Voisko joku ennakkoon diagnosoida mun suolisto-oireiden syyn ja kertoa miten mahdollisesti tutkimukset etenee jos menen lääkäriin? T: 22v nainen
Mulla on siis selkeästi jotain suolisto-oireita ja pahoja sellaisia, mutta on aivan mahdotontahan saada selville sitä, mikä oireet aiheuttaa. Minulla on lähes päivittäin vatsakipuja, jotka aiheutuvat selvästi aina vain siitä, että minulla on ilmaa mahassa. Siis ilmavaivat aiheuttaa jatkuvasti pahoja mahakipuja! Monesti ilma ei tule pois jolloin saan periaatteessa kärsiä useita päiviä. Jos taas saan ulostettua ja päästettyä ilmat normaalisti, ei mitään ongelmia vatsan kanssa ole hetkeen. Olen varma siitä, että jokin ruoka-aine tms tämän tekee. Lisäksi en yleensä pysty syömään normaaleja annoksia kerralla, koska vatsa tai suolisto ennemminkin aloittaa taas oireilut heti. Tämä aiheuttaa sen, että joudun syömään pieniä annoksia vähän väliä. Tuntuu että kaikki ruoka aiheuttaa vaivoja, lopetan syömisen kohta kokonaan. Mitä hittoa teen??
Olen normaalipainoinen 172cm/57-59kg tällainen ollut jo vuosikausia jos sillä nyt mitään merkitystä on.
Kommentit (23)
Kuulostaa ärtyvän suolen oireyhtymältä. Suosittelisin kuitenkin ensin lääkärikäyntiä, sillä se voi olla oire myös vakavasta, terveyttä uhkaavasta, jopa kuolemaan johtavasta ongemasta.
Aloita siitä mistä lääkärikin eli jätä maito pois kahdeksi viikoksi. Sinä aikana aloita ruokapäiväkirjan pito: mitä söit ja milloin. Tuliko oireita ja jos tuli niitä millaisia ja milloin.
Käy apteekista ostamassa keliakiatesti ja tee se ohjeiden mukaan.
Jätä viljat pois maitopaaston jälkeen ja syö pari viikkoa gluteenitonta ruokaa. Pidä edelleen ruokapäiväkirjaa. Sitten alat lisäämään viljoja aakkosjärjestyksessä ruokavalioon eli kaura, ohra, ruis ja viimeisenä vehnä muutamien päivien välein. Pidä edelleen ruokapäiväkirjaa.
Tämän kaiken tehtyäsi tiedät melko tarkasti mikä aiheuttaa oireita ja mikä ei. Varaa aika lääkärille ja ota ruokapäiväkirja mukaan.
En jotenkin vain usko, että kyse on mistään vakavasta. Ei vain ole sellaista fiilistä. Vuosia olen tätä jo katsellut vaikka haittaa melkein jokapäiväistä elämää. Ei ole verta ulosteessa, ei painonlaskua, ei terveydentilan huonontumista, ruokahaluttomuutta tms jotka vakaviin suolisto-oireisiin liittyvät. Myös gynekologiset ongelmat on kaikki poissuljettuja. Tällä hetkellä itse arvon keliakian, ärtyvän suolen oireyhtymän, vilja-allergian, maitoallergian ja laktoosi-intoleranssin välillä. Aivan mahdoton tilanne.
Mitä ne lekurissa mahdollisesti tekevät tilanteessani?
Ap
Mikä sua estää menemästä sinne lääkäriin??
Vierailija kirjoitti:
En jotenkin vain usko, että kyse on mistään vakavasta. Ei vain ole sellaista fiilistä. Vuosia olen tätä jo katsellut vaikka haittaa melkein jokapäiväistä elämää. Ei ole verta ulosteessa, ei painonlaskua, ei terveydentilan huonontumista, ruokahaluttomuutta tms jotka vakaviin suolisto-oireisiin liittyvät. Myös gynekologiset ongelmat on kaikki poissuljettuja. Tällä hetkellä itse arvon keliakian, ärtyvän suolen oireyhtymän, vilja-allergian, maitoallergian ja laktoosi-intoleranssin välillä. Aivan mahdoton tilanne.
Mitä ne lekurissa mahdollisesti tekevät tilanteessani?
Ap
Käskevät pitää ruokapäiväkirjaa. Voit aloittaa vaikka saman tien, kiireetöntä aikaa joudut kuitenkin odottamaan jonkun aikaa eli sitten sulla on jotain dokumenttia valmiina.
Siis ihan tosiaanko täytyy viikkotolkulla pitää jotain ruokapäiväkirjaa?!? Kamalan työlästä. Eikö sitä voida jollain tutkimuksilla vaan selvittää?
Ap
Todennäköisin syy on IBS eli ärtyvän suolen oireyhtymä, joka on hallittavissa ruokavaliolla ja elämäntavoilla. Tehokkaimmaksi on ihan tutkitusti todettu low FODMAP-ruokavalio joka auttaa n. 75% IBSistä kärsiviä. Paranna se ei, niinkuin ei oikeastaan mikään muukan, mutta oireet saa hallintaan. FODMAPin lisäksi on hyvä ottaa käyttöön laadukkaat probiootit, huolehtia riittävästä kuitujen saannista, juoda riittävästi nesteitä ja syödä maltillisia ruoka-annoksia suht tiheään. Elämänrytmistä kannattaa pitää kiinni, stressi kannattaa minimoida ja opetella sen hallintaa.
