Lapsella ei ole sitä ns. parasta kaveria
Lapsellani ei ole koskaan ollut hyvää ystävää. Hän ei ole koskaan puhunut kenestäkään erityisestä kaverista. Jos olen kysynyt, haluaisiko hän kutsua jonkun leikkimään, ei kuulemma halua. Ketään ei ole kutsunut häntä leikkimään, vaikka muut tarhakaverit näkevät toisiaan tarhan jälkeen. Synttäreille tuli alkuun paljon kutsuja. Viime vuonna tuli yksi kutsu, edellisenä sama. Ajattelin, että johtuu ehkä siitä, ettei ole itse pitänyt juhlia. Tänä vuonna hän piti juhlat ja lähes kaikki kutsutut kuitenkin tulivat.
Lapsi on aina ollut hoitotätien mukaan todella pidetty leikkikaveri ja leikkinyt porukassa muiden mukana. Silti olen hänet tosi usein kotiin hakiessa löytänyt jostain nurkasta yksin leluineen. Tuntuu, että hän jää aina jollain tavoin kolmanneksi tai viidenneksi pyöräksi. Kaikilla on se paras kaveri, mutta hän jää yli.
Olenko turhaan huolissani? Kuuluuko tämän iläisellä (6v) vielä olla "tärkeitä" kaverisuhteita? Jotenkin tuntuu, että kaikilla muilla on. Lapsella on hieman nuorempi sisar. Voiko olla, että siinä on hänelle riittävästi kaveria...?
Kommentit (4)
Turha huolestua... mulla ei ollut kavereita eskarista ysiluokalle ollenkaan ja se oli fine.
Miksi sinulle on tärkeää että lapsella olisi paras kaveri? Oliko itselläsi paras kaveri ja yrität saada lapsellesi samanlaiset kokemukset ja muistot kuin itselläsi? Anna lapsen olla oma itsensä, ja elää itsensä näköistä elämää.
Ei kaikki kaipaa perheen ulkopuolisia tiiviitä syviä ihmissuhteita. Voi olla hyväkin juttu ettei lapsi tarvitse "bestistä" olemassaolonsa vahvistikseksi, vaan riittää itselleen JA osaa kuitenkin tehdä yhteistyötä ja nauttia ihmisten seurasta.
Meillä on introvertti-lapsi, jolla on kavereita ja joka viihtyy seurassa mutta joka on aina hoidosta hakiessa leikkimässä yksin, koska siinä vaiheessa päivää kaipaa jo enemmän omaa tilaa. Eikä ainakaan arki-iltaisin jaksaisi vierailuja vielä päälle. Päivän aikana kyllä leikkii muiden kanssa ja paikalle tullessa selvästi muutama lapsi aina huoma ja innostuu :)
Ehkä hän vain viihtyy yksikseen? Toiset tarvitsee enemmän omaa rauhaa kuin toiset, jos lapsi ei koe jäävänsä ulkopuolelle, älä turhaan stressaa lapsen puolesta.