Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väsynyt kaappijuoppomieheen

Vierailija
27.08.2017 |

En tiedä miten alottaisin tämän viestin. Nuorempana mies oli tavallinen nuori mies, mutta viime vuosina tilanne on riistäytymässä käsistä. Mies juo lähes kaikki vapaapäivät. Hän usein aloittaa alkuillasta ja juo aamuyöhön asti. Seuraavana päivänä hän usein nukkuu puolille päivin, kun itse herään lasten kanssa ajoissa. Tarkkoja määriä on vaikea sanoa, koska mies ei kuljeksi kalja kädessä, mutta tyhjiä tölkkejä ja pulloja löytyy parin viikon välein parikin täyttä muovikassillista. Näen kuitenkin miehen olemuksesta heti, jos hän on vähänkin ottanut alkoholia. Nykyään en siedä lainkaan miehen humalaista habitusta. Sitä paitsi mies on lihonut ja muutenkin muuttunut vastenmieliseksi. Seksiä ei ole ollut aikoihin. En vain pysty siihen enää!

Miehen mielestä mitään ongelmaa ei ole. Hän hoitaa työnsä kunnialla. Mies tekee pihahommia kaljan voimalla. Välillä tuntuu, että hän oikeuttaa juomisensa juuri tuolla "kotitöiden tekemisellä". Mieshän ei juuri ruokaa laita, pese pyykkiä tms vaan hänen kotityönsä on jotain pikkuhommia, joihin hän käyttää tuntikaupalla aikaa. Sama kuin minä tyhjentäisin tiskikonetta kaksi tuntia ja sanoisin tekeväni kotitöitä.

Haluaisin erota, mutta juuri nyt on huono aika. Toivon, että itse pystyisin olemaan huomioimatta miehen ryyppäämistä, jolloin voisimme asua saman katon alla. Olen varma, että erosta tulisi ruma. Kukaan ulkopuolinen ei tilanteestamme tiedä. En ole yrittänyt salailla asiaa, mutta ei tätä asiaa voi ohimennen ottaa puheenaiheeksi. Olisin kaikkien silmissä kusipäinen perheenrikkoja, joka ei kestä paria saunakaljaa. Varsinkin miehen suku tulisi aiheuttamaan ongelmia.

Toivoisin vertaistukea. Tilanne on umpikujassa enkä saa itseäni repäistyä irti.

Kiitos, että sain vuodattaa ajatuksiani!

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se mies.

Minun miehelläni oli paljon muutakin ongelmaa, ja neljä vuotta sitten tein ratkaisuni ja pistin hänet pihalle. Elämäni paras päätös, joka päivä olen onnellinen asiasta.

Ja tuo kotitöiden tekeminen pikkupöhnässä, eron jälkeen tajusin, ettei mies ollut tehnyt juuri mitään. Kotitöiden määrä ei juuri minulla lisääntynyt eron jälkeen.

Vierailija
2/28 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo alkoholistin hoivaaminen on läheisriippuvaisuutta. Itse mahdollistat hänen juomistaan kun hän tietää että kuitenkin teet kaikki kotityöt hänen puolestaan. Varmaan käyt Alkossakin hänelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo alkoholistin hoivaaminen on läheisriippuvaisuutta. Itse mahdollistat hänen juomistaan kun hän tietää että kuitenkin teet kaikki kotityöt hänen puolestaan. Varmaan käyt Alkossakin hänelle.

En todellakaan käy alkossa! Mies itse käy ostamassa juomassa ja piilottaa ne autotalliin. Lapsiperheessä ne kotityön nyt jonkun on vain tehtävä. En koe hoivaavani miestä, koska tietyt asiat on hoidettava joka tapauksessa. 

ap

Vierailija
4/28 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei ole tyytyväinen parisuhteeseenne ja ryyppää vitutukseensa. Oletko koskaan 'katsonut peiliin'? Syy voi osaltaan olla sinussakin.

Vierailija
5/28 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän perhe ja ero ovat teidän omia asioitanne. Miehesi suku ei ole hänen kanssaan naimisissa, eikä kuulu välttämättä lähipiiriisi eron jälkeen. Kysymys kuuluukin millaisia ongelmien kätkejiä ja hautojia he itse ovat, jos pistävät omaisensa elämänhallinnan puutteet raittiin ihmisen syyksi.

Jos miestä ei kiinnosta holismin myöntäminen ja terapia, menköön menojaan. Eroajatukset on tapauksessasi terveen merkki.

Vierailija
6/28 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei ole tyytyväinen parisuhteeseenne ja ryyppää vitutukseensa. Oletko koskaan 'katsonut peiliin'? Syy voi osaltaan olla sinussakin.

Ap on niin pelottava tms, ettei iso mies ota asiaa puheeksi? Joopa joo!

Vierailija
7/28 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin voi olla karrikoidusti. Monen miehen on vaikeaa puhua tunteistaan.

Vierailija
8/28 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päätät jäädä tuon suhteeseen niin yksi neuvo. Älä missään tapauksessa ala miehen puolesta selittelemään tai kaunistelemaan mitään. Jos joku kysyy missä miehesi on niin sanot suoraan, että kotona kännissä tai krapulassa. Näin kaikki saavat oikean kuvan miehestä etkä näytä erotilanteessa kusipäiseltä perheen rikkojalta. Mutta älä kuitenkaan sorru turhaan haukkumiseenkaan. Rehellisesti asiaan suhtautuen.

Vierailija
9/28 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä tunnut ottavan kovasti itseesi sen tissuttelun, ota sellainen etäisempi asenne koko asiaan. Hän joutuu ehkä vielä tarkistamaan juomistaan, kun työasiat tulevat vastaan. Vielä ei olla siinä pisteessä, että erota pitäisi, ota se näin alkuun vaikka vastoinkäymisinä. Tiedät kyllä milloin on aika luovuttaa.

Vierailija
10/28 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan pian olenkin! Mies on vähitellen kadonnut enemmän ja enemmän omiin oloihinsa ja jättänyt kodista ja perheestä huolehtimisen minulle. Ei mies voi olettaa, että hoidan kaiken mukisematta ja hymy huulilla. Myös minä käyn töissä, joten ei ole mitään syytä miksi kaikki kaatuisi minun harteilleni.

ap

Vierailija
11/28 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin voi olla karrikoidusti. Monen miehen on vaikeaa puhua tunteistaan.

Alkoholistille mikä tahansa tekosyy on hyvä syy juoda. Vika on miehessä, ei ap:ssa.

Vierailija
12/28 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy on aina alkoholistissa itsessään.Aina. Kommenttisi on törkeä.

Vierailija
13/28 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään miehellä mitään ongelmaa ole, kunhan vaan alkoa riittää. Ongelma on sinulla, joka haluaisit takaisin sen 'entisen' miehen, joka tuo oli aikanaan vuosia sitten.

Päätösvalta on sinulla. Kun sinä päätät, että et enää siedä juoppoa miestä, se loppuu sitten siihen, tavalla tai toisella. Tavallisempi tapa on ero ja parempi elämä ilman juoppoa kumppania, mutta silloin tällöin nähdään sekin ihme, että alkoholisti raitistuu.

Vierailija
14/28 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen alkoholistin vastaus. Oletko sinä katsonut peiliin?

Miten selität sen, että sekin mies ryyppää, jonka tämä sama nainen ( ei ap vaan minä) jätti jo vuosikymmeniä sitten? Se mies vaan ryyppää siksi, kun ei ole parisuhdetta.

Vierailija
15/28 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät miehen koon?