Kuitenkin, olisi hyvä käydä ensin lääkärissä. On mahdollista, että oireet johtuvat joko jostain yksinkertaisemmasta, tai sitten pahemmasta joka vaatisi asianmukaista hoitoa. Lääkäri aloittaa yleensä verikokeilla jonka lisäksi voi otattaa myös ulostenäytteen. Siitä edetään sitten harkinnanvaraisesti tähystyksiin ja eri kuvantamisiin (ultra, magneetti...). Jos mitään ei mistään löydy, on kyseessä IBS. Eli kyseessä on poissulkudiagnoosi joka kuvaa sitä, että suolisto ei toimi normaalisti vaikkei mitään varsinaista vikaa ole. Senkin kanssa olisi hyvä päästä ravitsemusterapeutille, joka osaa ohjata FODMAPin tai sen kaltaisen ruokavalion aloituksen ja noudattamisen.
Kokeilepa olla ilman vehnää, sokeria, maitoa ja kaikkea prosessoitua roskaa kuukauden ja katso mitä tapahtuu.
Olisko mahdollista, et oireet olis alunperin korvien välistä lähtösin?
Luulin vuosia ja taas vuosi, et "mulla on vain herkkä vatsa" ja "salee söin taas jotain sopimatonta", kävin lääkärissä ja karsin syömisiä, seurasin liikunnanmäärää jne.
Tos hyvin vuosi sitte, mul alko oireet pahenemaa radikaalisti, laihduin lähemmäs 10kg/2kk (eikä oo tullu takas, ainoa positiivinen asia täs :D) ja lopulta selvis, et juu, on herkkä vatsa, mut valitettavasti myös paniikkihäiriö, joka paheni sitä mukaan, ku mietin vatsan käytöstä 😅
"Helpottavaa" lukea että on muitakin kohtalotovereita kuin vain minä. Samanlaisia oireita minullakin. Heti kun syö alkaa pierettää :/ - jos pidempi aika syömättä ei myöskään ilmaa kerry. Lekurille en ole vielä mennyt. Mutta perhananmoinen vaiva kun koko ajan ilmaa kertyy :/ Tsemppiä!
M27
Välttelen lääkäriä, koska pelkään vatsan tähystystä ja mahdollista peräaukon tähystystä. Lisäksi pelkään sitä, etteivät ota oireitani tosissaan ja nauravat pihalle sieltä. Ongelma on suuri ja haittaa elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Välttelen lääkäriä, koska pelkään vatsan tähystystä ja mahdollista peräaukon tähystystä. Lisäksi pelkään sitä, etteivät ota oireitani tosissaan ja nauravat pihalle sieltä. Ongelma on suuri ja haittaa elämääni.
Tämä ap
Täällä sanotaan joka vaivaan ohjeeksi vehnä ja maito pois. Toimii niillä, joilla niistä ongelma.
Tarkista, että syömisistä on pois ns. sokerialkoholit: kaikki -oli -päätteiset kuten esim. sorbitoli ja xylitoli.
Tarkista, että syöt salaattisi ilman (ruokaloiden) salaattikastiketta. Sarjassamme kummalliset neuvot, mutta kannattaa kokeilla! Oliiviöljypohjainen kastike on sallittu = ei aiheuta ainakaan allekirjoittaneelle haittoja.
Vierailija kirjoitti:
Olisko mahdollista, et oireet olis alunperin korvien välistä lähtösin?
Luulin vuosia ja taas vuosi, et "mulla on vain herkkä vatsa" ja "salee söin taas jotain sopimatonta", kävin lääkärissä ja karsin syömisiä, seurasin liikunnanmäärää jne.
Tos hyvin vuosi sitte, mul alko oireet pahenemaa radikaalisti, laihduin lähemmäs 10kg/2kk (eikä oo tullu takas, ainoa positiivinen asia täs :D) ja lopulta selvis, et juu, on herkkä vatsa, mut valitettavasti myös paniikkihäiriö, joka paheni sitä mukaan, ku mietin vatsan käytöstä 😅
No juuri tämän takia en sinne lääkäriin ole mennyt, koska AINA kaikki vaan korvien välissä! Perhana sentään ihan oikeita fyysisiä oireita ovat ja pääkoppa ihan kunnossa...
Ap
Pitäisi olla hyvää tuuria ja kiltti lääkäri, jotta pääsisi suoraan suunnilleen mihinkään tutkimuksiin ilman ruokapäiväkirjaa tai tarpeeksi pitkää ruokavaliokokeilua, elleivät oireet viittaisi suoraan johonkin syöpään tms.
Olen selvittänyt asiaa sen verran paljon itse että 99,9% väitän ettei mistään suolistosyövästä ole kyse. Ei vain ole suolistosyövän oireet.
Joku ehdotti ärtyneen suolen oireyhtymää, ja sitä olen itsekin pohtinut. Pitäisi varmaan hakeutua ravintoterapeutille:(
Ap
Monella stressi vaikuttaa paljon esim. ibs- tai närästysoireisiin, mutta ei se silti tarkoita, ettei myös ruokavaliosta voisi olla apua.
Ja tosiaan jos on syömättä, ei mitään oireita ole. Syömättä en kuitenkaan voi olla! :D
Ap
En vain millään saa kiinni oireiden aiheuttajasta. En selviä yksin tästä. Voidaanko tämä selvittää jotenkin järkevästi lääkärissä? On pakko saada tietää aiheuttajan syy, vai voiko aiheuttajia olla jopa useampia?! Ilmaa on mahassa jatkuvasti ja vatsakivut selvästi johtuu ilmavaivoista!
Ap