2,5-vuotias menee klo 18.30 nukkumaan
Mikähän neuvoksi? En arkisin näe lähes ollenkaan taaperoa, joka nukahtaa jo klo 18.30, vaikka yritetään pitää valveilla. Nukahtaa esim lattialle.
Ongelma on, että en ehdi olla hänen kanssaan juuri ollenkaan työpäivän jälkeen, koska tulen töistä aikaisintaan klo 18 (työpäivä 9-17, päälle työmatka). Toisaalta lapsi herää aamulla viiden jälkeen. Ei hyvä, koska hoitoon lähdemme vasta klo 7.30, ja aamulla haluaisimme nukkua vähintään 6.30 asti.
Lapsi on perhepäivähoidossa, jossa nukutaan päikkärit. Mutta ehkä ne eivät ole tarpeeksi pitkät? Aina on vanhempia, jotka toivovat hoitajan rajoittavan unia, jotta lapsi kävisi klo 19 nukkumaan ja vanhemmat saisivat lapsivapaata illalla. Mutta meillä on toisin. On kamala ikävä, ja työaikoja tai -matkoja en voi muuttaa.
Kommentit (29)
Lapsi on hoidossa 10,5-11 tuntisia päiviä? Etkö todellakaan voi vaikuttaa työaikaasi - tai jopa jäädä hoitovapaalle.
Mulla oli sama ongelma, kun lapsi meni hoitoon 2,5-vuotiaana, paitsi että lapsi ei nukkunut laisinkaan päiväunia. Yöunia veti 18:30-7:30, joten yhteinen aika oli minimissä.
Ei ollut muuta ratkaisua kuin aika. Nykyään on 4 v ja kukkuu ainakin klo 21 saakka.
Lasta kannattaa ulkoiluttaa, leikkipuistoon tai pihalle klo 18 puoleksi tunniksi. Na sitten aloittaa iltapuuhat 18.30. Silloin ehkä nukahtaminen tapahtuu 19.15 ja aamuherääminen korjaantuu kohdilleen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla on usein jonkinlainen luontainen rytmi, jota on hankalaa muuttaa. Meillä on pojat aamuvirkkuja, heräävät 5.30-6.30 riippumatta siitä, milloin menevät nukkumaan. Valvottaminen lisää ainoastaan seuraavan päivän kiukun määrää.
Suosittelen aikaistamaan omaa nukkumaanmenoa. Lapsi on aamulla virkeimmillään, ja saat nauttia rauhaisasta olosta lapsen kanssa aamuisin.
Illalla väkisin valvottaessa saat "nauttia" väsyneestä tai ylikierroksilla käyvästä lapsesta.
Valitettavasti aikainen aamu on huono aika seurusteluun. Lähdemme klo 7 viemään isoveljeä eskariin, ja sen jälkeen taapero päivähoitoon 7.30 jälkeen. Heräämisen jälkeen joudun tekemään myös omat aamutoimet, työssä panostettava ulkomuotoon, joten aamun aika ei ole rentoa yhdessäoloa. Työmatka vielä yli tunnin, eli en minä töihin lähde klo 9. Sellaista on pk-seudulla. Pikkupaikkakunnalla kaikki varmaan 5 min säteellä..
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on hoidossa 10,5-11 tuntisia päiviä? Etkö todellakaan voi vaikuttaa työaikaasi - tai jopa jäädä hoitovapaalle.
Olen koeajalla, ja kun se loppuu, lapsi on yli 3. Työssäni lyhennetty työaika on mahdoton. Eikä minun pitäisi v 2017 joutua puolustelemaan sitä, että naisena teen kokonaisen työpäivän. Eli en. Ei hän ole noin pitkiä päiviä, isänsä hakee klo 15.30.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla on usein jonkinlainen luontainen rytmi, jota on hankalaa muuttaa. Meillä on pojat aamuvirkkuja, heräävät 5.30-6.30 riippumatta siitä, milloin menevät nukkumaan. Valvottaminen lisää ainoastaan seuraavan päivän kiukun määrää.
Suosittelen aikaistamaan omaa nukkumaanmenoa. Lapsi on aamulla virkeimmillään, ja saat nauttia rauhaisasta olosta lapsen kanssa aamuisin.
Illalla väkisin valvottaessa saat "nauttia" väsyneestä tai ylikierroksilla käyvästä lapsesta.
Valitettavasti aikainen aamu on huono aika seurusteluun. Lähdemme klo 7 viemään isoveljeä eskariin, ja sen jälkeen taapero päivähoitoon 7.30 jälkeen. Heräämisen jälkeen joudun tekemään myös omat aamutoimet, työssä panostettava ulkomuotoon, joten aamun aika ei ole rentoa yhdessäoloa. Työmatka vielä yli tunnin, eli en minä töihin lähde klo 9. Sellaista on pk-seudulla. Pikkupaikkakunnalla kaikki varmaan 5 min säteellä..
Terveisiä pikkupaikkakunnalta Multialta. Lapsen päiväkotiin on 21km😎Joskua talvella saa odottaa aura-autoa, että päästään lähtemään.jutellaan paljon lasten kanssa automatka
Lauletaan, kerrotaan satuja, päivän kuulumisia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä pikkupaikkakunnalta Multialta. Lapsen päiväkotiin on 21km😎Joskua talvella saa odottaa aura-autoa, että päästään lähtemään.jutellaan paljon lasten kanssa automatka
Lauletaan, kerrotaan satuja, päivän kuulumisia jne.
Leppoisaa. Minulla ei ole autoa. Joten ensin bussilla eskariin, sieltä hoitoon toisella bussilla. Josta töihin bussilla, sitten metrolla ja vielä uudelleen bussilla. Töissä olen 2 h sen jälkeen kun lähdettiin lasten kanssa kotoa.
Leppoisaa. Minulla ei ole autoa. Joten ensin bussilla eskariin, sieltä hoitoon toisella bussilla. Josta töihin bussilla, sitten metrolla ja vielä uudelleen bussilla. Töissä olen 2 h sen jälkeen kun lähdettiin lasten kanssa kotoa.[/quote]
Onhan toi nyt jo oma valinta jos noin haluaa elämäänsä viettää. Olkoon vaikka 2117, mutta elämä on valintoja täynnä ja itse olet tuon tien valinnut. Lapsihan tossa kärsii kun äidin työt vie edelle.
Eiku nyt meni väärin, taaksepäin sitä kelloa siirretään... Menen tästä nukkumaan...