Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahapuu ennusti taloudellisen romahduksen

Vierailija
26.08.2017 |

Minulla oli jo kolme vuotta tasaisesti ja hyvin kasvanut rahapuu. Olen hoitanut sitä koko ajan samalla tavalla.

Tänä kesänä tein kalliin matkan. Kun palasin sieltä, muut kasvit olivat kunnossa, mutta rahapuu oli pudottannut yli puolet oksistaan. Ei siis pelkkiä lehtiä vaan kokonaisia oksia.

Siitä kolme viikkoa ja minut lomautettiin hyvin palkatusta työstä alalla jossa työllistyminen on vaikeaa. Luottokorteilla on loman jäljiltä viiden tonnin velat. Saan ansiosidonnaista, mutta asumisen jälkeen käteen jää ehkä 300 e.

Ja tuon kaiken tiesi pieni rahapuu. Tai kuollut omaiseni joka puhui sen kautta.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoitko jonkun hoitaa kasvejasi lomasi aikana? Ylikastelu syynä?

Aika järjestää velat muotoon, jossa saat tarpeeksi maksuaikaa, mahdollisimman matalalla korolla! Paljon pystyt maksamaan per kk?

Vierailija
2/5 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas. Mummo-vainaa antoi minulle rahapuun 90-luvun alussa. Aloittaessani opiskelut, se pudotteli pikkuhiljaa lehtiä. Työttömänä sama jatkui. Kun vihdoin pääsin töihin, siinä oli enää kolme lehteä. Silti se alkoi pikkuhiljaa elpyä. Nykyisin se on todella suuri ja tuuhea, kun palkka on hyvä ja omaisuutta karttunut.

Voi tietysti johtua siitäkin, että vaimo on sitä hyvin hoitanut. 🤑

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
4/5 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun rahapuuni voi hyvin ja nököttää kiiltävänä ja kauniina tuossa ikkunalaudalla, vaikka olen pitkän työttömyyden vuoksi vararikossa, eikä töitä tässä iässä enää löydy mistään.

Mutta orkideat. Muutama vuosi sitten eräs ihana ihminen alkoi lähestyä minua, sai vastakaikua ja istuskeli monet illat luonani kahvia juomassa. Samana syksynä jo vuosia nukkuneet vanhat orkideani alkoivat yhtaikaa, aivan yllättäen, tehdä vahvoja kukkavarsia ja niihin suuria kukkia, jopa yksi keiki syntyi ensimmäisen kerran minun kasvitarhaani; keiki ja emokasvi jopa kukkivat yhtäaikaa, toinen itään, toinen länteen päin. Naureskelin itsekseni sitä, että orkideankukat varmaan symboloivat keski-ikäisen vanhanpiian orastavaa ihmissuhdetta. Toisaalta taas heräsi ajatus siitä, että eivät kukat kestä ikuisuuksia.

Kukkia kuihtui ja syntyi melkein kahden vuoden ajan niin, että koko ajan oli kymmeniä kukkia katseltavana. Sitten kukat yksi toisensa jälkeen putosivat, jäljelle jäi vihreitä mutta kaljuja varsia. Samassa tahdissa tuon ihanan ihmisen mielenkiinto hiipui ja loppui. Viime syksynä putosi viimeinen perhoskämmekän kukka, ja ahkerasti uusia varsia ja pieniä kukkia tehnyt pylväsorkidea kuihtui ja kuoli kokonaan.

Muutama viikko sitten yksi orkideoistani teki pitkän kukkavarren ja paljon nuppuja. Muutama kukka on jo auki. Toinen orkidea kasvattaa kukkavartta, kolmas keikiä.

Jos uskoisin siihen, että kasvit osaavat ennustaa tai vaikuttaa, olisin innoissani uudesta heräämisestä ja toivosta. Rahapuu tuolla orkidearivissä kuitenkin todistelee, että eivät ne osaa. :(

Vierailija
5/5 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen avaus! Omalla kohdalla lähes 15 vuotta hyvin kasvanut rahapuu pudotti oksansa vähän ennen kuin työnantaja aloitti yli vuoden mittaiset lomautukset. Noh, kiitos ansiosidonnaisen ja hyvän suunnittelun ei talous sinänsä romahtanut, mutta toki se vaikutti jonkin verran.

Kaikkea ne puut tietääkin :O

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi