Mitä tehdä, kun työnantaja väittää arvostavansa työpanostani, mutta palkka pysyy paskalla tasolla vuodesta toiseen?
Olen korkeasti koulutettu ja työssä, jossa korkeakoulutus on välttämätön. Työnantaja on yksityinen firma, ja aika iso vieläpä. Palkat ei ole tällä alalla mitenkään päätähuimaavia ja saan keskivertopalkkaa. Olen hyvä työssäni ja ollut samalla työnantajalla pian kymmenen vuotta. Nyt palkka on pysynyt samana viimeiset neljä vuotta. Otan asian esille vähintään kerran vuodessa, mutta neuvottelut ei ikinä johda mihinkään. Pomoni kyllä kehuu työpanostani ja tiedän kuuluvani firman parhaisiin tekijöihin omassa hommassani.
Nyt on alkanut todella rassata, että tämä "arvostus" ei näy rahallisesti. Viimeksi otin asian esiin jo aika tiukkasanaisesti, mutta tuloksetta. Työmotivaatio syöksyy alamäkeen ja suoraan sanoen vituttaa raahautua työpaikalle. Työssäni ei ole enää etenemismahdollisuuksia ja tuntuu, että urani on jysähtänyt paikalleen. Etsin koko ajan uutta työtä, mutta sellaisen löytäminen on vaikeaa. 40 pamahti juuri tauluun. Kun ajattelenkin, että kökkisin samassa tuolissa vielä 25 vuotta niin alkaa ahdistaa ihan helvetisti.
Apua! Miten pääsen eroon tästä tilanteesta?
Kommentit (11)
Etsi uusi duuni. Ei palkankorotus auta mitään, jos työ ei enää nappaa
Ota rennosti ja etsi uutta työpaikkaa. Kyllä se paikka sieltä vielä löytyy. Ei tuo 40 ole ikä eikä mikään. Ihminen on tuottavimmillaan vasta noin 50 vuotiaana jonkin tutkimuksen mukaan muistaakseni. Itse tein niin, että etsin kokoajan uutta työpaikkaa ja lähettelin hakemuskia törkeästi työajalla. Ei ollut enää motivaatiota hoitaa kuin pakolliset tehtävät kun kehutusta työpanoksestani huolimatta palkkataso pysyi samana kuin firman huonoimmilla työntekijöillä. Lopulta tärppäsi ja pääsin tehtävään, jossa palkka on kymmeniä prosentteja parempi sekä työnkuva miellyttävämpi.
Nykyisin on aika tavallista, että palkka ei nouse sen perusteella, miten kauan on samaa työtä tehnyt. Palkankorotuksen perusteina on työnkuvan muuttuminen. Esim miten vastuusi on kasvanut edellisen palkankorotuksen jälkeen, mitä uutta osaamista olet joutunut hankkimaan pystyäksesi hoitamaan työtehtävääsi jne. Eli palkankorotusta pyytäessäsi sun pitää pystyä osoittamaan, että edellisen palkankorotuksen jälkeen työtehtävissäsi on tapahtunut sellaisia muutoksia, joiden vuoksi palkkaa pitäisi nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeasti koulutettu ja työssä, jossa korkeakoulutus on välttämätön. Työnantaja on yksityinen firma, ja aika iso vieläpä. Palkat ei ole tällä alalla mitenkään päätähuimaavia ja saan keskivertopalkkaa. Olen hyvä työssäni ja ollut samalla työnantajalla pian kymmenen vuotta. Nyt palkka on pysynyt samana viimeiset neljä vuotta. Otan asian esille vähintään kerran vuodessa, mutta neuvottelut ei ikinä johda mihinkään. Pomoni kyllä kehuu työpanostani ja tiedän kuuluvani firman parhaisiin tekijöihin omassa hommassani.
Nyt on alkanut todella rassata, että tämä "arvostus" ei näy rahallisesti. Viimeksi otin asian esiin jo aika tiukkasanaisesti, mutta tuloksetta. Työmotivaatio syöksyy alamäkeen ja suoraan sanoen vituttaa raahautua työpaikalle. Työssäni ei ole enää etenemismahdollisuuksia ja tuntuu, että urani on jysähtänyt paikalleen. Etsin koko ajan uutta työtä, mutta sellaisen löytäminen on vaikeaa. 40 pamahti juuri tauluun. Kun ajattelenkin, että kökkisin samassa tuolissa vielä 25 vuotta niin alkaa ahdistaa ihan helvetisti.
Apua! Miten pääsen eroon tästä tilanteesta?
Haet sitkeästi muualle ja koulutat itseäsi työn ohessa.
Kohtalotoveri täällä.itsekin yli 10v samassa firmassa, olin todella tehokas ja tuottava ja pyysin palkankorotuksia jotka aina evättiin. Firma on alkanut pitää sinua itsestäänaelvyytenä, siitä tuo johtuu. Kun itse sain uuden työn (jossa 1000e parempi palkka!) niin esimies ja koko firma oli aivan järkyttynyt kun irtisanoin itseni. Ei kuulemma olisi koskaan uskonut että lähden, ja lähtö oli järkytys.
Tämä on just sitä että on muuttunut itsestäänselvyydeksi jolle ei tarvi palkkoja korotella kun 'siinä se pysyy kuitenkin niinkuin aina'.
Eli ap uutta hommaa etsimään! Nykypaikassa ei tilanne korjaudu.
Ehdota tehtäväkiertoa tai vaihda työnantajaa. Itse pidin pari välivuotta ja vaihdoin 50 vuotisjuhlavuotenani uudelle alalle ja en voisi olla enempää tyytyväinen. Korkeakoulutetut pitkän uran tehneet kokeneet osaajat ovat kysyttyjä. Etsi töitä ohi ilmoitusten. Itselläni oli lopulta kolme työtarjousta joista neuvottelin muutaman kuukauden ennekuin päästiin yhden kanssa hyvään sopimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Kohtalotoveri täällä.itsekin yli 10v samassa firmassa, olin todella tehokas ja tuottava ja pyysin palkankorotuksia jotka aina evättiin. Firma on alkanut pitää sinua itsestäänaelvyytenä, siitä tuo johtuu. Kun itse sain uuden työn (jossa 1000e parempi palkka!) niin esimies ja koko firma oli aivan järkyttynyt kun irtisanoin itseni. Ei kuulemma olisi koskaan uskonut että lähden, ja lähtö oli järkytys.
Tämä on just sitä että on muuttunut itsestäänselvyydeksi jolle ei tarvi palkkoja korotella kun 'siinä se pysyy kuitenkin niinkuin aina'.
Eli ap uutta hommaa etsimään! Nykypaikassa ei tilanne korjaudu.
Tältä se ainakin tuntuu! Tavallaan "kuulun kalustukseen". Olen varma että sinä päivänä kun irtisanoudun, niin sitten sitä isompaa palkkaa tarjotaan hätäpäissään ja vedotaan pitkään työsuhteeseen jne. Niin ärsyttävää! Jos löydän toisen paikan niin en varmasti jää tähän hommaan enää vaikka niin tekisivätkin.
Minä myös kouluttaudun koko ajan omalla ajallani ja kustannuksellani, toisin kuin kollegani.
Kiitos kaikista viesteistä. Sain taas lisää puhtia etsiä uutta työtä. :)
Eli olet samassa paikassa vuosia ja odotat tulojen nousevan pilviin?:D tiedätkö miten muut rikastuvat? Ne vaihtavat paikkaa n 5 vuoden välein ja aina parempipalkkaiseen. Odota sinä siellä. Sulle ei makseta enempää koska et ole korvaamaton.
Usein nuo kymmenen vuotta talossa olleet hyvät työntekijät ovat niitä joille ei kannata maksaa palkankorotuksia, koska he pysyvät talossa muutenkin. Uusien rekrytointiin sitä vastoin kohdistetaan palkankorotukset.
Eipä siinä voi kuin jatkaa uuden työn etsintää.