Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Eksä tyhjensi lasten tilin!

Vierailija
31.08.2017 |

Tilillä enimmäkseen lasten saamia lahjarahoja ja jonkin verran mun/eksän muuten vaan laittamia. Pari-kolme tonnia. Tarkoitus oli ostaa näillä esim. ajokorttia tms kalliimpaa tulevaisuudessa. Väittää, että maksaa joskus ne takas, mutta mun mielestä ei TASAN ole oikeutta ottaa niitä. Eikä varmaan ees maksa. Mitä helvettiä teen?? Käyttöoikeus tiliin mulla ja hänellä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että ilmoitat poliisille jos ei rahat palaudu tilille. Jos siis tili ollut lasten nimillä?

Vierailija
2/23 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu erikoiselta ratkaisulta, että olisi exän kanssa yhteinen tili käyttöoikeuksineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilillä enimmäkseen lasten saamia lahjarahoja ja jonkin verran mun/eksän muuten vaan laittamia. Pari-kolme tonnia. Tarkoitus oli ostaa näillä esim. ajokorttia tms kalliimpaa tulevaisuudessa. Väittää, että maksaa joskus ne takas, mutta mun mielestä ei TASAN ole oikeutta ottaa niitä. Eikä varmaan ees maksa. Mitä helvettiä teen?? Käyttöoikeus tiliin mulla ja hänellä.

Poliisille.

Vierailija
4/23 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisilla tileillä ei saisi olla sellaisia nosto-oikeuksia, että kumpikin vanhempi voi yksin nostaa tililtä. Meillä on niin, että molempien vanhempien suostumus tarvitaan, jos tililtä aiotaan nostaa rahaa. Eipä silti, että meillä tällaista ongelmaa nyt olisi, mutta koskaanhan sitä ei tiedä..

En kyllä keksi, mitä teidän tapauksessa enää voi tehdä. Jos nosto-oikeus on, niin sitten se on.

Vierailija
5/23 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu erikoiselta ratkaisulta, että olisi exän kanssa yhteinen tili käyttöoikeuksineen.

Yhteisten lasten tili. Perustettiin, kun oltiin kimpassa eikä oo käynyt pienessä mielessäkään, että näin vois käydä. Enpä sit ole vaatinut mitään muutoksia.

Tili mun ja eksän nimissä, mutta ei kai silti voi vaan ottaa toisten rahoja ja hävittää niitä?? Osa panoista on otsikotukin tyyliin "markopirkon ristiäislahja"

Vierailija
6/23 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hänellä on lasten isänä käyttöoikeus tilille, niin silloin hänellä on oikeus tehdä noin. Tosin nostetut rahat pitäisi käyttää varmaan lasten kuluihin, johon ne taas eivät varmaankaan ole menneet. Kannattanee soittaa asiasta poliisille ja keskustella, että miten jatketaan. Jos sieltä suositellaan rikosilmoitusta, niin tee se vasta sitten. Voi olla, että poliisin epävirallisempi yhteydenotto riittää.

Vierailija
7/23 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavalsi lapsen rahoja ... ne on siis lapsen käyttöön. Esim vanhempi ei voi käyttää omiin menoihin - jos lainas niin olisi pitänyt tehdä velkakirja suostumuksin.

Soita pankkiin - jos ne siellä on tehnyt virheen. Eikö ole mitään nostorajaa yms.

Luulen, että ex on ilmoittanut pankkiin, että rahat menee lapsen kuluihin (mikä tietysti vale)

Vierailija
8/23 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tili ei ole perustettu lapselle (= tilin omistaja on lapsi), vaan oli vain sovittu vanhempien kesken, että on lasten tili, ja molemmilla vanhemmalla on käyttöoikeus siihen, niin tuskin silloin tämä on poliisiasia. 

Vierailija
9/23 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim leski ei voi käyttää alaikäisen lapsen rahoja omiin menoihin. Ne on lapsen käyttöön (tai säästöön)

Vierailija
10/23 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kavalsi lapsen rahoja ... ne on siis lapsen käyttöön. Esim vanhempi ei voi käyttää omiin menoihin - jos lainas niin olisi pitänyt tehdä velkakirja suostumuksin.

Soita pankkiin - jos ne siellä on tehnyt virheen. Eikö ole mitään nostorajaa yms.

Luulen, että ex on ilmoittanut pankkiin, että rahat menee lapsen kuluihin (mikä tietysti vale)

Jos tili on vanhempien nimissä, niin voi syyttää vain omaa sinisilmäisyyttään.

Vierailija
11/23 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tili olisi pitänyt olla lapsen nimissä. Siinä virhe.

Vierailija
12/23 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä minä poliisilta kuitenkin kysäisin. Jos tilille panot selkeästi lasten rahoja. 

(Jälkiviisaus: tili lapsen nimelle, vanhemmille käyttöoikeus )

Vierailija
13/23 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tili on vanhempien nimissä, niin voi syyttää vain omaa sinisilmäisyyttään.

Niin.

Mun ex jätti laskuja maksamatta ja jouduin maksamaan yhden (miehen visalasku) lapsen tililtä. Ei ole maksanut takaisin. Summa oli 900 mk.

Vierailija
14/23 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni asian ratkaisee kenen nimissä tili on. Lapsen nimissä ja vanhemmilla käyttöoikeus = lasten rahat. Vanhempien yhteinen tili joka on keskenään sovittu lasten tiliksi=kumpikin vanhempi voi käyttää rahat laillisesti. Moraalinen oikeus on sitten eri asia.

Vierailija
15/23 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hänellä on lasten isänä käyttöoikeus tilille, niin silloin hänellä on oikeus tehdä noin. Tosin nostetut rahat pitäisi käyttää varmaan lasten kuluihin, johon ne taas eivät varmaankaan ole menneet.

Ei niitä saa käyttää edes lasten kuluihin! Mikä siinä on, että tämä yksinkertainen asia ei mene mammoille jakeluun. Lasten rahat on lasten rahoja, niitä ei saa käyttää mihinkään sellaisiin juttuihin jotka kuuluu vanhempien maksettavaksi. Ja vanhempien maksettavaksi kuuluu käytännössä ihan kaikki lapsen menot.

Tämä on yksiselitteisesti kavallus ja rikosilmoituksen paikka.

Vierailija
16/23 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vittumainen teko exältä. Isoja rahoja.

17/23 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tili olisi lapsen nimissä niin ei paljoa lämmitä jos vanhemmilla on käyttöoikeudet. Käyttöoikeuden haltijalla nimenomaan on oikeus käyttää rahoja vaikka kuinka olisi tekstinä markopirkon ristiäisrahat. Terkuin isäni tyhjensi minunkin rahat

Vierailija
18/23 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tallennetuista whatsapp keskusteluista mun ja eksän vanhoja viestejä. Niissä sovitaan että lasten tili saa olla ja että katellaan myöhemmin just niitä ajokorttihommia tai muuta isompaa, mihin niitä sit käytetään. En tiiä, onko noilla mtn merkitystä??

Ap

Vierailija
19/23 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Holhoustoimilaki ihan yksiselitteisesti kieltää lapsen rahojen lainaamisen yhtään minnekään. Ei niitä saa lainata huoltajalle. Eikä huoltaja voi tehdä lapsen kanssa tuollaista oikeustoimea muutenkaan, koska huoltaja edustaa siinä sekä itseään että lasta. Jos on joku oikeustoimi, jossa huoltaja ja lapsi on osapuolina, silloin pitää maistraatista hakea edunvalvojan sijaista tämän oikeustoimen tekemiseen. Toisekseen pitäisi pystyä perustelemaan, miksi oikeustoimi olisi lapsen etujen mukainen. 

Miten voi olla että äidit ovat kroonisesti pihalla kaikkeen lasten raha-asioiden hoitamiseen liittyvästä?

Ja jos lapsia on useampia kuin yksi, heillä pitäisi jokaisella olla omat tilinsä. Näiden kanssa pitää olla tarkkana, lasten varat pitäisi pitää erillään muista varoista, etteivät sekaannu. Mukaanlukien sisarusten varat.

Vierailija
20/23 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä saa käyttää edes lasten kuluihin! Mikä siinä on, että tämä yksinkertainen asia ei mene mammoille jakeluun. Lasten rahat on lasten rahoja, niitä ei saa käyttää mihinkään sellaisiin juttuihin jotka kuuluu vanhempien maksettavaksi. Ja vanhempien maksettavaksi kuuluu käytännössä ihan kaikki lapsen menot.

Tämä on yksiselitteisesti kavallus ja rikosilmoituksen paikka.

Miksi sitten pankissa annetaan maksaa lasten menoja lasten tileiltä. Meillä lapset (reilusti yli 10v jo) usein haluavat itse maksaa lahjarahoillaan esim. ratsastusleirejä ja valmennuksia ja olen sitten käynyt pankissa nuo hoitamassa, joskus lapset mukana, useimmiten eivät koulun takia pääse, kun pankissa kassapalvelu vain kolmena päivänä viikossa  klo10-13. Pitäisikö siis olla kirjallinen sopimus omien lasten kanssa etteivät nämä keksi joskus syyttää kavaltajaksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi