Hei kysymys teille supersiistit ihmiset, joilla ei tavaraa loju nurkissa!
Miten te raskitte heitellä kaikki pois esim lasten piirrokset, askartelut, aikakauslehdet, vanhat päiväkirjat, matkamuistot tms vai onko teillä joku hyvä keino varastoida ne?
Itsellä tuntuu kaikki jäävän nurkkiin pyörimään ja sitten on tavaraa kaikki paikat täynnä. Ja pois ei raski heittää... Esim toisilta saadut lahjat ovat ongelma. Vaikka ne eivät enää miellyttäisikään tai " aika olisi jo ajanut niiden ohi" , tuntuu vaikealta luopua, kun joku on hyvää tarkoittaen lahjaksi antanut.
Hyviä vinkkejä kaivataan!!!
tv: kaikenlaisen roinan alle hukkuva epätoivoinen ihminen = )
Kommentit (12)
Lehdet pistan kavereille kiertoon tai suoraan lehtiroskiin, heti kun olen ne lukenut, tai ovat pari viikkoa vanhoja, muutenhan niita kertyy ihan alyttomasti ja vastaa nyt rehellisesti: kuinka usein kukaan lukee niita vanhoja lehtia?
Vaatteet pistan kiertoon jos en ole kahteen vuoteen kayttanyt. Sama kenkien kanssa.
Muilta saadut lahjat jotka ei miellyta itseani annan eteenpain pelastusarmeijan kirppikseen - ajatushan siina oli tarkein, ei se itse tavara.
Omat paivakirjani olen saastanyt, ei ne kauheasti tilaa vie.
Lasten leluja vien kirpparille n. kerran vuodessa ison kasan, samoin vaatteet.
on vaatekaappien päällä omat laatikot joihin kerätään " muistojen laatikkoa" , jokaiselle omansa. Vaatekaappien päällä siksi että siinä ne ovat lähellä ja arkistointi on helppo suorittaa. Hienoimmista on tehty taulut, ihan peruskehyksillä. Matkamuistot ja vastaavat on aikapäivää sitten hukattu, koriste-esineinä vielä pari. Vältän ostamasta kaikkea turhaa ja muutenkin olen aika minimalisti juuri siksi koska vihaan kaaosta ja pölyä. Hyvät säilytysjärjestelmät on kaiken alku.
Sitä aina ajattelee, että jos vielä joskus saa lisää lapsia tai sitten lapsenlapsille... Ihan älytöntähän se on. = ) Ja toinen ongelma on säilytystilan vähyys..
ap, joka taitaa olla toivoton tapaus
joku kertoi arkistojärjestelmästä lasten jutuille. Lisää tällaisia vinkkejäolisi ihana saada. Uusi koti, vihodoin olisi tilaa järkätä jokaikiselle tavaralle oma paikka, mutta olen niin tottunut pienen kämpän kaaokseen, etten osaa...
Ajattele että joku on antanu sulle lahjaksi joltain toiselta saadun lahjan josta ei tykkää.. ;) Siis sinä olet saanut mauttoman lahjan.. :))
Jos et jostain tavarasta pidä tai se on hyödytön, turha.. Vaikka mitä niin anna se pois, lahjoita, myy kirpparilla tai vaihda jonkun kanssa joka sen haluaisi ja jolta saisit jonkun kivan tavaran vanhan tilalle!
Se on kuitenkin todella puhdistavaa heittää pois tavaraa joka on tiellä, haittaa siivoomista, kerää pölyä..
Mää oon vuosia kärsiny hamstraamisesta mutta pakko tunnustaa: on paljon kivempi olla kun ympärillä on tilaa, on helppo siivota.
Säästän kyllä lapsien vanhoja juttuja -mutta rajansa kaikella! Piirustuksia voi jemmata kansioon tai johonkin laatikkoon. Mutta jos piirustusmuistoja alkaa olemaan hyllytolkulla niin tehkää niistä vaikka jotain uusiotaidetta (leikelkää 20.sta paperista yhteen kuvaan joku aihe jne) tai lähetä piirustuksia lasten kanssa kummeille, tädeille, mummoille!
Tai osta muutama vaalea tyynyliina ja mene teepaitaliikkeeseen ja ota tyynyliinoihin kuvat piirustuksista, kuvia voi suurentaa tai jotain kulmaa zoomata! Pääset eroon papereista ja saat kuvat hyötykäyttöön..
Meilläkin on 4lasta, joten voitte kuvitella, että näinä 11 vuotena, jona olen äiti ollut, on tullut saatua jokunenkin äitienpäivälahja... Ja ei kai äitienpäivälahjoja voi pois heittää... Plus kaikki muut ihanat joulu- yms. lahjat, joita lapset on kädet liimassa askarrelleet...
Alkaa kaappitila loppua...
Minä lyön ylijäämäkamat roskiin kahdesti vuodessa. tulee muutama jätesäkki.
Muuten en ostele mitään turhuuksia.
Lahjat kerään aittaan isoihin laatikoihin. saavat lapset sitten polttaa ne.
Minä en toisten antamia lahjoja hävitä, olkoon sitten vaikka kämppä epäsiisti
Joka tavaralla ja kalulla on tarinansa, joista yhdessä mudostuu kodikas tunnelma. Sitä eivät pari villakoiraa latista.
Siis ahistaa tuommoinen siivousinto. Entalpia voittaa aina lopuksi, miettikää sitä. MIksi potkia tutkainta vastaan,.
Hyvin on säästynyt ja aijon säästää edelleenkin. Turhaa heittää hyviä leluja pois.
En läheskään kaikkia, mutta muutaman per kuukausi.
Muusta turhasta kamasta pääsen eroon kirppisten, Pelastusarmeijan ja roskiksen avulla.
Jos saan epämieluisia lahjoja koitan viedä ne ensin Stockalla ja vaihtaa lahjakorttiin, tai jos Stocka ei myy ko. tuotetta, annan sen jollekin.
Lapselle on muistolaatikko johon laitan muutaman tavaran per vuosi. Muut kiertoon tai säästöön seuraavalle.
Omien kamojen suhteen kerään kaikkea mitä ei raaski heittää pois yhteen laatikkoon. Laatikon tyhjennän sit välillä sorteeraten kellarilaatikkoon ja muuton yhteydessä sorteeraan lootan roskiin, käyttöön ja " aarrelaatikkoon" . Paljon paremmin raskii tavaraa viskoa roskiin, kun ei sen olemassa oloa edes muistanut. Aarrelaatikoita on vasta yksi ja siinä 10-vuoden ajalta tavaraa. Suurin osa ihan älytöntä roskaa, mut sillä on just sitä tunnearvoa :). Vasta pari viikkoa sitten miehen kanssa jotain kellarista etsitiin ja kurkattiin aarrelaatikkoon. Tulipa taas monta juttua yhteisen elämän varrelta mieleen :).
sellaisia muovisia kannellisia, joita myydään esim. Cittareissa. Niihin laitat ne lasten tekeleet ja ystäviltä saadut " kivat mutta turhat" lahjat ja viet varastoon.
- osta matkamuistoksi käyttötavaraa: vaatteita, syötävää yms