnyttyään "ei-toivottuna kakarana". En täällä jaa niitä järkyttäviä yksityiskohtia mummini käytöksestä äitiäni kohtaan, koska kunnioitan äitini tahtoa pysyä asiasta vaiti.

Äitini on kuitenkin suoriutunut uskomattoman hyvin meidän kolmen lapsen kasvattamisesta, suhteessa siihen millaiset eväät hänelle on tarjottu tähän maailmaan. Kaksi sisarustani on todella vahvoja persoonia. Minä olen kiltti ja hyväntahtoinen nössö, jota on helppo polkea.
Äitini jostain syystä tiedostamattaan piikittelee minua tasaisin väliajoin. Esimerkiksi viimeisin kommentointi valokuvasta, jonka otin miestäni varten (hänen serkustaan ja minusta), mutta jonka jaoin lopulta myös perheemme yhteiseen Whatsapp-ryhmään. Puhuimme äitini kanssa kuvajaon jälkeen puhelimitse, ja jakamani kuva tuli puheeksi. Äitini kommentoi miehen serkkua positiivisesti, mutta minusta kommentoi negatiiviseen äänensävyyn, että "sulla oli kyllä sellanen poseeraus päällä". Vaikka kyseessä oli mielestäni tavallinen kuva, jossa hymyilin tuolilla istuessani.
Toinen esimerkki on, kun kerroin minulla olevan ensi viikolla työhaastattelu. Kerroin, etten ole varma mitä puen päälleni ja siksi aion penkoa vaatekaappini tänään. Äitini kommentoi asiaan suunnilleen näin: "niin kun sulla on sellaisia (viittaa halpaan) vaatteita ne sun vaatteet. Eikös sulla vois olla jotain normaalia. Ja miksei sulla vois olla sellaista perus jakkupukua? Siellä töissä ei voi pitää mitään tissipaitoja."
Olen vasta muuttanut takaisin Suomeen vähäisen vaatemäärän kanssa, enkä ole ollut jakkupukuja vaativassa työssä. Siispä en todellakaan ole ajatellut juoksevani ensimmäisenä jakkuostoksille. Juu, enkä pukeudu rintoja paljastaviin vaatteisiin, päinvastoin.

Olen yleensä aina ollut hiljaa, jos äitini käyttäytyy vastaavanlaisesti, mutta nyt sain kerättyä itseni ja sanoin hänelle, että hänen toistuva piikittelevä käytöksensä tuntuu pahalta. Äitini pahoitteli asiaa ja se puheenaihe jäi siihen emmekä enää palanneet asiaan. Tavallaan lakaistiin maton alle. Joka tapauksessa äitini käytös satuttaa, vaikka tiedän syyn hänen käytökseensä.

Helpottipa kirjoittaa tämä.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oisin vetänyt ihan täydet kilarit noista 😬

Mutta meilläpä huomauttaminen ei todellakaan sujuisi noin leppoisasti vaan äidiltä tulisi järkyttynyttä paheksuntaa siitä, miten mulle ei voi sanoa mistään. Kyllä voi, kun pikkuisen miettii, millälailla asioista sanoo.

Vierailija
2/5 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivikissaäiti kirjoitti:

Mä oisin vetänyt ihan täydet kilarit noista 😬

Mutta meilläpä huomauttaminen ei todellakaan sujuisi noin leppoisasti vaan äidiltä tulisi järkyttynyttä paheksuntaa siitä, miten mulle ei voi sanoa mistään. Kyllä voi, kun pikkuisen miettii, millälailla asioista sanoo.

Voi ei. :( En osaa kuvitellakaan, miten tuskaista olisi mikäli jompikumpi vanhemmistani olisi narsistisia. Tässäkin on jo mutusteltavaa. Sitä vaan toivoo, ettei itse ole sisäistänyt vanhemman vinksahtaneita käytöstapoja ja ajatusmalleja. Ja jos on, niin että niistä mainittaisiin.

Voimia sinne!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
4/5 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia sulle ap!

Vierailija
5/5 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä narsistianoppi, joka suuttuu jo siitä jos sanoo oman mielipiteensä (ja se on eri kuin hänen mielipide). Loukkaantuu herkästi (häntä on loukattu-tyyliin) ja kaikki kuulemma ovat hänelle kateellisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi