Exän kanssa kahvilla käyminen - ok vai ei?
Mietin asiaa näin parisuhteessa olevana. Entinen miesystäväni on pyytänyt minua kahville kanssaan, sillä hän on muuttamassa ulkomaille ja hän haluaa tavata vanhoja tuttujaan ennen lähtöään.
Minä ja hän seurustelimme vain vuoden verran useita vuosia sitten, ja päätimme suhteemme ystävällisissä merkeissä todettuamme, ettemme sovi romanttisessa mielessä yhteen. Pidimme aika paljonkin yhteyttä ystävinä eron jälkeen, mutta se hiipui kun molemmat löysimme uudet kumppanit.
Kerroin miehelleni tästä kahvikutsusta, ja hän sanoi että saan tietenkin mennä jos niin haluan, mutta hän ei ole ajatuksesta varsinaisesti riemuissaan. En olisi itsekään, vaikka siihen ei mitään järjellistä syytä olisikaan.
Ehkäpä jätän nämä kahvit väliin, etten vain loukkaa miestäni, mutta tilanne on saanut minut miettimään mikä on ok ja mikä ei, mitä tulee entisiin kumppaneihin. Ajatus exän tapaamisesta tuntuu varmaan siksi luonnolliselta ja kivaltakin ajatukselta, kun me kerran seurustelimme vain vähän aikaa ja sen jälkeen olimme lähinnä ystäviä jonkin aikaa. Jos takana olisi pitkä suhde ja enemmänkin intohimoista tai riitaisaa taustaa, olisi päätös helpompi.
Mielipiteitä?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Jätä väliin jos haluat panostaa suhteeseesi.
Varmaan jätänkin. Vaikka itse tiedän, ettei asiassa ole yhtikäs mitään epämääräistä, niin kun mieheni myönsi ettei ajatus tunnu hyvältä, en minä varmaan voi hyvällä omatunnolla mennä. Vaikka se vähän töykeältä tuntuukin tätä exää/ystävää kohtaan.
ap
Mielestäni ihan täysin ok, vaikka olisi ollu pitempikin suhde.
Mä olen itse hyvä ystävä exieni kanssa, ja samoin on mieheni. Minusta olisi omituista lopettaa yhteydenpito kokonaan, jos exät ovat ihan kunnollisia ja hyviä ihmisiä. Voi sitä tietysti olla ystävä vaikkei parisuhde ollutkaan mahdollinen.
Miksi ihmeessä eksän kanssa kahvilla käyminen loukkaisi ketään? Voisiko joku selittää!
No jos et ala pettämään sitä nykyistä miestä exäsi kanssa, niin siinähän käyt kerran kahvilla, tuskin se ketään kiinnostaa. Jos se eksä on ulkomaille pysyvästi lähdössä niin tuskin se nyt sieltä joka päivä tänne lentelee sua kahville kyselemään.
Olen käynyt exän kanssa ulkona syömässäkin. Liitto oli lähes 20v, yhteiset lapset ja jokunen lapsenlapsikin. On aivan luonnollista olla toimivissa väleissä jo tuon jälkikasvunkin takia.
Mukavaa että löytyy ihmisiä joiden mielestä kahville meneminen olisi ok! Sillä rehellisesti sanottuna tekisi mieli mennä. Tähän ei sisälly minkäänlaista epälojaaliutta rakasta miestäni kohtaan. Haluaisin vaan pitkästä aikaa nähdä ihmisen, jonka kanssa olen ollut (ystävänä!) läheinen kauan sitten. Mutta edelleen, jos se tuntuu miehestäni ikävältä niin mieluummin olen ylivarovainen ja en mene.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa että löytyy ihmisiä joiden mielestä kahville meneminen olisi ok! Sillä rehellisesti sanottuna tekisi mieli mennä. Tähän ei sisälly minkäänlaista epälojaaliutta rakasta miestäni kohtaan. Haluaisin vaan pitkästä aikaa nähdä ihmisen, jonka kanssa olen ollut (ystävänä!) läheinen kauan sitten. Mutta edelleen, jos se tuntuu miehestäni ikävältä niin mieluummin olen ylivarovainen ja en mene.
ap
Ja odotat tästä nyt kehuja ja suosionosoituksia? Et ainakaan minulta saa. Ensinnäkin minusta olisi maailman luonnollisin asia käydä kahvilla eksän kanssa ja toiseksi, jos et kerran halua mennä niin minkä ihmeen takia nyksällesi edes vihjailit kahville menosta? Olisit ollut ihan hiljaa koko kutsusta. Mutta ilmeisesti haluat, että sinua pidetään nyt maailman parhaana tyttöystävänä, kun jätit menemättä.
Muistathan kuitenkin, että käytöksesi ei velvoita nyksääsi toimimaan samoin. Jos hän joskus haluaa kahvitella eksänsä kanssa, niin sinun on aivan turha alkaa ulvoa, että "en minäkään lähtenyt vaikka pyydettiin".
Surullista eksäsi kannalta, ettei hän saa tilaisuutta tavata sinua.
Puhu nykyisen miehesikin kanssa asiasta enemmän. Onko teillä pitempi suhde jo takana kuin tämän entisen kanssa?
Suhteen laadusta kertoo paljon se, miten se antaa mahdollisuuden pohtia omaa menneisyyttäänkin. Jos entisen kanssa on kaikki loppuunkäsitelty, tapaaminen voi auttaa sinua eteenpäin nykyisessäkin suhteessasi. Ei se ole vain mieheltäsi pois jos olet väleissä entiseesi ja tapaat hänet. Jokaisen pitää käydä se oma kasvunsa, omat juttunsa läpi vaikka onkin suhteessa. Siinä jos kumppani alkaa rajoittamaan elämää, se syö suhteelta energiaa kehittyä ja jalostua parhaaksi mahdolliseksi.
Siihen suhteen kasvuun kuuluu tietysti myös mustasukkaisuuden tunteiden käsittely ja luottamuksen rakentaminen. Onnea!
Vierailija kirjoitti:
ap
...eli olet mieluummin täysin tossun alla ja annat miehesi päättää kaikki tekemisesi ja menemisesi? Onnea valitsemallasi tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ja odotat tästä nyt kehuja ja suosionosoituksia? Et ainakaan minulta saa. Ensinnäkin minusta olisi maailman luonnollisin asia käydä kahvilla eksän kanssa ja toiseksi, jos et kerran halua mennä niin minkä ihmeen takia nyksällesi edes vihjailit kahville menosta? Olisit ollut ihan hiljaa koko kutsusta. Mutta ilmeisesti haluat, että sinua pidetään nyt maailman parhaana tyttöystävänä, kun jätit menemättä.
Muistathan kuitenkin, että käytöksesi ei velvoita nyksääsi toimimaan samoin. Jos hän joskus haluaa kahvitella eksänsä kanssa, niin sinun on aivan turha alkaa ulvoa, että "en minäkään lähtenyt vaikka pyydettiin".
Surullista eksäsi kannalta, ettei hän saa tilaisuutta tavata sinua.
Hmm, et kyllä tulkinnut minua oikein. Olen helpottunut kuullessani että minua ei pidetä moraalittomana kun mielelläni tapaisin tämän exän, vaan monet näkevät asian ilmeisesti ihan normaalina ja hyväksyttävänä. Miehelleni kerroin kutsusta, kun meillä nyt on tapana muutenkin puhua mistä tahansa. Vaikka olisin suoraan kieltäytynyt menemästä, olisin silti maininnut asiasta.
Minulla ei myöskään ole tapana ulvoa miehelleni yhtään mistään. Hän on kanssani vapaaehtoisesti, ja jos hän haluaa tavata jonkun vanhan tutun, olkoon sitten vaikka ex, niin en tietenkään yrittäisi sitä estää.
ap
Tottakai voi mennä.
Kyllä aikuisten ihmisten tulee kestää se että on ollut elämää ennenkin ja että on hyvissä väleissä exän kanssa. Ja ennenkaikkea LUOTTAA siihen nykyiseen puolisoon.
Olen itse exän kanssa hyvissä väleissä tietenkin. Miksi en olisi.
Vierailija kirjoitti:
Puhu nykyisen miehesikin kanssa asiasta enemmän. Onko teillä pitempi suhde jo takana kuin tämän entisen kanssa?
Suhteen laadusta kertoo paljon se, miten se antaa mahdollisuuden pohtia omaa menneisyyttäänkin. Jos entisen kanssa on kaikki loppuunkäsitelty, tapaaminen voi auttaa sinua eteenpäin nykyisessäkin suhteessasi. Ei se ole vain mieheltäsi pois jos olet väleissä entiseesi ja tapaat hänet. Jokaisen pitää käydä se oma kasvunsa, omat juttunsa läpi vaikka onkin suhteessa. Siinä jos kumppani alkaa rajoittamaan elämää, se syö suhteelta energiaa kehittyä ja jalostua parhaaksi mahdolliseksi.
Siihen suhteen kasvuun kuuluu tietysti myös mustasukkaisuuden tunteiden käsittely ja luottamuksen rakentaminen. Onnea!
Kiitos onnentoivotuksista. Tuon exän kanssa olin tosiaan vain vuoden, nykyisen kanssa jo 4 vuotta. Meillä ei ole salaisuuksia, vaan tiedämme mm. toistemme parisuhdehistorian pääpiirteet. Mies myös tietää, että tämä nimenomainen ex ei ollut minulle mikään suuri rakkaus, vaan ihminen jonka kanssa ystävyys toimi paremmin.
En ole koskaan rajoittanut elämääni parisuhteen takia, enkä aio aloittaakaan. Tämä kahvikutsu ei ole kovin iso asia, ja miehenihän sanoi että voin halutessani mennä, mutta tiedän kyllä ettei ajatus häntä myöskään ilahduta. Siksi tässä mietin että olisiko parempi jättää menemättä vaan, kun asia ei ole itselleni supertärkeä. Pitänee vielä pohtia.
ap
Minä olen ollut exän kanssa kahvilla yhdessä nyxän kanssa. Mikset pyydä miestäsi mukaan, Ihan kaveripohjalta.
Mietin, että asiaa ei tarvitse edes pohtia, jos kyse on tosiaan ystävyydestä. Se, että on ex, ei välttämättä määritä mitään. Usealla se vaikuttaa jotenkin jommassa kummassa tapauksessa, missä ystävän kanssa ei aiheuttaisi onhgelmaa.
1.Ystävän kanssa voi lähteä kahville miettimättä, että voiko lähteä.
2.Ystävä voi tulla myös kahville, vaikka puoliso olisi paikalla.
Kävin pari vuotta sitten työmatkalla kaupungissa (ulkomailla), missä asuu eksäni vuosien takaa. Ei tullut mieleenikään edes kysyä kumppaniltani, mitä hän ajattelisi jos kävisin eksäni kanssa kahvilla. Ei meillä ole tapana ripittäytyä muutenkaan jokaisesta asiasta, mitä työpäivien tai ylipäänsä päivien aikana tapahtuu. En tietenkään olisi liioin sitä kieltänyt tai tarkoituksella pyrkinyt salaamaan, mutta en todellakaan tajua miksi pitää kysyä lupaa tuollaiseen asiaan.
(Se kahvilla käynti em. tilanteessa jäi toteuttamatta siksi, ettemme saaneet aikataulujamme sovitettua yhteen.)
Olen paljon enemmän huolissani, ellei voi tavata aiempaa puolisoaan kahvilla ja jutellen. Tai että on niin huonot välit, että sillat poltettu kokonaan. Näissä on usein taustalla väkivaltaa henkisesti ainakin. Tai muuta ikävää. Särähtää pahan kerran, jos mies ei puhu entisestään kuin huonoa. Tai kaikista entisistään. Mielestäni tuollaisella miehellä ei ole ainesta alkaa parisuhteeseen.
Kuulostaa aika muodolliselta tapaamiselta jopa, jos niin voi sanoa,- onhan hänellä edessään elämänmuutos ja ette varmasti ainakaan tuon vaiheen aikana tai jälkeen tule pitämään yhteyttä sen kummemmin. Mielestäni voit hyvin mennä lähtökohdat ottaen huomioon (olitte enemmälti vain ystäviä, erosta aikaa, ei pitkä suhde ja juurikin nuo "hyvästit".) Asialliselta kuulostaa kaikin puolin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut exän kanssa kahvilla yhdessä nyxän kanssa. Mikset pyydä miestäsi mukaan, Ihan kaveripohjalta.
En tullut tuota ajatelleeksi :) Mieheni ei ole tätä exää tavannut joten tapaamisen luonne muuttuisi aika lailla, mutta mitäpä väliä sillä. Tämä voisi olla ok ratkaisu.
ap
Jätä väliin jos haluat panostaa suhteeseesi.