Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvä ystäväni aikoo jättää häämme väliin, koska emme tarjoile alkoholia häissä

Vierailija
28.08.2017 |

Päätös perustuu haluun kunnioittaa mieheni raitistunutta isää. Meille juhliminen ilman alkoholia on hyvinkin luonnollista ja säästyypä varmasti sievoinen summa rahaa muihin häävalmisteluihin.

Hyvä ystäväni ei halua kuitenkaan tilannetta ymmärtää. Tietää hyvin, mistä syystä alkoholi jätetään pois hääjuhlasta. Silti vikisee asiasta ja sanoi viimeisimmässä keskustelussamme, ettei tule koko häihin. Hänen mielestään naimisiin menon kuuluu olla railakasta juhlintaa ja pariskunnan kunnollista kastamista (kirjaimellisesti) avioliittoon. Tuntuu pahalta, ettei hän kunnioita meidän tapaa ja päätöksiä. Silti olisi tärkeää saada tämä pitkäaikainen läheinen mukaan viettämään yhtä elämän tärkeimmistä päivistä.

Ajatuksia? Jätänkö asian sikseen ja ystävän omaan arvoonsa? Miten voisin selittää asian hänelle paremmin/ saada hänet näkemään asian meidän näkökulmasta?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis todellako ihmiset eivät selviä yksiä juhlia ilman alkoholia? Jos häät on tylsät, eiköhän se johdu jostain muusta kuin alkottomuudesta.

Ap, juomatarjoilusi kuulostavat oikein hyviltä, varmasti jokaiselle löytyy jotakin mitä on ok juoda.

Mitä vegaaneihin tulee, minä (sekasyöjä) olin vegaaniystävän juhlissa viikonloppuna. Tarjoilut olivat ihan hyvät: oli kakut ja piirakat, ruokaisat salaatit jne. Jos veganismista ei olisi puhuttu, en olisi kiinnittänyt tarjoiluihin mitään suurempaa huomiota. Mulle tärkeintä on se että ruoka ja juoma on hyvää, mikään yksittäinen raaka-aine tai sen puuttuminen ei juhliani pilaa.

Vierailija
42/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä kuultaa selvästi läpi se, että ap on keksinyt tekosyyn rahan säästämiselle. On sanomattakin selvää, että yhden ihmisen alkoholismi, vaikka raitistunut olisi, ei ole mikään este tarjota vieraille edes pari kaatoa viiniä aterian kanssa. Kuuluu juhla-ateriaan ehdottomasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ystäväni alkoholittomissa häissä muutama vuosi sitten. Juhlat olivat kivat ja ruoka hyvää, mutta ei me 25 vuotiaat jaksettu paria tuntia pidempään, vaan jatkettiin baareihin bailaamaan.

Vierailija
44/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mennäänkö nykyään häihin (tai muihin juhliin) vain tarjoilujen takia? Ei sen vuoksi, että halutaan olla yhdessä ystävien, perheen ja sukulaisten kanssa? Ei sen vuoksi, että halutaan olla mukana toisen törkeössä päivässä?

Voi elämän kevät teitä mammoja!!!

Harvemmin ystävänsä häissä tuntee ketään muuta kuin morsiusparin. Ja morsiusparilla ei yleensä ole viittä minuuttia enempää aikaa yhdelle vieraalle. Sukulaisten häät on sitten toinen juttu.

Vierailija
45/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka eivät ymmärrä ap:n ratkaisua, eivät ole tainneet elää tai työskennellä alkoholistien ja muiden päihdeongelmaisten kanssa. Pelkästään humaltuneiden ihmisten vierestä seuraaminen voi erittäin todennäköisesti tehdä samantien lopun hyvin alkaneelle raitistumiselle. Ja siinä on sitten tosi kivat muistot häistä koko suvulle, kun ne olivat se tilanne, kun isä sortui taas juomaan. Jos tuota on jonkun vaikea käsittää, niin saa olla oikein tyytyväinen, että on välttynyt sellaiselta elämältä ja toivottavasti ei koskaan joudukaan tilanteeseen, missä oppii nuo kuviot ymmärtämään. Mutta näin se valitettavasti menee.

Ja mitä tuollaisiin ystäviin tulee, niin ihan oikeasti - ei voi tulla häihin jos ei siellä ole viinaa? Mikä ystävä tuollainen on? Anna tuollaisen jäädä omaan arvoonsa. Juokoot kotonaan ja jääkööt pois jos kerran viina on tärkeämpää kuin sinun suuri juhlapäiväsi.

Vierailija
46/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholittomat häät on ihan ok, olin sellaisissa juuri viime kesänä. Hääparin kuitenkin on syytä suunnitella ohjelma siten, ettei siihen jää vieraille pitkiä odotteluaikoja. Alkoholi on siitä jännä juttu, että yhtä viinilaisillista hissukseen lipitellessä jaksaa odotella tylsistymättä pidemmän aikaa kuin jos lasissa olisi vettä tai limsaa. Alkoholilla on siis aivoissa rauhoittava ja rentouttava vaikutus. Jos alkoholia ei tarjoilla, on huolehdittava, etteivät vieraat ehdi kyllästymään seuraavaa ohjelmanumeroa odotellessaan. 

Vierailija
47/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Joo, en ymmärrä mikä ihmisillä on ongelma alkoholittomia häitä kohtaan.

Itse halusin alkoholittomat juhlat koska a) olin raskaana B) suku täynnä alkoholisteja

Isä sai siitä sätkyn ja rynni pakolla ostamaan Tallinnasta viinaa litra tolkulla. Jep. Siellä sitten tapeltiin kun ihmiset oli aivan päissään. Itse poistuin juhlista klo 21.... en jaksanut vängätä asiasta. Pitäköön juhlansa.

Samoista juhlista poistui "hyvä ystävänäni", koska ei tarjoiltu tiukkoja.

Ja ei, luulin että en ole wt, mutta kuulostaa siltä :DsD

Tuollaiset ihmiset ovat hirveitä! Me ei haluttu lapsen kastajaisiin edes alkoholillisia alkumaljoja lähinnä alkoholiin menevän äitini takia. Tiedän että hän olisi keittiössä ryystämässä loput pullot heti kun katse väittäisi.. Tästä saatiin sitten kuulla "pitäähän sitä nyt malja olla!!!" pitää pitää ja olikin, pommaccia.

Vierailija
48/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Itse halusin alkoholittomat juhlat koska a) olin raskaana B) suku täynnä alkoholisteja

Isä sai siitä sätkyn ja rynni pakolla ostamaan Tallinnasta viinaa litra tolkulla. Jep. Siellä sitten tapeltiin kun ihmiset oli aivan päissään. Itse poistuin juhlista klo 21.... en jaksanut vängätä asiasta. Pitäköön juhlansa.

Tuollaiset ihmiset ovat hirveitä! Me ei haluttu lapsen kastajaisiin edes alkoholillisia alkumaljoja lähinnä alkoholiin menevän äitini takia. Tiedän että hän olisi keittiössä ryystämässä loput pullot heti kun katse väittäisi.. Tästä saatiin sitten kuulla "pitäähän sitä nyt malja olla!!!" pitää pitää ja olikin, pommaccia.

Silloin pitää vaan hyväksyä että kommenttia voi tulla. Ei siinä sen kummempaa.

Vierailija
49/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Näissä on juuri se typerintä, kun jonkun yksittäisen henkilön takia jätetään tarjoamatta koko porukalle. Se on niin fasistista kun yhden käyttäytymisen takia koko porukkaa rankaistaan ja tulee myös kommunismi mieleen kun ei voi olla yksilöllisiä ratkaisuja vaan kaikille sama kohtelu.

Vierailija
50/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholittomat häät on ihan ok, olin sellaisissa juuri viime kesänä. Hääparin kuitenkin on syytä suunnitella ohjelma siten, ettei siihen jää vieraille pitkiä odotteluaikoja. Alkoholi on siitä jännä juttu, että yhtä viinilaisillista hissukseen lipitellessä jaksaa odotella tylsistymättä pidemmän aikaa kuin jos lasissa olisi vettä tai limsaa. Alkoholilla on siis aivoissa rauhoittava ja rentouttava vaikutus. Jos alkoholia ei tarjoilla, on huolehdittava, etteivät vieraat ehdi kyllästymään seuraavaa ohjelmanumeroa odotellessaan. 

Tuon lisäksi pitää huolehtia vieraiden istumajärjestyksestä siten, ettei kukaan joudu istumaan pöydässä, josta ei entuudestaan tunne ketään muuta. 

Vierailija
51/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kukin saa järjestää juuri sellaiset häät kuin parhaaksi näkee, eikä siinä ole osallistujilla juuta tai jaata sanottavana. Sitten jättää väliin jos on joku ongelma.

Vierailija
52/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta. Siskoni meni naimisiin kaksi vuotta ennen minua. Seurasin viikkokaupalla siskoni pahaa mieltä kun mielensäpahoittaja-vallankäyttäjävanhempamme venklasivat ees taas menevätkö häihin. Monenlaista järjestelyä sisko teki ja taas ne perui. Lopulta kyllä olivat siskon häissä naama pitkänä.

Omia häitä suunnitellessa alkoi sama. Raivostutti niin paljon, että kerroin, että kutsua ei tule. Enkä koskaan tosiaan kutsunut heitä. Sinne he kuitenkin tuli, etupenkkiin kirkkoon ja juhliin myös, pitivät onneksi suunsa kiinni ja ihan hauskaa näytti olevan. Kai niistä oli kieroutuneella tavalla kivaa kuokkia tyttärensä häissä.

Joten, älä suostu kaverisi vaatimuksiin ollenkaan. Outoa käytöstä aikuiselta ihmiseltä noin muutenkin tuollainen.

Vierailija
53/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä, teette miten haluatte. Vaivaantuneen oloiset kuivat bileet siis varmasti luvassa,

mut kylhän ystävän tärkeän seremonian vois tulla kuitenkin seuraamaan ja syömään vatsan täyteen safkaa minkä jälkeen voikin jo lähteä hauskempaan vknlopun viettooon. 

Haittaisko jos osa jengistä liukenisi paikalta seremonian ja safkojen jälkeen?

Vierailija
54/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miksi olette kertoneet yhtään mitään hääjärjestelyistänne ja tarjottavistanne. Olisitte jättänyt yllätyksesksi.

Jääköön pois juhlista jos on vain viinan perään, ei kunnioita avioliittoanne ja teidän päätöstänne. Miksi haluta paikalle sitruunansyönyt hapannaama.

Vierailija
55/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppujen lopuksi hauskanpito ja viihtyminen on ihan vaan asennekysymys. Olen ollut alkoholittomissa häissä ja ihan kivaa oli. Ne oli ihan huitsinnevadassa joten jompikumpi olisi joka tapauksessa joutunut olemaan kuski niin ihan sama sitten vaikkei ollut alkoa kummallekaan.

Vierailija
56/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on vähän sama kuin jos tarjolla olisi pelkkää vegaaniruokaa yhden vegaanin takia. En vain ymmärrä valinnanvapauden rajoittamista. Tietysti teillä ja ystävillänne on oikeus tehdä kuten parhaaksi katsotte. Teillä on raittiit häät ja osa jää siksi pois.

Kun tietää miten suomalaiset kiskovat ilmaista viinaa, niin ei tässä nyt ole pelkästään valinnanvapauden rajoittamisesta kyse. Ap haluaa siistit ja mukavat juhlat, jossa ei tarvitse katsoa kenenkään känniörvellystä.

Ainoat ihmiset joilla on ongelma alkoholittomien häiden kanssa ovat alkoholiongelmaisia. Ja juuri näiden vuoksi on ihan viisasta olla tarjoilematta sitä alkoholia. Se pieni vähemmistö, joka osaa juoda siististi, ei näe alkoholittomuudessa ongelmaa.

Vierailija
57/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yksissä alkoholittomissa häissä ja olivat tylsimmät juhlat ikinä. Vaivaantunutta odottelua, hiljaisuutta ja tyhjä tanssilattia. Vieraat poistuivat yksi toisensa jälkeen klo 21 jälkeen. Ohjelmanumeroa seurasi odottelu. Normaalisti tämä odotusaika on sitä, kun täytetään viinilasi ja seurustellaan vieraiden kanssa. Nyt vieraat istuivat paikallaan

Kerron tässä vielä senkin, että en itse ota alkoholia kuin 2-3 viinilasia hääjuhlissa. Voidaan jeesustelka mitä tahansa, mutta kyllä se alkoholi rentouttaa ja tekee juhlasta jotenkin sujuvamman ja edesauttaa vieraiden tutustumista toisiinsa.

Vierailija
58/58 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kommentteja , ettei häissä ole hauskaa ilman viinaa? Miten niin ei ole? Hauskimmat hetket elmässäni on ollut ihan ilman viinaa, on sitten ollut häät tai muut juhlat tai arkielämä. Ja, ei en ole absolutisti, mutta mielestäni alkoholi on täysin turha tuote, samoin muut päihdyttävät aineet. Miksi alkoholilla on niin suuri merkitys, että sen tarjoamatta jättämistä pitää selitellä? Eikö asian pitäisi olla juuri toisin päin "tarjoan alkoholia, kun muuten ystäväni eivät viihdy juhlissani ja heillä on tylsää". Tosi ystävät juhlivat häitä aamun asti ihan ilman alkoholia. Ihanaa hääpäivää teille!