Vierailija
16/28 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä olisi vain sinä ja miehesi, olisi aika samantekevää miten suhteenne hoidatte. Mutta teillä on lapsia. Mies ei selvästikään ole kykeneväinen isän rooliin, joten lapsilla on ainoastaan äiti. Ja mitä äiti tekee? Hyväksyy juopon puolison, tekee marttyyrina kotitöitä, antaa lapsille esimerkin että tuollainen "perhe" on normaali ja hyväksyttävä. Sä teet äitinä vielä enemmän pahaa kuin se isä. Se ei voi omalle addiktiolleen tässä vaiheessa mitään, mutta sinä voit. Sun velvollisuus on tässä ennen kaikkea ajatella lapsia, ei mitään sukulaisia tai hankalaa eroa. Sun lapset tulee vaurioitumaan henkisesti joka päivä. Sitäkö haluat? Voin kertoa että ei ole mukavaa. Minä ja mun sisarukset ei olla missään tekemisissä kummankaan vanhempamme kanssa. Olkoon onnellisia, isä juodessaan ja äiti valitessaan juopon miehekseen ja hylätessään lasten hyvinvoinnin.

Vierailija
17/28 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko puhunut miehesi kanssa hänen liiasta juomisesta? Oletko kysynyt häneltä miksi hän juo? Oletko sanonut hänelle että asia rassaa sinua ja harkitset eroa?

Nyt ainoa asia millä voit yrittää ratkoa ongelmaa on puhuminen. Parisuhdeterapeuttejakin on olemassa. Siis jos sinulla ja miehelläsi on oikeasti haluja saada miehen liika juominen loppumaan ja parisuhde kuntoon.

Vierailija
18/28 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljonko se siis juo, se olisi mielestäni aika oleellinen tieto?

Puhut itsekin muutamasta kaljasta, ja kaikki ketjussa kirkuvat alkoholistia.

Vierailija
19/28 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin erota, mutta juuri nyt on huono aika.

Ei koskaan ole hyvä aika erota. Aina löytyy syitä miksi juuri nyt on huono aika erota. Ellei se ole pienet lapset, niin sitten jotain muuta (yhteinen omaisuus, pelko yksinjäämisestä, muistot siitä yhteisestä hyvästä ajasta). Jos sitä hyvää aikaa erolle jää odottelemaan, saa odotella loppuelämänsä. Se ero on vain pantava toimeen, jos suhteen tila sitä vaatii, ja yleensä vasta siitä alkaa se hyvä aika.

Vierailija
20/28 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen alkoholisti mies, tosin toipumassa. Sulla on ap tosi vähän keinoja. Miehesi täytyy ihan itse päättää, ettei enää halua ryypätä. Ehkä se ei enää pysty siihen ilman ulkopuolista apua. Sä et mahda asialle mitään. Voit toki etsiä tietoa ja koittaa suostutella miestäsi puhumaan jollekulle. Mua helpotti kun tajusin, että olen aika samanlainen kuin moni muukin alkoholisti, ja olen nähnyt tyyppejä, joilta on joskus mennyt asunto jne. alkoholin takia, mutta nekin pääsivät sitten taas jaloilleen.

Mä tarvitsin ensialkuun lääkkeitä, koska osittain koitin pitää jonkinlaista ahdistushäiriötä kurissa alkolla. Nolotti, kun ahdistuin joka päivä aika samantekevistä asioista niin paljon, että sattui ihan fyysisesti. Kukaan ei tiennyt, miten paha tilanne oli. Monelle alkoholistille alkoholi on jo aika lailla elinehto, eikä mitään osaa käsitellä ilman viinaa. Pitää siis löytää joku keino siihen, että ilman alkoholia pystyy edes ns. hengittämään. Tämä kaikki voi tietty lähteä vain omasta halusta.

Ap, sun täytyy kuitenkin ensin ajatella lapsia. Miehes on jo aikuinen kuitenkin. Voit yrittää ymmärtää jne., mutta hyväksyä ei tarvitse, eikä lasten pidä antaa katsella vanhemman ryyppäämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi