Mitä asumistuen vuokrakatto käytännössä tarkoittaa?
Esim. Minulla on 41neliöinen 1h + Tupakeittiö, Tampereella. Vuokra 496euroa sis. Veden.
Olen opiskelija kaupungin vuokra-asunnossa. Asumistukea saan tällä hetkellä 312euroa.
Kuinka tämä uudistus minuun tulee vaikuttamaan, vai vaikuttaako mitenkään? Osaako kukaan kertoa?
Kommentit (19)
Joku sanoi että asumistukea maksettaisiin Yksin asuvalle 37neliöön asti. Kuulemma vuonna 2014 ollut niin.
Tuo neliömäärän rajoitus on typerää, jos on totta. Esimerkkinä vaikka kotikuntani Jyväskylä, jossa 30 neliön yksiö keskustan lähellä oli satasen kalliimpi, kuin 50 neliön kaksio kauempana.
Max. 37 neliötä on se vanha systeemi.
Uusi systeemi taitaa olla niin että vuokrasummalle on joku maksimi, mutta asunnon koolla ei ole väliä.
Esimerkiksi minä ja kaksi lasta saatais vuokratukea Helsingissä johonkin 900 euroon asti, muistelisin.
Vuokrasi 496 ÷ 41 = 12.09 eli neliöhinta.
Jos esim asumistukea maksetaan 37neliöön asti niin,
41m2 - 37m2 = 4
12.09 × 4 = 48.36
Joudu maksamaan omasta pussista 48.36€
Eikös niihin tule neliökohtainen maksimi? Kallis neliövuokra- kärsii uudistuksesta. Helsingissä maksimi vastaa juurikin kaupunginvuokra-asuntojen vuokratadoa.
Mulla 27m2 ja 368e (sis sähkö). Tukea saan 291e. Vesi on 16e
Mikä on kallis neliövuokra? Minulla on sen 12euroa neliöltä.
Luulen että ei vaikuta sinuun ollenkaan, on niin halpa vuokra että, jos vaikuttaa pyydä sossusta apua. Heillä yksin asuvalla vuokra tampereella saa olla 590euroa.
Uusi systeemi ei laske vuokraa, vaikka niin väitetään. Asunnoista on pula ja neliöt pysyy kalliina. Tukea saa vähemmän.
On kyllä typerää jos menee neliöiden mukaan, silloin aika moni joutuu muuttamaan pienempään asuntoon mutta kalliimpaan.
Voisiko joku kertoa oikean esimerkin?
Se tarkoittaa että vuokratalon huono katto uudistetaan vuokrarahoilla=vuokrakatto lopputuloksena.
Vierailija kirjoitti:
Tuo neliömäärän rajoitus on typerää, jos on totta. Esimerkkinä vaikka kotikuntani Jyväskylä, jossa 30 neliön yksiö keskustan lähellä oli satasen kalliimpi, kuin 50 neliön kaksio kauempana.
No totta kai keskustan asunnot ovat aina kalliimpia kuin vastaavat asunnot kauempana. Maksaisitko saman yksiöstä keskustassa ja vaikka Pupuhuhdassa?
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa että vuokratalon huono katto uudistetaan vuokrarahoilla=vuokrakatto lopputuloksena.
Väärin.
Asunto vuokrataan ilman kattoa alkujaan. Jos haluaa liiallisesta raittiista ilmasta, auringosta ja sateesta pois, niin vuokraa sen vuokrakaton sitten niinku lisävaruste -tyyppisesti.
Pohjahinta on joissain asunnoissa ihan samalla periaattella.
Jaa a noita uudistuksia tulee niin paljon että en enää pysy perässä.