Apua! Eksä tyhjensi lasten tilin!
Tilillä enimmäkseen lasten saamia lahjarahoja ja jonkin verran mun/eksän muuten vaan laittamia. Pari-kolme tonnia. Tarkoitus oli ostaa näillä esim. ajokorttia tms kalliimpaa tulevaisuudessa. Väittää, että maksaa joskus ne takas, mutta mun mielestä ei TASAN ole oikeutta ottaa niitä. Eikä varmaan ees maksa. Mitä helvettiä teen?? Käyttöoikeus tiliin mulla ja hänellä.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Löysin tallennetuista whatsapp keskusteluista mun ja eksän vanhoja viestejä. Niissä sovitaan että lasten tili saa olla ja että katellaan myöhemmin just niitä ajokorttihommia tai muuta isompaa, mihin niitä sit käytetään. En tiiä, onko noilla mtn merkitystä??
Ap
Ei ole mitään merkitystä jollei tili ole lapsen nimillä. Jos tili on lapsen nimissä niin sitten voit jotain tehdä mutta jos tili on teidän yhteinen ja vain sovittu että se on lasten niin et voi tehdä mitään.
Mitä ihmeen merkitystä sillä käyttöoikeudella on, jos ei muka saisi nostaa ja käyttää rahoja?
Tietysti silloin saa käyttää ja niin moni tekeekin.
Ennemmin ihmettelen niitä, jotka avaavat sinisilmäisesti tilejä ajattelematta tulevaisuutta. Ei tulisi mieleenkään avata yhteistä tiliä tuollaisilla ehdoilla, kuten ap teki.
Olet totaalisen väärässä. Käyttöoikeuden haltijalla on oikeus operoida niillä rahoilla, ei käyttää niitä. Hän voi esimerkiksi ostaa niillä rahoilla osakkeita tai rahastoja, mutta ei nostaa niitä tililtä ja käyttää edes lapsen polkupyörään. Se on yksiselitteisesti kavallus, jos vanhempi kajoaa lapsen rahoihin ja näistä on tullut tuomioitakin.
Tämä tilanne ei eroa mitenkään siitä, että lapsi hoitaa dementoituneen vanhempansa raha-asioita. Yhtä lailla hänellä on käyttöoikeudet kaikkiin tileihin ja sijoituksiin. Erona on se, että täysi-ikäisen rahoja saa (ja pitää) käyttää hänen elatukseensa. Sille vanhukselle voi ostaa vaippoja hänen rahoillaan, mutta lapselle ei voi ostaa ruokaa ja vaatteita lapsen rahoilla.